2010-04-02, 01:30
Medlem
Eremitens avatar
Den holländske poeten Jacques Perk (1859-1881) blev 22 år gammal.

Hans Shelley-inspirerade dikt Iris, skriven strax före hans död, är speciellt berömd.

(Dikten handlar om poetens kärlek till sin blivande svågers syster Joanna Blancke.)
Citera
2010-04-20, 12:14
Medlem
Sandozs avatar
Mário de Sá-Carneiro (1890 — 1916).

Jag hade först lite svårt att bestämma mig för om jag skulle posta hans namn här eller i tråden Författare som begått självmord då han passar in i båda kategorierna men upptäckte sedan att Eremiten redan nämnt honom i det sammanhanget.

Citera
2010-05-02, 21:28
Medlem
Eremitens avatar
Den franske poeten och prosaförfattaren Maurice de Guérin (1810-1839) avled 28 år gammal av tuberkulos.
Citera
2010-05-02, 22:56
Medlem
Kan verkligen inte komma på vad han heter, men det var en engelsk författare som skrev ett par komedier och begick självmord. De blev senare publicerade av hans moder eller något sådant. Är det någon som vet vem jag pratar om? Jag tror att han är mer eller mindre välkänd, och om han nu var under 30 så kanske han redan har nämnts men.
Citera
2010-05-02, 23:07
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleonasm
Kan verkligen inte komma på vad han heter, men det var en engelsk författare som skrev ett par komedier och begick självmord. De blev senare publicerade av hans moder eller något sådant. Är det någon som vet vem jag pratar om? Jag tror att han är mer eller mindre välkänd, och om han nu var under 30 så kanske han redan har nämnts men.
John Kennedy Toole (1937-1969)?
Citera
2010-05-03, 07:47
Medlem
Ja, just det! Tackar, tyvärr var han alltså 32 (man tycker ju att den egocentriske jäveln skulle kunna ha tagit sitt liv 2 år innan ) Vilket värdelöst bidrag jag har gett till tråden dårå hehe
Citera
2010-05-03, 09:58
Medlem
Ördögs avatar
Jag tycker det är häftigt att den här tråden fortfarande lever - den har nu existerat i sex år. En verklig tummelplats för knappologer.

Tack för Jacques Perks dikt, Eremiten! Men vad sägs om att också ange översättarens namn? Då det handlar om poesi i traditionell bunden form, tycker jag att den som tolkat en dikt från originalspråket har en lika stor andel som skalden själv då det gäller det helhetsintryck som dikten ger.
Spreekt u Nederlands? Hier op deze pagina zijn de gedichten van Jacques Perk:

http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/perk/iris.html

Apropå Theodor Körner, som jag nämnde i mitt första inlägg i tråden: tidigare i våras hittade jag en gammal (från år 2000) artikel i Die Zeit om den på sin tid så frejdade diktaren. Han citerades flitigt av nazisterna; de ord med vilka Goebbels i februari 1943 avslutade sitt ökända tal om "det totala kriget" - Nun, Volk steh auf und Sturm brich los! (Folk, stå upp, och låt stormen bryta lös!) - är ett citat från en Körner-dikt, som vid den tidpunkten alla tyskar bör ha känt till. Men än märkligare är Körner också var en uppburen skald i det gamla DDR. I Förbundsrepubliken sjönk han snabbt i glömska, men i DDR gjordes han till revolutionsskald. Ett litterturpris instiftades till hans minne. Eftersom Körners kår hade kämpat tillsammans med ryska kosacker mot Napoleon, sågs han som en symbol för tyskarnas och ryssarnas vapenbrödraskap i kampen mot imperialisterna i Väst!

http://www.zeit.de/zeitlaeufte/koerner
Citera
2010-05-03, 10:18
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Tack för Jacques Perks dikt, Eremiten! Men vad sägs om att också ange översättarens namn?
Martha A. Muusses
Citera
2010-05-16, 15:53
Medlem
Eremitens avatar
Reinhard Sorge (1892-1916). Det tyska expressionistiska dramats pionjär sårades dödligt vid slaget vid Somme. Han avled samma dag.
Citera
2010-08-09, 23:14
Medlem
Eremitens avatar
Anna Cederlund (1884-1910) dog av lungtuberkulos när hon var 26 år gammal.

Citat:

Nu vet du målet, som din levnad når,
en långsam död i långa unga år,
då själen måste kroppens kedjor bära,
dess styrka tvina och sig själv förtära.

Din skuld - den vuxnes stolta skuld till världen,
att hjälpa andra, som du hulpen är -
du var ej värd att gälda den, så bär den
med trösten, att ditt verk ej saknat är.

Tig, hjärta, tig! att ingen hör din vädjan,
din bön till ödet: "tag den tunga kedjan,
den orättvisa bort och giv mig lisa".

Och lär dig, själ, ditt stycke liv att prisa,
tills ingen tror, att du har väntat av
ditt öde mera än vad njuggt det gav.
Citera
2010-10-04, 14:53
Medlem
Ördögs avatar
Gerrit Engelke (1890-1918)
Tysk arbetardiktare, skrev romantisk och förexpressionistisk lyrik. Sårades vid Cambrai den 11 oktober 1918, dog två dagar senare på ett brittiskt militärsjukhus.
http://de.wikipedia.org/wiki/Gerrit_Engelke
http://www.richard-dehmel.de/rdehmel/zeitgenossen/engelke.html
http://www.answers.com/topic/gerrit-engelke
http://gutenberg.spiegel.de/index.php?id=19&autorid=146&autor_vorname=+Gerrit& autor_nachname=Engelke&cHash=b31bbae2c6
Senast redigerad av Ördög 2010-10-04 kl. 15:03.
Citera
2010-10-14, 20:21
Medlem
Ördögs avatar
Ännu en landsman vars namn är bekant och vars "bedrifter" jag ofta förfasats över, men som jag först nu för in här. Högeligen märkligt.

Erik Grotenfelt (24 juli 1891-3 april 1919)

Finlandssvensk författare, en av de så kallade "dagdrivarna" och den enda verkliga handlingsmänniskan bland dem. Gick med i jägarrörelsen, men tvingades avbryta militärutbildningen av hälsoskäl. Därefter tidningsman i Stockholm och Helsingfors. Befann sig under inbördeskriget 1918 i det röda Helsingfors, var medarbetare i den underjordiska tidningen Fria Ord och lyckades med ett nödrop undgå att bli tillfångatagen och mördad av de röda. Deltog efter de vitas seger i avrättningen av röda fångar i Ingå och njöt otroligt över att se hur rädda hans offer var. Hade svårt att anpassa sig till förhållandena efter kriget och sköt sig själv en vårdag 1919.

Verk:
Dikter, 1914
Det röda vinets barn (dikter), 1915
Bengt Walters lycka (roman), 1916
Det nya fosterlandet (roman), 1917
En pennas strid (artiklar, redigerad av Thure Svedlin), 1919

Citat:
Dofta, dofta nattviol,
sommarnatt är ljum,
ingen oro sjuder.
Och till skogens tysta rum
långt ur fjärran ljuder