2010-11-02, 19:58
Avslutad
Har en klump Beryllium som jag måste lösa upp. Men enl. http://www.studera.com/nytto/persys/element/be.htm så är det väldigt motståndskraftigt mot salpetersyra, o det är väl det starkaste jag har. Går det om man blandar till kungsvatten? Fluorvätesyra o sånt har jag inte, så glöm det. Svavelsyra har jag iaf.

Men jag tycker det är lite lustigt, det är ju en alkalisk jordartsmetall o t.ex Kalcium reagerar ju med vanligt vatten.
Citera
2010-11-02, 21:29
Medlem
Moltas666s avatar
Från Wiki

Beryllium dissolves readily in non-oxidizing acids, such as HCl and H2SO4, but not in nitric as this forms the oxide and this behavior is similar to that of aluminium metal. Beryllium, again similarly to aluminium, dissolves in warm alkali to form the beryllate anion, Be(OH)42−, and hydrogen gas.

Var det till någon hjälp?
Citera
2010-11-02, 21:45
Medlem
Men är du och pillar på berylliumet nu igen?!

Ger mig tusan på att du tänker beblanda den med dina transuraner.

Nå, för säkerhets skull slår jag i Den Stora Tjocka:
Cotton Wilkinson, Advanced Inorganic Chemistry.
Har glömt lite...

"Elemental Beryllium.
...the rate of attack depends greatly on the source and fabrication of the metal. For very pure metal the relative dissolution rates are HF > H₂SO₄ ~ HCl > HNO₃. The metal dissolves rapidly in 3M H₂SO₄ and in 5M NH₄F, but very slowly in HNO₃. Like aluminium, it dissolves also in strong bases, forming what is called the beryllate ion."

Måste erkänna att jag blev förvånad att ammoniumfluorid löser Be!
Troligen metallens stora komplexbildningstendens gentemot fluoridjonen, samt de båda jonernas ringa storlek, som gynnar reaktion.

Sen EDIT: stavfelen rättade.
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-11-02 kl. 22:03.
Citera
2010-11-02, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Från Wiki

Beryllium dissolves readily in non-oxidizing acids, such as HCl and H2SO4, but not in nitric as this forms the oxide and this behavior is similar to that of aluminium metal. Beryllium, again similarly to aluminium, dissolves in warm alkali to form the beryllate anion, Be(OH)42−, and hydrogen gas.

Var det till någon hjälp?
Jo, tack!

Det var till en stor hjälp!
Jag har bara försökt lösa upp det i HNO3, då det lär vara det starkaste, men då ska jag genast prova HCl! Funkar inte det så provar jag H2SO4.

Tack!
Citera
2010-11-02, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Men är du och pillar på berylliumet nu igen?!

Ger mig tusan på att du tänker beblanda den med dina transuraner.

Nå, för säkerhets skull slår jag i Den Stora Tjocka:
Cotton Wilkinson, Advanced Inorganic Chemistry.
Har glömt lite...

"Elemental Beryllium.
...the rate of attack depends greantly on on the source and fabrication of the metal. For very pure metal the relative dissolution rates are HF > H₂SO₄ ~ HCl > HNO₃. The metal dissolves rapidly in 3M H₂SO₄ and in 5M NH₄F, but very slowly in HNO₃. Like aluminium, it dissolves also in strong bases, forming what is called the beryllate ion."
Ja, tack!

Jo, jag är på det igen, fick nämligen lite mer Radium idag på posten... Det hela ska bli en neutronkälla, som jag kan transmutera mina andra grundämnen som jag har i min samling... Th-232 kan t.ex med hjälp av n-strålning bli Th-233, som snabbt faller sönder till fissilt U-233 (via Pa-233). O U-238, kan lätt bli Pu-239, via Np-239... Hehehe... I'm a mad scientist...

Föressten GaussBonnet, skulle du inte komma o hälsa på mig? Eller du kanske inte vågar dig hem till mig? (Nä, bara skoja, men skicka ett PM om du har lust)!
Citera
2010-11-02, 22:06
Medlem
*Letar*

Jo, hittade det.

Neutronproduktionen är inte särdeles effektiv: https://www.flashback.org/sp3489540

Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
...
Föressten GaussBonnet, skulle du inte komma o hälsa på mig? Eller du kanske inte vågar dig hem till mig? (Nä, bara skoja, men skicka ett PM om du har lust)!

*host*... Tiden går fort, och man är glömsk...
Citera
2010-11-02, 22:15
Avslutad
Citat:
Jo, hittade det.

Neutronproduktionen är inte särdeles effektiv: https://www.flashback.org/sp3489540
Ja, jag har läst det. O tror allvarligt inte att det blir några kärnreaktioner. Men det är en kul tanke!

Citat:
*host*... Tiden går fort, och man är glömsk...
Men du är alltid välkommen hem till mig! Du vet var jag bor, slå en pingla så tar vi några bärs ihop, eller kaffe. Men jag har ju mina grundämnen mitt i en skål i vardagsrummet, bl.a. ikl. rent Cesium... Inte för mitt vardagsrum är så speciellt, men jag önskar mig detta, fan vad coolt:
http://www.element-collection.com/html/coffee_table.html
Citera
2010-11-03, 10:59
Medlem
bjornebarns avatar
Ge lite av berylliumet till mig istället, så jag kan bygga min neutronkanon någon gång Tänkte göra en nästan igenomborrad plumbumcyliner (Ja, det heter plumbum(!)), med ett plumbum-lock och en tillplattad beryllium-"folie" vid öppningen

Med radium antar jag att du menar självlysande färg innehållande små mängder radium? Annars skulle jag väldigt gärna vilja veta var du har köpt det!
Citera
2010-11-04, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ge lite av berylliumet till mig istället, så jag kan bygga min neutronkanon någon gång Tänkte göra en nästan igenomborrad plumbumcyliner (Ja, det heter plumbum(!)), med ett plumbum-lock och en tillplattad beryllium-"folie" vid öppningen

Med radium antar jag att du menar självlysande färg innehållande små mängder radium? Annars skulle jag väldigt gärna vilja veta var du har köpt det!
Nä, du får köpa ditt eget Beryllium, köpte mitt här: http://www.smart-elements.com/? Men nu verkar de bara sälja det i sina löjliga plastkuber som de tar 32,90 euro för en tom! Innan fanns Beryllium i glasampuller.

Men ja, radiumet är färg målat på en klocka, som jag skrapat bort. Men min morfar hade ren sån färg. Fan att jag inte fick det när han levde!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in