2010-10-25, 02:43
Medlem
Vad är en normal livslängd på en extern 500gb hårddisk. Den ska användas till att ha filmer på och kommer bara vara igång när man ser på film.
Där av kommer livslängden vara betydligt längre men vad kan normal livslängd vara och vad kan livslängden för mitt användande bli?
Citera
2010-10-25, 03:08
Medlem
Mordarostens avatar
Min på 189gb har klarat sig i 2,5 år. Den används bara till bilder och filmer, den låter inte konstigt eller nåt så den lär nog palla 1,5 år till minst.
Citera
2010-10-25, 03:50
Medlem
slowmedowns avatar
Beror på. har en som har hållt i 4 år tills förra veckan då katten råkade putta ner den på golvet. bye bye.... Mina andra har hållt ialla fall 2 år än så länge. så kanske mellan 1 (om du har otur) - 5 år eller något?
Citera
2010-10-25, 06:15
Medlem
Danro80s avatar
Min Western digital NAS har hållt i 4 år hittills. Inga missljud så jag hoppas på ett par år till.
Dock kanske den borde bytas mot en Readynas ändå för hastighetens skull.
Citera
2010-10-25, 21:07
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamanatsi
Vad är en normal livslängd på en extern 500gb hårddisk. Den ska användas till att ha filmer på och kommer bara vara igång när man ser på film.
Där av kommer livslängden vara betydligt längre men vad kan normal livslängd vara och vad kan livslängden för mitt användande bli?
Jag skulle gissa på minst 5 år om den inte sitter för varmt.
Kontrollera diskens SMART-status då och då.
Citera
2010-10-25, 21:09
Medlem
Det är inte längre än så alltså. Kanske inte ska gå över till att ha filmer på hårddisk? Kanske ska fortsätta med dvd-skivor?

Vad är SMART-status?
Citera
2010-10-26, 14:00
Medlem
krang666s avatar
Ta ut den externa ur skalet så kommer den räcka många många år.
Citera
2010-10-26, 14:35
Medlem
crillecrilles avatar
Om en HDD får leva i lagom temp 30-40C och överlever längre än tre månader så lär den hålla i 5+ år. Har inte länken här men tror den finns i detta forum.
Citera
2010-10-27, 13:12
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamanatsi
Det är inte längre än så alltså. Kanske inte ska gå över till att ha filmer på hårddisk? Kanske ska fortsätta med dvd-skivor?

Vad är SMART-status?
Eftersom du inte verkar känna till Google så kommer en länk här:
http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
Citera
2010-10-27, 22:37
Medlem
PeterNosters avatar
Tillverkarna hade iallafall tidigare 3 års garanti på själva disken. Det säger väl att inte allt för många går sönder innan dess.
Håller nog i många år med den användning du ska ha den till. Mer uppspelning än inspelning är nog bara positivt. Magnetisk media är normalt bättre än optisk. Ingen vet väl än hur länge en DVD håller.
Citera
2010-10-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Eftersom du inte verkar känna till Google så kommer en länk här:
http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
Har du en svensk länk?
Citera
2010-10-28, 19:13
Medlem
DennisOlofs avatar
Eh, hårddiskar vid normal drifttemp och användande håller allt från 5-15år, beror på hur mycket man använder den.

Själv kör jag fortfarande på 2st 160Gb IDE hårddiskar och dessa har används ganska mycket under de senaste 8åren. Funkar fortfarande bra och jag har inte kört SMART. Å andra sidan har jag backup på allt det viktiga. Om vi pratar externa hårddiskar så är ju livslängden nästan garanterat 8-10år eller ännu mer speciellt om du inte använder den ofta.

Det som däremot kan skapa problem är ju att plasten och komponenterna åldras på kretskortet som finns på hårddisken. Samt en del mekaniskt slitage men det gäller ju bara när hårddisken är igång så att säga. Samma sak gäller moderkort, oftast kondensatorerna som tar stryk och går sönder med tiden när en cpu kan hålla betydligt längre. Även om den också slits.

Alla hårddiskar ska klara sig utmärkt i 5år vid normal drift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in