2010-11-22, 10:33
Medlem
Hajars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Helt klart mer fel än att skriva "dom". Det finns ju ingen som uttalar "de" och "dem" som de skrivs i sitt naturliga tal.
Jodå, visst förekommer det, åtminstone bland de äldre. Jag hör det ibland i Västergötland och det förekommer säkert på andra platser i riket också. Tror att även finlandssvenskar har behållit skillnaden.
Citera
2010-11-22, 10:44
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajar
Jodå, visst förekommer det, åtminstone bland de äldre. Jag hör det ibland i Västergötland och det förekommer säkert på andra platser i riket också. Tror att även finlandssvenskar har behållit skillnaden.

Inom finlandssvenskan är det distinkta uttal i form av "de" och "dem". I vissa delar av Sverige används inte "dom" i talspråk, där används "di".
Citera
2010-11-22, 10:46
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Inom finlandssvenskan är det distinkta uttal i form av "de" och "dem". I vissa delar av Sverige används inte "dom" i talspråk, där används "di".
Jo, finlandssvenskan kanske har /de/ och /dɛm/. Annars är det väl /di/ och /dɔm/ som gäller.
Citera
2010-11-22, 11:01
Medlem
Citat:
Till och med min belgiska partner kan det här och hon har lärt sig merparten av sin, än så länge, knackiga svenska själv. Då kan man tycka att även en infödd svensk ska kunna klara det utan några större problem.

Nåja, jag vet inte om jag håller med i det här resonemanget. Att som utlänning i vuxen ålder konfronteras med faktumet "i svenskan är de subjekt och dem objekt" är inte samma sak som att lära sig svenska som första språk och först efter 6-7 år bli tillsagd "det ordet som du förmodligen alltid uttalar dom ska du ibland skriva de, ibland dem". Klart att utlänningar som lär sig svenska inte har exakt samma svårigheter som folk som växer upp med språket.
Citera
2010-11-22, 11:12
Medlem
Hajars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Jo, finlandssvenskan kanske har /de/ och /dɛm/. Annars är det väl /di/ och /dɔm/ som gäller.
Jo visst. Jag syftade på att man skiljer mellan subjekt och objekt, inte att det uttalas som det skrivs.
Citera
2010-11-22, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grapoluponape
Och en del tycker att det är okej att skriva lite hur som helst, så länge budskapet går fram. Jag håller inte med.
Nu menade jag inte att min lärare tyckte det. Hon sa att det också är korrekt att skriva dom istället för de/dem. Sen om hon har rätt är en annan sak.
Citera
2010-11-22, 17:48
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Jag ser hellre att folk skriver "dom" än "dem" när det ska vara "de"
Citera
2010-11-22, 17:50
Medlem
kebabsallads avatar
Man lär sig något nytt varje dag.
Citera
2010-11-22, 20:54
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Skillnad på "de" och "dem" sammanfogad med huvudtråden.
/Mod.
Citera
2010-11-23, 19:07
Medlem
Har vid flera tillfällen märkt att en del som inte kan skilja på de och dem ursäktar sig med att de lider av dyslexi. Det förvånar mig då jag inte trodde att svårigheterna rörde grammatik. Ni som vet- hur ligger det till? (Jag ber om ursäkt för min ignorans när det gäller dyslexi..)
Citera
2010-11-26, 22:18
Medlem
vilken är rätt?

1
jag sa åt de som gick på vägen att flytta på sig

2
jag sa åt dem som gick på vägen att flytta på sig

tack på förhand
Citera
2010-11-26, 22:32
Medlem