2010-11-24, 22:26
Medlem
God kväll kära Flashbackare!

Nu är det som så att jag fick mitt betyg i matlagning idag. (Som är mitt karaktärsämne går hotell och restaurang programmet i uddevalla).

Min lärare gav mig bara G i ämnet och han sa att han bara kunde ge mig G för att jag tjatat om att vi har för korta raster. (Har bara en halvtimmes rast på 8 timmars lång dag), att jag är för beroende av min flickvän som hjälper mig lite då och då i skolan och för att jag ifrågasätter han metoder och liknande. Jag vet att han tycker illa om mig. Vet att jag har betydligt mer än bara G i betyg.
Jag är näst intill ett jävla geni i skolan inte fan kan han sätta G utifrån vad han tycker om mig personligen eller kan han det? alla prov och liknande vi haft har jag fått MVG och VG på både praktiska och teoretiska.
Är det diskriminering?

Nu till frågan: Vart ska jag vända mig? Till läraren? Till rektorn? eller till skolverket?

valde att vända mig till flashback först och främst det är det ända rätta!
Citera
2010-11-24, 22:37
Medlem
Wazupfbs avatar
Prata med rektorn på din skola.
Så förhopningsvis så tar han ett möte med läraren där han får motivera varför du fick ett g.
Citera
2010-11-24, 22:48
Medlem
Du ska absolut gå till botten med detta.
Jag var med om exakt samma sak i gymnastiken jag gjorde nästan allt på vg och mvg tider och så.
Men jag var för dryg tyckte läraren, men jag brydde mig inte om det och gjorde inget åt saken men nu ångrar jag mig.
Så prata med rektorn till att börja med tror jag och kämpa om du anser att du har rätt.
Och har du gjort bra ifrån dig på proven så kan han nog inte neka dig ett högre betyg tror jag.
Lycka till.
Citera
2010-11-24, 22:48
Medlem
Zelogaths avatar
Somsagt, prata med rektorn, sedan vet jag inte hur det fungerar på Hotell och Restaurang men borde ni inte ha fler lärare på skolan än en i det ämnet?
Isåfall uppsök denna och be om en bedömning.

Klart som fan man måste få ha mer rast än en halvtimme, men det mest idiotiska är ju att han inte tycker att ni ska ifrågasätta.
Det är ju precis det man ska göra!
Vill du bli kock så kan du väl inte stå och vispa jävla grädde på samma sätt som läraren bara för att han tycker att det är rätt.
Man hittar sin egen stil, sina egna metoder.

Väldigt dålig lärare som inte är öppen för förslag!
Han är säkert avdankad och sur för att han slutade som lärare och inte stjärnkock under sin 30-årskris.
Citera
2010-11-24, 23:03
Medlem
Jag tycker att ett samtal med både rektor och lärare är på sin plats. Pratar du med läraren så fråga om han hört talas om målrelaterade betyg. Har vart med om liknande saker i gymnasiet och efter man börjat jobba/plugga på högskola så infinner sig ett nytt verklighetsperspektiv, nämligen att det finns lärare som snackar betydligt mer skit än man trodde när man var 18.

Gör klart för dig att du inte kommer att ge dig. Gör det även tydligt och klart för din lärare. Funkar det inte så gå till aftonbladet. Och NEJ jag skojar inte.
Lycka till och kom ihåg att lämna uppdateing.
Citera
2010-11-25, 07:06
Medlem
Recores avatar
Det finns ju något som heter typ skoluppförande, eller har jag fel?

Och att dryga mot lärarna är inte direkt bra..

Ni klagar på en halvtimmas rast, när ni egentligen valt att gå dit själva...
Citera
2010-11-25, 11:21
Medlem
CuliusJeasars avatar
Geni i skolan? Min 13-årige bror stavar bättre än vad du gör. Geni eller inte, du har blivit felaktigt behandlad. Gå till ansvarig rektor och förklara situationen. Sedan får du, din lärare och din rektor gå igenom studieplanen och utifrån den får läraren motivera varför du ska ha betyget du ska ha. Att du tjatar på raster eller liknande är helt ovidkommande.

Citat:
Ursprungligen postat av Recore

Bara för att man "går" någonstans frivilligt innebär det knappast att du inte har några rättigheter (eller skyldigheter för den delen), eller?
Citera
2010-11-25, 12:30
Medlem
Källkritik ngn?

Min erfarenhet när man hör sådant här är att versionen som presenteras i allmänhet är ganska friserad. I synnerhet fraser som "jag är ett jävla geni skolan" får en hel hög varningsklockor att ringa i högan sky hos mig. Det är inte direkt ngt som får mig att tänka "Aha! Här har vi en person med stor självinsikt!".

Jag tycker du ska prata med din rektor. Som jag ser det finns det nämligen två alternativ:

1. Du har rätt. Då går det säkert att rätta till situationen och det är dessutom bra att rektorn får upp problemen på bordet.

2. Du har fel. Då kan det förhoppningsvis hjälpa dig att utveckla lite mer självinsikt och inse ditt eget ansvar i saker och ting som händer dig i ditt liv om du får höra samma sak från en annan person, som dessutom är en överordnad.

Om du är ett geni, varför måste din flickvän hjälpa dig "lite då och då"?
Citera
2010-11-25, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kingofkingshill
God kväll kära Flashbackare!

Nu är det som så att jag fick mitt betyg i matlagning idag. (Som är mitt karaktärsämne går hotell och restaurang programmet i uddevalla).

Min lärare gav mig bara G i ämnet och han sa att han bara kunde ge mig G för att jag tjatat om att vi har för korta raster. (Har bara en halvtimmes rast på 8 timmars lång dag), att jag är för beroende av min flickvän som hjälper mig lite då och då i skolan och för att jag ifrågasätter han metoder och liknande. Jag vet att han tycker illa om mig. Vet att jag har betydligt mer än bara G i betyg.
Jag är näst intill ett jävla geni i skolan inte fan kan han sätta G utifrån vad han tycker om mig personligen eller kan han det? alla prov och liknande vi haft har jag fått MVG och VG på både praktiska och teoretiska.
Är det diskriminering?

Nu till frågan: Vart ska jag vända mig? Till läraren? Till rektorn? eller till skolverket?

valde att vända mig till flashback först och främst det är det ända rätta!

Läraren gjorde rätt, jobbiga elever som tjatar ska fan hi max G. Låter som en duktig och erfaren lärare, han är ett föredöme för den nedlusade lärarkåren.
Citera
2010-11-25, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrsmart
Läraren gjorde rätt, jobbiga elever som tjatar ska fan hi max G. Låter som en duktig och erfaren lärare, han är ett föredöme för den nedlusade lärarkåren.

Lärare ska bedöma elever efter deras kunnande inom det specifika området.
Citera
2010-11-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recore

Man har inte fått betyg i uppförande på en herrans massa år.

Och vad gäller frågan i startinlägget ska ditt betyg inte vara ett dugg beroende av ditt uppförande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in