2010-11-23, 14:22
Medlem
3pacs avatar
Läser första året på civ.ing. datateknik. Vi läser en del matte, och jag klarar av den, men det är inte mer än så. Jag känner inte att jag har nån riktig förståelse. Hur mycket mattekunskaper krävs det för att klara av de mer avancerade programmeringskurserna som kommer senare i studierna?
Citera
2010-11-23, 14:41
Medlem
De förutsätter nog att du har någorlunda koll på det du läst. Om du känner att du klarar det någorlunda, kan du klara det bättre.
Citera
2010-11-24, 15:43
Medlem
Zabres avatar
Det borde räcka med att du klarar den eftersom som att det är själva tänkesättet som räknas vid programmering uppgifterna.
Jag har själv läst programmering men var inte så bra på det men dem i min klass som läser matte B och programmering C säger att matten hjälper dem att eftersom att själva principerna i matten påminner om programmerings språket.
Citera
2010-11-24, 17:59
Medlem
Dr.Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabre
Det borde räcka med att du klarar den eftersom som att det är själva tänkesättet som räknas vid programmering uppgifterna.
Jag har själv läst programmering men var inte så bra på det men dem i min klass som läser matte B och programmering C säger att matten hjälper dem att eftersom att själva principerna i matten påminner om programmerings språket.
Snälla, jämför inte högskolan med gymnasiet.
Citera
2010-11-25, 10:44
Medlem
Panchreas avatar
Matten är viktig.

Om du klarar tentorna i matematik kommer du inte ha några större problem att använda det i andra kurser. Det är milsvidd skillnad på mattetentor och tillämpning. Så du kan känna dig lugn.

Av egen erfarenhet så bör du undvika att få för många släptentor när det gäller matte, de är en pain att ta igen
Citera
2010-11-25, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3pac
Läser första året på civ.ing. datateknik. Vi läser en del matte, och jag klarar av den, men det är inte mer än så. Jag känner inte att jag har nån riktig förståelse. Hur mycket mattekunskaper krävs det för att klara av de mer avancerade programmeringskurserna som kommer senare i studierna?
Det beror nog mycket på vad för programmeringskurser du läser, läser du t.ex. bildbehandling skulle jag tro att det kan krävas en del, medan t.ex. språkteknologi kanske inte är fullt så krävande just på matematikfronten.

Min erfarenhet är dock att behovet av matematiken är betydligt mycket mindre än vad folk får det att låta som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in