2005-07-25, 22:14
Medlem
Abrovinks avatar
Hurpass anonym kan man anse att man är på ett sådant nät? Alltså ett trådlöst Telia HomeRun som finns på hotell osv osv....Inte borde det kunna spåras till ett specifikt hotellrum?
Citera
2005-07-30, 22:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abrovink
Hurpass anonym kan man anse att man är på ett sådant nät? Alltså ett trådlöst Telia HomeRun som finns på hotell osv osv....Inte borde det kunna spåras till ett specifikt hotellrum?

Nej, det enda Telia kan se är vilken MAC-adress ditt nätverkskort använder samt vart du surfar.

Du kan alltid testa för Telia Homerun tillåter surfning till vissa sponsrade sites som SAS och liknande.
Citera
2005-07-31, 04:39
Bannlyst
Jag har en fråga också angående Telia Homerun jag sja nämlingen på semmester om några dagar där på hotelet så är där Telia Homerun kan tex cracka de så man kan snylta gratis på deras nät sen tex köra proxy så dom inte kan se vad man gör?
Citera
2005-07-31, 20:24
Medlem
uhhhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceXcube84
Jag har en fråga också angående Telia Homerun jag sja nämlingen på semmester om några dagar där på hotelet så är där Telia Homerun kan tex cracka de så man kan snylta gratis på deras nät sen tex köra proxy så dom inte kan se vad man gör?

Kan bli svårt och "cracka" deras nät då det är helt öppet, men kräver ett konto.

Möjligheten är väl att lyssna sig till ett konto. Kör hårt!
Citera
2005-08-01, 16:23
Medlem
Var försiktig

Som alltid med trådlösa nät (i synnerhet öppna sådana) ska man vara försiktig med vad man loggar in på och hur. Detta gäller mail, hemsidor, FTP, med mera. Om inloggningarna till Homerun kan sniffas kan med största sannolikhet de andra inloggningarna sniffas. SSL är ett steg i rätt riktning, men ta inte för givet att det inte kan sniffas. Anyways, tänkte bara påminna.
Citera
2005-08-01, 17:10
Bannlyst
Jag tänker vara försiktig ska mest surfa på tex aftonbladet, IDG hemsida.
Citera
2005-08-06, 20:11
Medlem
Sant. den sämsta säkerheten innom datavärlden är alltid Oss själva. Fråga nån rakt av vad deras lösenord är så får man det oftast om man sköter det rätt
Citera
2005-08-07, 18:23
Medlem
Abrovinks avatar
Det jag tänkte närmast på när jag skapade tråden var om det var hyffsat rikfritt att köra p2p på deras nät.
Citera
2005-08-07, 19:44
Medlem
Dietymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abrovink
Det jag tänkte närmast på när jag skapade tråden var om det var hyffsat rikfritt att köra p2p på deras nät.

Det borde det vara såvida du inte använder nätet för att på nåt sätt som avslöjar din identitet, typ loggar in på din mejl eller liknande. Däremot finns minimal risk att de skulle pejla dig och ta dig på bargärning osv. Men risken är ju minimal. Såvida du inte har telia hemma, så nästa gång du loggar in på bredbandet hemma så ser dom att det är samma mac-adress som "tjyven" hade och ringer genast hem till dig och konfronterar dig

Skämt åsido det borde vara rätt riskfritt om du är försiktig i att uppge personlig information då du surfar, men 100% säkert är nästan ingenting.
Citera
2005-08-07, 20:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corlane
Som alltid med trådlösa nät (i synnerhet öppna sådana) ska man vara försiktig med vad man loggar in på och hur. Detta gäller mail, hemsidor, FTP, med mera. Om inloggningarna till Homerun kan sniffas kan med största sannolikhet de andra inloggningarna sniffas. SSL är ett steg i rätt riktning, men ta inte för givet att det inte kan sniffas. Anyways, tänkte bara påminna.

Ja, det går att sniffa utan problem. Häromåret var det skandal när det kom fram att omfattande sniffning pågått vid Arlanda flygplats där några försökt komma över epost med viktig information som t.ex påverkar börskurser.

Jag har själv testat med egna maskiner mot ett av våra homerun-konton och det är inga som helst problem att lyssna av all icke krypterad eposttrafik.
Citera
2005-08-07, 20:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dietyman
Det borde det vara såvida du inte använder nätet för att på nåt sätt som avslöjar din identitet, typ loggar in på din mejl eller liknande. Däremot finns minimal risk att de skulle pejla dig och ta dig på bargärning osv. Men risken är ju minimal. Såvida du inte har telia hemma, så nästa gång du loggar in på bredbandet hemma så ser dom att det är samma mac-adress som "tjyven" hade och ringer genast hem till dig och konfronterar dig

Knappast för man använder i regel inte samma MAC-adress på det trådlösa nätverkskortet som i det vanliga nätverkskortet eller i den trådlösa routern (även om det går att clona en klientmac-adress att använda till routern mot omvärlden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in