2005-07-20, 21:15
Medlem
Många debattörer på forumet tar strid om yttrandefriheten och torgför sina åsikter om nasism, pedofili, bombtillverkning, bästa knarkkranen osv. osv. En del känner sej också personligt kränkta i debatterna och Flashback tvingas därför ha mängder med regler.

Men ändå... Flashback är bra och ett utmärkt forum för dessa personers, och andras, åsikter.

Men har Flashback egentligen betytt någonting reellt för samhällsutvecklingen eller medfört någon förändring av samhället?

Eller är Flashback, i anonymitetens namn, en träningsskola för olika debattörer att testa sina åsikter och argument innan man ger sej ut i den verkliga världen?

Fråga kolon:
Finns det konkreta exempel där Flashback påverkat samhällsutvecklingen?

(Ja, jag är mycket väl medveten om att diskussionerna på Flashback påverkat enskilda personer men det är inte det tråden handlar om).

(Ni som inte har konkreta exempel behöver inte svara)!
Citera
2005-07-23, 22:34
Medlem
Okej då?

82 visningar av inlägget utan ett enda svar säjer väl en hel del...

Har Flashback påverkat samhället?

Om inte... då reduceras forumet till en sandlåda där enskilda användare diskuterar sakfrågor med andra enskilda personer (och förhoppningsvis uppnår koncencus på individnivå).

Men ändå... på strukturell nivå har Flashback alltså inte påverkat samhället och dess utveckling.

Kan verkligen stämma?

Vad är isåfall Flahbacks roll i samhället?
Citera
2005-07-23, 22:48
Medlem
Nidstangs avatar
...och hur menar du att man till att börja med skulle kunna mäta en sådan betydelse? Sverige som är ett relativt litet land så är det ju så att när saker och ting börjar hända så hakar fler och fler på. På det sättet blir det omöjligt att ens mäta på vilket sätt just FB skulle ha påverkat samhället.
Citera
2005-07-23, 22:50
Bannlyst
Svårt att svara på, men Flashback påverkas helt klart av samhället i alla fall. Samma högerkristna moral som är på stark frammarsch i USA och Sverige märker man också mer och mer på Flashback.
Citera
2005-07-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nidstang
...och hur menar du att man till att börja med skulle kunna mäta en sådan betydelse? Sverige som är ett relativt litet land så är det ju så att när saker och ting börjar hända så hakar fler och fler på. På det sättet blir det omöjligt att ens mäta på vilket sätt just FB skulle ha påverkat samhället.
Jo jag menar så här...

Diskussionerna om blattar eller londonbomber är ju ganska hetsk. Det är ju ett stort antal medborgare som deltar i diskussionerna och rimligen borde detta synas i de allmänna medierna och den allmänna debatten...

...Men förmodligen har jag fel... Tyvärr!!!

Var tar all debattlust vägen??? i den verkliga världen?
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Svårt att svara på, men Flashback påverkas helt klart av samhället i alla fall. Samma högerkristna moral som är på stark frammarsch i USA och Sverige märker man också mer och mer på Flashback.
Självklart!

Hur skulle det kunna vara på nå´t annat sätt?
Citera
2005-07-23, 23:01
insomnias avatar
Citat:

Högerkristna? Finns knappt ngn Guda-tro kvar hos det Svenska folket.
Citera
2005-07-24, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Högerkristna? Finns knappt ngn Guda-tro kvar hos det Svenska folket.
Nej, men samma moral finns. Abortmotståndet i Sverige ökar mer och mer för varje år, sexualmoralen börjar närma sig viktorianska mått, droger blir farligare och farligare (röker du en joint så dör du med en spruta i armen på en offentlig toalett dagen efter), feminismen använder sig av degenereringsteorier som för länge sedan kastats på historiens soptipp men som nu återuppväcks. Vi är på väg tillbaka in i en ny mörk period för liberalismen.
Citera
2005-08-27, 01:05
Medlem
Citat:
Vi är på väg tillbaka in i en ny mörk period för liberalismen.
Med Leijonborg...
Citera
2005-08-27, 11:53
Medlem
Carpe Diems avatar
Det är förmodligen mycket svårt att bevisa eller att motbevisa denna tes.

Konkreta på detta kan kanske utgöras av det faktum att mediaindustrin stämde FB inför marknadsdomstolen. Genom denna dom urholkades yttrandefriheten ytterligare i Sverige, genom att det då blev förbjudet att diskutera om piratkort offentligt.

Förmodligen kom detta att leda till att domstolsväsendets och mediaindustrins anseende kom att undermineras.

Man kan väl även komma ihåg att DN uppmärksammade Pastor Sulas inlägg i Knutbytråden.

FB har, tillsammans med andra fora, bloggar etc, kommit att ge allternativ till statstelevisionen och PK-media. Betydelsen av detta är svårt att uppskatta, men på sikt tror jag att detta kommer att vara av synnerligt stor betydelse.
Citera
2005-08-27, 11:58
Medlem
det tror jag, marginellt men visst har det förändrat. Jag har iaf förändrats under min tid på FB (till det bättre!) och har förmodligen fått upp ögonen för nya karriärmöjligheter.
Citera
2005-08-27, 13:30
Medlem
CodeMANs avatar
Inte ett dugg....

FB finns på bara på internet.. Det kanske visar hur människor beter sig och upplever sig själv och andra på internet, men samhällsstrukturer är mycket mer komplexare än så...

Internet (och FB) är någonslags spelplan för våra alter ego:s, ingenting annat (ja, jag är ganska övertygad om det)...

Därför skulle det vara extremt naivt att ta FB på allvar och utvecklas utifrån det. Möjligtvis kan man lära ett eller ett annat om hur internetsamhället fungerar, och hur man anpassar sig själv efter det, verkligheten har flera dimensioner....

Apropå dimensioner: Om man skulle sammanfatta det hela med dimensioner har FB två, medans verkligen fyra (hehe, kanske fler)...

Det finns ju inget djup och tidsaspekt på internet, allting rinner ut i sanden, det finns ingen början och ingen slut.... Svårt för en människa att hitta en ursprungspunkt för att integrera sig i, med andra ord....

Mitt alter ego hittar man i min signatur... Dvs. mitt andra alter ego förstås.... Här på internet heter jag "Cody"...

/Cody
Citera
2005-08-27, 13:52
Medlem
vgers avatar
Jag tror att Flashback har en klar inverkan på samhällsklimatet. Jag tror det var Johan Norberg som i sin blogg skrev vilken påverkan s k think tanks har på samhällsutvecklingen, dvs en bra think tank producerar massor av argument som hållet långsiktigt. Dessa sipprar sedan ned till en massa skribenter och journalister och börjar då påverka samhällsklimatet.

Flashback har ju inte samma opinionsledande roll, men jag tycker det är mycket intressant, och glädjande, att se hur mycket moraldiskussioner som pågår på flashback, om alla möjliga ämnen. Man talar om svåra ämnen som barnmisshandel, misbruksproblem mm och oftast så dyker upp det upp ganska mycket visdom i de trådarna. Man sätter sig helt enkelt ner och reder ut vad som är rimligt att göra i en situation, hur det påverkar andra, vad man själv har för rättigheter och skyldigheter osv. Mycket ren objektiv kunskap kan också dyka upp. Den här typen av kunskaps- och moralutveckling är omöjlig att göra i massmedier, så det är ett stort kliv framåt för den svenskspråkiga kulturen.

Sedan torgförs en mängd extrema åsikter på flashback, man jag tror det är få som lämnar flashback knäppare än när de kom in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in