2010-11-25, 22:32
Medlem
Mantinums avatar
Har en labb i skolan ang energiprincipen:
Denna: http://maclabbet.se/fredrik/natur/Docs/Filer/del6/labb_frittfall.pdf

Allt är klart och jag har bevis för att energiprincipen stämmer.
Har gjort en labb på 6 sidor och undrar vad mer jag kan ta med under ämnet "diskussioner" förutom alla mina resultat och varför det blev som det blev.
Tack!

Undrar också varför hastigheten minskar när man släppt något från 20 meter och det faller snabbare på början och saktare och saktare.. Någon som vet?
Citera
2010-11-25, 22:37
Medlem
Aizels avatar
Jag antar att du var för inne i din uppgift för att se delforumet "Naturvetenskapliga Uppgifter", samt sticky'n här i forumet som i caps lock och med så många utropstecken att det helt misshandlar det svenska språket säger att naturvetenskapliga uppgifter postas i underforumet med samma namn?

//Dåligdag

EDIT: För att hålla mig lite till topic: Det är luftmotståndet som gör att ett fallande objekt inte kan uppnå hur höga hastigheter som helst. Ju snabbare ett objekt rör sig, desto större blir luftmotståndet.
Senast redigerad av Aizel 2010-11-25 kl. 22:40.
Citera
2010-11-25, 22:40
Medlem
Mantinums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aizel
Jag antar att du var för inne i din uppgift för att se delforumet "Naturvetenskapliga Uppgifter", samt sticky'n här i forumet som i caps lock och med så många utropstecken att det helt misshandlar det svenska språket säger att naturvetenskapliga uppgifter postas i underforumet med samma namn?

//Dåligdag

Så var det, ledsen för det och ber MOD flytta.
Citera
2010-11-25, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mantinum
Har en labb i skolan ang energiprincipen:
Denna: http://maclabbet.se/fredrik/natur/Docs/Filer/del6/labb_frittfall.pdf

Allt är klart och jag har bevis för att energiprincipen stämmer.
Har gjort en labb på 6 sidor och undrar vad mer jag kan ta med under ämnet "diskussioner" förutom alla mina resultat och varför det blev som det blev.
Tack!

Undrar också varför hastigheten minskar när man släppt något från 20 meter och det faller snabbare på början och saktare och saktare.. Någon som vet?

Diskussionen skall resonera kring resultatet. Behöver inte vara jätte långt. Kommentera lite varför ni tror att resultatet blev som de blev.

Antingen så missförstår jag sig, eller så har du missförstått något. Ett objekt du släpper från 20 meter går inte saktare och saktare. Hastigheten ökar tills dess att luftmotståndet kompenserar för gravitationen.

Det är ACCELERATIONEN som minskar, då luftmotståndet ökar med hastigheten.

EDIT: Har ni ingen punkt för "felmarginaler" i labrapporten är det ett lysande sätt att fylla ut en diskussion .
Citera
2010-11-25, 22:44
Medlem
Mantinums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Diskussionen skall resonera kring resultatet. Behöver inte vara jätte långt. Kommentera lite varför ni tror att resultatet blev som de blev.

Antingen så missförstår jag sig, eller så har du missförstått något. Ett objekt du släpper från 20 meter går inte saktare och saktare. Hastigheten ökar tills dess att luftmotståndet kompenserar för gravitationen.

Det är ACCELERATIONEN som minskar, då luftmotståndet ökar med hastigheten.

EDIT: Har ni ingen punkt för "felmarginaler" i labrapporten är det ett lysande sätt att fylla ut en diskussion .

Hastigheten på labben blev mindre och mindre när jag släppte den vikten, jag förstår inte
Citera
2010-11-25, 22:46
Bannlyst
Citat:
Hastigheten på labben blev mindre och mindre när jag släppte den vikten, jag förstår inte

Hur mätte ni då, vilka instrument använde ni? Kan garantera att det inte stämmer. =)
Citera
2010-11-25, 22:50
Medlem
Mantinums avatar
Citat:
Hur mätte ni då, vilka instrument använde ni? Kan garantera att det inte stämmer. =)
Vi släppte vikten, vilket måste ha gett vikten lite lite högre hastighet i början, eller?
Samtidigt fanns det friktion som blev större och större ju närmare marken den kom i form av ett band, låter detta troligt?
Citera
2010-11-25, 22:52
Bannlyst
Citat:

Vi släppte vikten, vilket måste ha gett vikten lite lite högre hastighet i början, eller?

Om ni släpper den så startar den ju på noll, och även om ni ger den lite skjuts nedåt så kommer et fortfarande inte göra så att hastigheten avtar med tiden.

Igen: Vad använde vi för teknik för att ta reda på hastigheten i olika ögonblick?
Citera
2010-11-25, 22:53
Bannlyst
Citat:

Samtidigt fanns det friktion som blev större och större ju närmare marken den kom i form av ett band, låter detta troligt?

Hahahaha, ja, då blir det lite annat. Har du ett gummiband fastsatt i vikten så är det klart det ger omvänd acceleration. Då är ert resultat rimligt.

Hur mätte ni hastighet vid olika tider?
Citera
2010-11-25, 22:58
Medlem
Mantinums avatar
Citat:
Hahahaha, ja, då blir det lite annat. Har du ett gummiband fastsatt i vikten så är det klart det ger omvänd acceleration. Då är ert resultat rimligt.

Hur mätte ni hastighet vid olika tider?
Med hjälp av en tempograf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in