2010-10-22, 09:48
Medlem
Lite dålig formulering i rubriken men jag kunde inte komma på något bättre.
Nu är det så att jag pendlar ofta mellan Min hemstad och huvudstaden och eftersom jag är snål gör jag eget iste (isté?).
Det går till så att jag gör vanligt te i allsköns smaekr (roibos, kanel etc etc) som jag sen häller över i en bringare o tillsätter lite olika smaker. Detta ställs in i kylen för att kallna för att sedan hällas över i en PET-flaska.
Notera då att den är kall när detta görs. Jag ställer in flaskan i kylen igen och låter den stå där de sista timmarna.
Igår upptäckte jag att efter bara ca en timme i kylen hade flaskan dragit ihop sig.
Kalla mig idiot (jag gillade bara att tända eld på saker på NO'n), men jag kommer inte på någon bra förklaring till varför.
Någon som kan förklara detta för mig?
Citera
2010-10-22, 10:03
Medlem
Ju kallare inuti flaskan, desto mindre tryck har du i flaskan, eftersom molekylerna blir mindre.

Kika här http://school.chem.umu.se/Experiment/145
Citera
2010-10-22, 10:11
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fellesh
Ju kallare inuti flaskan, desto mindre tryck har du i flaskan, eftersom molekylerna blir mindre.

Kika här http://school.chem.umu.se/Experiment/145

Molekyler blir inte mindre av kyla.
Däremot minskar de termiska rörelserna pga lägre temperatur.

Till TS
Hur full är flaskan när du sätter in den och med kall antar jag att du menar rumstemperatur?
Citera
2010-10-22, 18:31
Medlem
GalFisks avatar
Vätskan minskar i volym obetydligt, men om luften i flaskan håller rumstemperatur när du ställer in den, kommer den att krympa en hel del.
Citera
2010-10-22, 21:35
Medlem
bjornebarns avatar
Om teet värmes vid tillagning, kan även vattnets ihopdragning vara märkbar.
Citera
2010-10-23, 13:32
Medlem
Cardiacs avatar
Enklast är att kolla upp hur densiteten för vatten och luft förändras vid olika temperaturer och räkna efter det.
Citera
2010-10-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Molekyler blir inte mindre av kyla.
Däremot minskar de termiska rörelserna pga lägre temperatur.

Till TS
Hur full är flaskan när du sätter in den och med kall antar jag att du menar rumstemperatur?

Kallare än rumstempererat. Låter det stå i kannan ett tag innan jag häller över det i en bringare och låter det svalna i kylen innan jag tillsätter lite andra grejer innan jag tappar upp det på flaska o ställer in det igen.
Citera
2010-10-27, 15:56
Medlem
pyro860s avatar
Hur varmt är te:et då?

Låter lite som samma fenomen som med en läskburk med vatten som värms upp och som sedan vänds snabbt upp och ner i kallt vatten tycker jag
Citera
2010-10-28, 09:15
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekaren
Kallare än rumstempererat. Låter det stå i kannan ett tag innan jag häller över det i en bringare och låter det svalna i kylen innan jag tillsätter lite andra grejer innan jag tappar upp det på flaska o ställer in det igen.

Fel av mig på vattendensiteten som är identisk vid +20 och +4 (1 g), större skillnad vid högre temperatur.
Du har visserligen större löslighet av gaser vid lägre temperaturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in