2010-10-28, 18:34
Medlem
1772s avatar
Vi gillar ju saker mer eller mindre, men den mesta maten som finns tycker man är god. Detta är ju sådant som växer eller finns i form av kött.

Varför är det så?

Varför råkar vi tycka om det mesta ätliga som finns? Jag tror inte det handlar om vana, då det finsn saker vi inte tycker om.
Kan det vara så att maten som finns "skapats" så att den helt enkelt är attraktiv att äta?
Citera
2010-10-28, 18:43
Medlem
anooonyms avatar
Sedan begynnelsen så åt man nog massa random, insekter och bark. Till slut vet/visste man vad man överlevde på, och då sållade man ut de mest ätbara. Sedan utvecklades dessa rätter till nya rätter. Det finns ju en anledning till att man tillagar, blandar och kryddar.
Alltså har människorna "valt" den mat vi idag äter. Det är inte våra smaklökar som gillar dessa.

Sen tror jag visst man kan vänja sig vid äcklig mat.
Citera
2010-10-28, 18:48
Medlem
rOjters avatar
Det är inte mycket vi tycker är gott när vi är barn, utan får "lära" oss att tycka om det mesta vi äter. Maten innehåller ju näringsämnen vi behöver och kroppen förknippar dessa med olika rätter och därför tycker vi att maten är god. Men det förutsätter att vi har ätit maten ett par gånger innan kroppen gör den kopplingen. Det är vad jag tror i varje fall.
Citera
2010-10-28, 18:50
Medlem
slipbacks avatar
Alla är vi ju olika så varför inte
Citera
2010-10-28, 21:05
Medlem
Slet ikke filosofi, utan en biologisk fråga

Filosofi -->
Ekologi, naturvård, djur och växter

/MOD

Citera
2010-10-28, 21:34
Medlem
1772s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Slet ikke filosofi, utan en biologisk fråga

Filosofi -->
Ekologi, naturvård, djur och växter

/MOD

Min poäng var om alltets skapare medvetet gjorde maten god.
Allting kunde ju smakat som bark...

Alltså, inte biologi.
Citera
2010-10-28, 21:51
Bannlyst
Smaken har utvecklat sig efter maten, inte tvärtom. Människor som inte gillat äpplen och tomater har dött ut.
Citera
2010-10-28, 22:51
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Människor som inte gillat äpplen och tomater har dött ut.
Ja, selektionstrycket på just tomathatare har varit enormt och som vi alla vet så är våra preferenser när det kommer till mat ALLTID genetiskt betingade!
Jag är allergisk mot ananas och ska därför skjuta skallen av mig imorgon då jag vet att jag aldrig kommer kunna skaffa några barn som inte är dödsdömda pga min genetiska ananasdefekt...

Varför evolutionen, VAFÖÖÖÖR!?!?!?
Citera
2010-10-28, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Ja, selektionstrycket på just tomathatare har varit enormt och som vi alla vet så är våra preferenser när det kommer till mat ALLTID genetiskt betingade!
Jag är allergisk mot ananas och ska därför skjuta skallen av mig imorgon då jag vet att jag aldrig kommer kunna skaffa några barn som inte är dödsdömda pga min genetiska ananasdefekt...

Du inser väl att människan utvecklats för att tycka saker som är bra för oss är goda? Det finns en anledning att det inte smakar gott att äta löv.
Citera
2010-10-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Smaken har utvecklat sig efter maten, inte tvärtom. Människor som inte gillat äpplen och tomater har dött ut.
Det är väl snarare så att äpplen och tomater som inte varit goda har dött ut för att ingen velat äta dom och därmed sprida fröna.
Citera
2010-10-31, 14:01
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700

Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Det är väl snarare så att äpplen och tomater som inte varit goda har dött ut för att ingen velat äta dom och därmed sprida fröna.
Ni förstår väl ändå vad han menar?

Finsmakare överlever inte i naturen.

Ifall en älg går runt och vägrar äta barr för att de är för beska så svälter den ihjäl.

Därför tycker älgen att barren smakar gott.

Evolutionen är snäll ibland.
Citera
2010-10-31, 14:12
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Ni förstår väl ändå vad han menar?

Finsmakare överlever inte i naturen.

Ifall en älg går runt och vägrar äta barr för att de är för beska så svälter den ihjäl.

Därför tycker älgen att barren smakar gott.

Evolutionen är snäll ibland.
Jaha, men det han skrev var att alla människor som inte gillat äpplen och tomater har dött ut, vilket är helt ologiskt, fel och inte har någonting med det du skrev att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in