2010-11-21, 21:03
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymconny
Ni har kollat för mycket på Miami ink och liknande där alla på något vis måste ha en nära släkting/familjemedlem som dött för att sedan tatuera in något samband till den personen. Så himla tråkigt

Jag tatuerar mig för det är snyggt och just för jag fallit för "Jesusmotiven" blev jag mer nyfiken på andras syn om detta. Vilka vibbar det sänder och så...
och det är det du får svar på. om du tatuerar in en trampstamp i svanken så kommer det det uppfattas som en viss sak. och ett jesus på korset en annan. om du vill singnalera något annat kan du ju köra med en liten tilläggstext under, typ: "nej, jag tror inte att jesus dog för våra synders skull, men jag tycker han ser rätt ball ut där han hänger"
Citera
2010-11-21, 21:54
Medlem
Jag har faktiskt funderat på det själv, och jag ser inte varför man promt måste vara kristen för att få tatuera in sådan konst. Är det något man gillar så är det något man gillar.

Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
håller med Gambia
Den snyggaste "kristna" gaddningen jag sett var en bild på ett kors och texten "only hovrätten can judge me"

Det där var nog det bästa jag hört på länge, hehe.
Citera
2010-11-21, 22:20
Medlem
Ogdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghenna
Auhm. http://forestheights.ebrschools.org/...helangelo2.jpg

Denna tavla tolkas i "Låt Den Rätta Komma In".Men jag kan inte hitta citate. Är för lat antar jag.
Men budskapet är någonting liknande att emellan deras fingrar bildas en liten boll: livet.
"Ingen respekt för det vackra. Det var utmärkande för dagens samhälle.
De stora mästarnas verk kunde på sin höjd användas som ironiska referenser, eller till reklam.
Michelangelos "Gud ger Adam livsgnistan", där man satt ett par jeans i livsgnistans ställe.

Hela poängen med bilden, som han såg det, var dessa två monumentala kroppar som mynnade ut i endast två pekfingrar som nästan, men inte riktigt berörde varandra. Det fanns ett millimeterstort tomrum där emellan. Och i detta tomrum: Livet. Bildens skulpturala värdighet och detaljrikedom var bara en ram, ett kringverk för att desto mer framhäva det minimala tomrummet i dess mitt. Den tomma punkten som rymde allt.

Och i dess ställe hade man då placerat ett par jeans."
Citera
2010-11-24, 17:01
Medlem
Sezzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wickwickwick
Jag har faktiskt funderat på det själv, och jag ser inte varför man promt måste vara kristen för att få tatuera in sådan konst. Är det något man gillar så är det något man gillar.

Det är ju ingen här som säger att du måste vara kristen för att kunna tatuera ett kristet motiv? Du får ju bara förklarat för dig (och detta borde ju vara relativt självklart) att människor får religösa vibbar av någon som har en gadd på exempelvis jesus på korset. Om du tänker efter lite så inser du nog att du hade reagerat på samma sätt när du ser en person med ett starkt religöst motiv. Jag tycker förövrigt själv att religösa tatueringar är fruktansvärt snygga, men skulle inte vilja ha en på kroppen då jag, som så många andra svenskar, är ateist.
Citera
2010-11-24, 17:32
Medlem
LikeAGloves avatar
Jag har själv ett fett krucifix tatuerat på vaden, enligt mina egna erfarenheter är det mest folk i Sverige som spekulerar om 'varför' medan man i andra delar av världen ser kristna motiv som ett naturligt inslag

I princip varenda svensk som sett den har frågat om man är kristen vilket inte en enda ickesvensk undrat utan bara sagt att den är grymt snygg
Citera
2010-11-24, 18:33
Medlem
Lazyboness avatar
Jag tycker att det är ren idioti att utmåla sig för att vara något man inte är. Även om det inte är syftet så är det faktiskt vad en sådan tatuering resulterar i.

Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Jag har själv ett fett krucifix tatuerat på vaden, enligt mina egna erfarenheter är det mest folk i Sverige som spekulerar om 'varför' medan man i andra delar av världen ser kristna motiv som ett naturligt inslag

I princip varenda svensk som sett den har frågat om man är kristen vilket inte en enda ickesvensk undrat utan bara sagt att den är grymt snygg
Vilket hänger ihop ganska naturligt med våra värderingar. I Sverige bryter man från normen om man är troende men i stora delar av världen är det tvärtom.
Citera
2010-11-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlikkeN
Lånar tråden lite, en tatuering på jesus då? Skulle det vara fel?
Inte fel men extremt svårt då han vart död i mer än 2000 år
Han tordes vara endast ben numera och svår att tatuera...

(eller missuppfattade jag dig? )
Citera
2010-11-25, 15:11
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymconny
Hej!

Jag har alltid tyckt att kristna tatueringar på t ex Jesus eller Maria är sjukt snyggt. Samtidigt vet jag inte om jag vågar göra en för jag vill inte bli tagen för någon som dyrkar kristendomen och är en religös nörd.

Min fråga är vad ni personligen tycker om tatueringar som speglar kristendomen. Kan en vanlig otroende som fötts i ett kristet samhälle tatuera det utan att det blir för mycket? Just Jesus och Maria står för otroligt mycket annat.

Sen undrar jag om vissa avbildningar byter något speciellt eller symboliserar något spec? Typ denna; http://files.caliburn.nl/blog/brasil1.jpg

och denna; http://forestheights.ebrschools.org/eduWEB2/1000076/LAURENHADDOX/images/1003414michelangelo2.jpg

Tacksam för era tankar!

Som kristen tycker jag det är lite märkligt att man väljer att tatuera sig och sedan inte ens ser sig som kristen. Lite som att tatuera en bild på buddha och sen inte ens ha buddhismen som sin religion. Make no sense...

Men tror inte du skulle få massor med frågor om detta, men du skulle nog få en och annan fråga om din tro " är du religiös?" och liknande.
Citera
2010-11-26, 00:53
Medlem
Varför skulle man tatuera in "Jesus" eller "Maria"? Ingen av dessa påhittade individer har aldrig någonsin existerat, så det känns lite meningslöst.

"Jag ska tatuera in Jesus, han verkade ju vara en sån himla bra människa. Påven(en av de mest retarderade människor i dagens samhälle) säger ju att han har funnits, klart det är sant isåfall!"

Om du ska tatuera in Jesus någonstans, gör det i ditt rektum.
Citera
2010-11-26, 01:38
Medlem
Rahjas avatar
Har själv en Maria-gaddning i klassisk tappning på armen. Jag är sjukt nöjd med den. De reaktioner jag stött på från icke-kristna är för det mesta likgiltighet mot själva innebörden av tatueringen men beundran i allmänhet över att den är snygg.

Från kristna är det väl blandat får jag väl säga. Men för det mesta är det positiva reaktioner men undantag finns. Finns ju olika synsätt på tatueringar där ens kropp är tempel för den helige ande och skall enligt vissa kristna ej befläckas av tatueringar. Får väl tillägga att jag är katolik och kristen.

Visst, jag kan hålla med om att det är lite skumt att skaffa sig en gaddning med kristet motiv om man ej är kristen. Fast nu anser inte jag att man skaffar sig en sådan gaddning i andligt syfte främst. Utan helt enkelt för att det är snyggt.

Det andliga sträcker sig till att man gör det till en form av markering gentemot andra. Ett slags ställningstagande men även en symbol som jag alltid har med mig som kan påminna mig i svaga stunder om Gud. Men det är på den nivån ungefär som det sträcker sig andligt.
Senast redigerad av Rahja 2010-11-26 kl. 01:43.
Citera
2010-11-26, 11:32
Medlem
santos_devilles avatar
Jag är super ateist men har flera kristna symboler och "personer" på min kropp. På hela ena revben sidan har jag maria och på andra Jesus black & grey. På magen upp till bröstet en jävul och en annan tatuering med texten the devil made me do it.

Jag samlar även på kristna och katolska ikoner och har något av ett shrine hemma med massa bilder statueter osv.

Jag älskar hela estetiken kring det ortodoxiskt kristna. Men även det nya med plast Jesus, mexikanska lady guadalope etc.

Vad andra tycker och tänker skiter jag i. Var i Turkiet i somras då sa en muslimsk man till mig, nice Jesus Tattoo, ve was ā good man. Jag svarade, maby i dont even know if he Ever existed. Då kolla han lite snett på mig och börja garva. Har även ett spaghetti-monster på benet.

Gillar du det estetiska i dessa bilder... Go for it, du behöver inte försvara dig.
Citera
2010-11-26, 11:41
Medlem
santos_devilles avatar
Fan vad trött jag blir på det här "tatueringen" måste ha en mening tugget. Jag tatuerar det jag tycker är ett snyggt motiv, finns ingen större mening med tatueringen förutom planering var den ska sitta och hur den ska följa kroppen. Jag hatar tribaler men är fullt ok med att folk vill ha dom, vad betyder dn tribalen? Min mamma dog i tarmvred och den här twistade tribalen representerar hennes tarm samtidigt som den återspeglar vårt intima förhållande.

Santos varför har du Jesus på kroppen? För att det är en snygg tatuering och jag ser badass ut med den.slut.

Jävla Miami ink människor som måste se en mening med varenda motiv.

Jag har ankare men är ingen sjöman.
Jag har en sax och en kam men är ingen frisör
Jag har en crucified skinhead men är ingen skinhead.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in