2010-10-20, 19:20
Medlem
Sherlias avatar
Hej!
Jag vill flytta till partille men vet inte vilka områden som är bra och vilka som är mindre bra.

Ni vet säkerligen vad jag menar med bra och dåliga områden, t.ex "mångkulturella" områden går snabbt bort. Fyllis och party områden är samma sak. Jag vill ha ett bra område att bo på där man...
Pallar att bo i många år,
Har bra studie miljö,
Får lugn och ro samt vågar rasta vovven på när det blir lite mörkt.

Här är en karta över de tillgängliga områderna.
http://www.partillebo.se/Bostadsomraden/

* Anneberg
* Artles torg
* Björndammen
* Ekeblads väg
* Finngösa park
* Forellen
* Getekulla
* Hallen
* Hytterkullen
* Högen
* Ida Liljebergs väg
* Kåhög
* Ljungkullen
* Mosaikens trygghetsboende
* Oxled
* Partille Centrum
* Persplatsen
* Storegården
* Stärtered/Bäcksorlet
* Talliden
* Vallhamra Torg

Vilka är bra och vilka är dåliga?
Citera
2010-10-21, 03:22
Medlem
Flikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlia
Hej!
Jag vill flytta till partille men vet inte vilka områden som är bra och vilka som är mindre bra.

http://www.partillebo.se/Bostadsomraden/

Vilka är bra och vilka är dåliga?

Hey

Nästan alla är värdelösa. Jag är uppvuxen i Partille men i området som heter Sävedalen. Där bor mina föräldrar kvar och en villa (finns bara villor där) går lös på 3-6 miljoner. Mycket fint och tryggt område, väldigt nära stan. De nyinflyttade är svenska höginkomsttagare. Hela området är svenskt. Väldigt villa, volvo, vovve. Här kan du vara ute dygnet runt och behöver knappt låsa dörren.

De områdena jag känner till är de runt centrum, Oxeled, Valhamra, Ljungkullen, Björndammen, Persplatsen och de är uteslutande WT/mångkulturella-hyreshus-områden. Mycket bråk, mycket vandalisering, drägg, pundare och moppekids. Vanligt med ensamstående tre barns mamma med stor hund som röker en limpa om dagen och bor i en hyrestrea med uteplats. Förmodligen sjukskriven undersköterska.

I Partille finns guldkorn: Öjersjö, Sävedalen, Jonsered, Finngösa men det är som sagt dyrt. Moderat kommun så skatten är låg
Är fortfarande skriven där av den anledningen.

Mest mångkultur hittar du nog i Björndammen och runt centrum.
Citera
2010-10-21, 03:40
Bannlyst
Är också intresserad av att få lite kunskap i detta ämne , Partille är ju i princip som en enda stor stadsdel till Göteborg. Känns mycket närmare än övriga kranskommuner. Partille har även 031 i riktnr, kan ju inte bli mer gbg än så
Citera
2010-10-21, 09:12
Medlem
Sherlias avatar
Tack för svaren, fler kommentarer välkomnas.
Citera
2010-10-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flikka
Hey

Nästan alla är värdelösa. Jag är uppvuxen i Partille men i området som heter Sävedalen. Där bor mina föräldrar kvar och en villa (finns bara villor där) går lös på 3-6 miljoner. Mycket fint och tryggt område, väldigt nära stan. De nyinflyttade är svenska höginkomsttagare. Hela området är svenskt. Väldigt villa, volvo, vovve. Här kan du vara ute dygnet runt och behöver knappt låsa dörren.

De områdena jag känner till är de runt centrum, Oxeled, Valhamra, Ljungkullen, Björndammen, Persplatsen och de är uteslutande WT/mångkulturella-hyreshus-områden. Mycket bråk, mycket vandalisering, drägg, pundare och moppekids. Vanligt med ensamstående tre barns mamma med stor hund som röker en limpa om dagen och bor i en hyrestrea med uteplats. Förmodligen sjukskriven undersköterska.

I Partille finns guldkorn: Öjersjö, Sävedalen, Jonsered, Finngösa men det är som sagt dyrt. Moderat kommun så skatten är låg
Är fortfarande skriven där av den anledningen.

Mest mångkultur hittar du nog i Björndammen och runt centrum.

Jag bor i Sävedalen just nu, och håller inte riktigt med dig angående huspriserna. Finns många hus för runt 2-3 miljoner just nu men de är relativt slitna och byggda på 70-80talet, dessutom är det en del lägenheter vid Köpgatan. Det Sävedalen har är nämnda Köpgatan som tyvärr slits ner av Allum (Köpgatan har renoverats i 100 år nu känns det som) och enbart bärs upp av glasscaféet, någon populär jaktaffär samt Oves. Paradiset och Sävedalen har ansetts vara riktigt fina områden, men har tyvärr börjat slitas ner. Glansdagarna är över så att säga. I sydvästa delen av Sävedalen finns det stora lyxkåkar väldolda men alldeles för tätt byggda enligt mig. Dessa dalar är inte så farliga egentligen då Partille är en ganska bra kommun, ligger väldigt bra i förhållande till Göteborg, många naturområden, låg skatt och Allum (Jag avskyr det, resten älskar).

De områden jag skulle rekommendera är vissa delar av Sävedalen, Furulund samt Jonsered.
Citera
2010-10-21, 11:47
Medlem
Sherlias avatar
Ja som det är just nu är det faktiskt lägenhet jag siktar in mig på Men era kommentarer om områden värderas fortfarande högt.
Citera
2010-10-21, 12:00
Medlem
Flikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremlar
Jag bor i Sävedalen just nu, och håller inte riktigt med dig angående huspriserna. Finns många hus för runt 2-3 miljoner just nu men de är relativt slitna och byggda på 70-80talet, dessutom är det en del lägenheter vid Köpgatan. Det Sävedalen har är nämnda Köpgatan som tyvärr slits ner av Allum (Köpgatan har renoverats i 100 år nu känns det som) och enbart bärs upp av glasscaféet, någon populär jaktaffär samt Oves. Paradiset och Sävedalen har ansetts vara riktigt fina områden, men har tyvärr börjat slitas ner. Glansdagarna är över så att säga. I sydvästa delen av Sävedalen finns det stora lyxkåkar väldolda men alldeles för tätt byggda enligt mig. Dessa dalar är inte så farliga egentligen då Partille är en ganska bra kommun, ligger väldigt bra i förhållande till Göteborg, många naturområden, låg skatt och Allum (Jag avskyr det, resten älskar).

De områden jag skulle rekommendera är vissa delar av Sävedalen, Furulund samt Jonsered.

Slitas ned? Är du blind? De har ju rustat upp köpgatan (om du med det menar Göteborgsvägen) i några år nu och det blir absolut mycket bättre än innan. De håller på nu, så det ser ut som en arbetsplats men resultatet blir grymme. Där finns det man vill ha i ett litet samhälle: café, pizzerior, hemköp, ett par pubar och lite småaffärer. Vill man shoppa som en idiot får man åka till Allum eller Göteborg. Man flyttar inte dit för köpgatan. Man flyttar dit för lugnet och närheten till Göteborg.

Lägenheterna (små, trevåningshus, alltså inga höghus) på köpgatan är nybyggda och svindyra. Lär inte flytta in några pundare där direkt.
Din analys av Sävedalens glansdagar håller jag inte med om. Du kan säkert hitta en villa för 2-3 miljoner men de är som sagt gamla och orenoverade. Priserna kommer bara att gå upp. Bra, "klassiska" villaområden så nära stan är begränsade och när folk får mer pengar och urbaniseringen ökar - ökar områden nära Göteborg i attraktivitet. De nyinflyttade har som sagt mycket pengar och renoverar för fullt. Det kommer bara bli finare!
Citera
2010-10-21, 12:08
Medlem
Sherlias avatar
Ni diskuterar om bagateller och småsaker nu

Vilka områden ska men definitivt hålla sig ifrån? Alltså inga borderlines utan "här ska du fan inte vara om du vill allt de där du skrev tidigare".
Citera
2010-10-21, 12:13
Medlem
Flikka: Jag bor ju vid Köpgatan så jag vet exakt hur det ligger till, var inget illa menat (dessutom skrev jag faktiskt inom parentes att det renoveras, så det kanske är du som är blind?). Köpgatan kommer bli fin om den någonsin blir klar, fått mycket kritik för att arbetet slöts ner. Många uppretade tror att makter från Allum ligger bakom det. Jag väljer att inte tro någonting, men Tillfällavägen, som har ett väldigt passande namn är verkligen kass nu. Nej, Köpgatan är verkligen inte vad den brukade vara och marknaden blir bara sämre och sämre. Jag antar att du är relativt ung?

Sherlia: Lexby och Vallhamra torg skulle jag säga.
Citera
2010-10-21, 12:39
Medlem
Flikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremlar
Flikka: Jag bor ju vid Köpgatan så jag vet exakt hur det ligger till, var inget illa menat (dessutom skrev jag faktiskt inom parentes att det renoveras, så det kanske är du som är blind?). Köpgatan kommer bli fin om den någonsin blir klar, fått mycket kritik för att arbetet slöts ner. Många uppretade tror att makter från Allum ligger bakom det. Jag väljer att inte tro någonting, men Tillfällavägen, som har ett väldigt passande namn är verkligen kass nu. Nej, Köpgatan är verkligen inte vad den brukade vara och marknaden blir bara sämre och sämre. Jag antar att du är relativt ung?

Sherlia: Lexby och Vallhamra torg skulle jag säga.

Anser ändå att det är helt oväsentligt om de bygger om och den är ful "just nu". Jag håller med om att de är långsamma men det kommer bli klart och det kommer bli bra. Köpgatan är inte vad den brukade vara. Den är mycket bättre. Men jag antar att det är en smaksak så skit samma.

Vad har min ålder med någonting att göra? Jag är 25, man och bor i Linné i Göteborg. Det är mina föräldrar som bor i Sävedalen.

Sherila: Skaffa inte lägenhet i: Oxeled, Valhamra, Björndammen, inget runt centrum, Utby, Lexby, Ljungkullen. Det är absoluta no-noes.

Berätta mer: Hyra? Köpa? Budget? Har du barn? Familj? Bil? Ålder? Bor du i Göteborg idag?
Citera
2010-10-21, 13:12
Medlem
Sherlias avatar
Unga studenter, jag och min sambo och kan lätt ha råd med drygt 8000 i hyra inkl el. Bor vid Göteborg nu. Bil har vi 3 st av. Blir att hyra via partillebo, vi har bra köplats där.
Citera
2010-10-21, 13:24
Medlem
Flikkas avatar
Med en pistol mot huvudet hade jag valt Persplatsen, Getekulla eller Brattåskärrsvägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in