2010-09-05, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Jo, jag känner ju till den uppgiften, att ammunitionen i fråga skulle komma från den "batch" som såldes till Sverige. Vad jag spånar efter är: Fabriken där ammunitionen tillverkas - tillhörande Winchester-western -, sålde de själva .38 ammunition med .357-hylsor, eller är det tillvägagångssättet av nödvändighet någonting som privatpersoner gör på kammaren?

Ammunitionen i fråga som togs fram för den amerikanska polisen som tycke att deras vanliga 357or penetrerade bilplåt för dåligt för att kunna stoppa flyende brottslingar i fordon. Ganska snart fick de istället öknamnet "copkillers" eftersom buset upptäckte att de kunde penetrera polisens skyddsvästar. Vi talar alltså om en ammunition som inte har någon användning inom sportskytte. Till slut blev protesterna mot den så stora att den drogs tillbaka.

Det finns de som påstår att själva kulorna sålt separat för hemladdningsbruk och det kan stämma (många typer av ammo går att få för hemladdning också) samt att man teorietiskt kan ladda en 38 hylsa med dem men jag har inte träffat på någon som har haft dem för hemladdning i Sverige. Alla kulor av denna ovanliga typ av ammunition som sålts lär komma från samma batch och man har väl lyckats spåra var de sålts. Däremot finns ej register över vilka som köpt av den. Man kan fråga sig i vilket syfte man köper denna typ av ammo. Inte är det för pricksytte. Då hemladdar man 357 med mindre tryck och t ex wadcutters som ger fina hål i tavlan och lätt laddning för att minska rekylen men ändå precition. Men en 357:a med 2" pipa är knappast något för banskytte det heller om du förstår hur jag menar

Max tryck och metal piercing är ett val för effekt i målet!

Som sagt kombinationen av ovanligt vapen och ammunitionen är mycket utpekande. Med rätt tolkning av detta hade man lagt helt annan vikt vid t ex de sk polisspåren och antagligen droppat andra spår.

Inga kortpipiga vapen alls har provskjutits eller ens eftersökts!

Senast redigerad av uddis(s) 2010-09-05 kl. 17:39.
Citera
2010-09-05, 18:12
Medlem
Ove Mollviks avatar
Maxestrella & uddis(s)
Hur förklarar ni då sårkanalens faktiska utseende som är typisk från en gevärspipa och hur förklarar ni rikoschetten som var tydlig brant framför där OP föll i trottoaren och hur förklarar ni manipulationerna kring blodstänk kulor osv.? Jag bara undrar men låt inte mig störa om ni vill fortsätta älta sådant som finns ännu mindre bevis för och direkt motsägs av vad andra faktiskt vet.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-09-05, 19:21
Medlem
tinytinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Kul när det kommer fram nya uppgifter som man inte visste om, även om man läst det mesta som finns att tillgå. Detta är ju inga jordskälvande nyheter men komikern Robert Gustafsson säger att han fanns med i biosalongen den där fredagskvällen och att han "petade på Olof Palme". Tydligen ska han ha sett walkie-talkiemän också.

Uppgifterna kommer från en intervju med Ulf Elving som sänds idag på P4 12.03.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2123046/komikern-tror-pa-polissparet

Läste Robert Gustavssons interviuv i Expressen.
Det var Anders Ek (Rektor på polishögskolan) som engagerade wlkietalkie människorna på Sveavägen. Han övervakade de flesta socialdemokratiska riksdagsmän och även OP.
Citera
2010-09-05, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Maxestrella & uddis(s)
Hur förklarar ni då sårkanalens faktiska utseende som är typisk från en gevärspipa och hur förklarar ni rikoschetten som var tydlig brant framför där OP föll i trottoaren och hur förklarar ni manipulationerna kring blodstänk kulor osv.? Jag bara undrar men låt inte mig störa om ni vill fortsätta älta sådant som finns ännu mindre bevis för och direkt motsägs av vad andra faktiskt vet.
/ Ove Mollvik

Jag börjar bli riktigt trött på dig med dina fantasier. Varken jag eller någon annat tror på dig eller är intresserade av ditt skröneri som håller ren Krantzklass. Det enda syfte du kan uppnå med ditt svammel är att försöka avleda uppmärksamheten från sådant som är hårda fakta när du drömmer ihop saker och låtsas som du vet. Du har upprepat blivit uppmanad att styrka dina påståenden som är fullständigt orealistiska men kan inte det av uppenbara skäl. Det är dina fantasier.

En sak skall du dock veta och det är att det finns mer kunskap kring det här än vad som skrivs på nätet och i böcker. Numera är de flesta haveristerna isolerade i sina egna gömda rum med sina återvändsgränder till övertygelser men det finns en generation intresserade privatspanare som jobbar idogt på i tysthet. Frågan är numera inte om sanningen kommer fram utan när. Och det sker oavsett hur många hutlösa teorier du än försöker dra.
Citera
2010-09-06, 00:24
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinytiny
Läste Robert Gustavssons interviuv i Expressen.
Det var Anders Ek (Rektor på polishögskolan) som engagerade wlkietalkie människorna på Sveavägen. Han övervakade de flesta socialdemokratiska riksdagsmän och även OP.

Och vad har du för belägg för det påståendet?
Citera
2010-09-06, 00:44
Medlem
Maxestrellas avatar
En liten parantes gällande vår gode C-G Östling är att han i egenskap av VD för Nordlansa-Hansa GmbH gör affärer med Dockstavarvet, som bl.a. bygger och säljer stridsfartyg - bl.a. Stridsfartyg-90H -, till svenska försvaret.

I december levereras f.ö. från Dockstavarvet första lotsbåten av en beställning på sex, till den tyska motsvarigheten till Sjöfartsverket.

Man kan nog hitta rätt roliga kopplingar mellan olika personer i sammanhanget, bara man har tid och lust.
Citera
2010-09-06, 06:55
Medlem
zorzes avatar
Hej,vill göra ett litet inlägg angående platsen.Att gruppen kan ha rekat tidigare i området, om det är några ur spanargruppen så var de bekanta med området.Gruppen kan dessutom ha planerat att slå till i området då SAP huvudkontor ligger på Sveavägen 68.De kan med andra ord bara väntat på ett ögonblick då OP promenerade till SAP huvudkontor,men nu kom detta tillfälle istället.
Är osäker,men vill minnas att en av sönerna också studerade i området och att OP vid några tillfällen promenerade själv i området för att äta lunch med sonen.Men detta är som sagt vaga minnesbilder ,någon annan kan säkert bekräfta och utveckla.
Citera
2010-09-06, 08:30
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
En sak skall du dock veta och det är att det finns mer kunskap kring det här än vad som skrivs på nätet och i böcker. Numera är de flesta haveristerna isolerade i sina egna gömda rum med sina återvändsgränder till övertygelser men det finns en generation intresserade privatspanare som jobbar idogt på i tysthet. Frågan är numera inte om sanningen kommer fram utan när. Och det sker oavsett hur många hutlösa teorier du än försöker dra.
Hoppas du har rätt!
Men, går det att bevisa så långt efteråt? Om man gör en allvarligt menad undersökning och hör alla poliser mm i området (upplysningsvis) och reder ut alla frågetecken så skulle det kanske leda en bit på vägen. Men, så här långt efteråt blir det väl väldigt svårt att verifiera eller falsifiera uppgifter? Hade det hänt nyligen kunde man kolla varje liten uppgift mot andra vittnen, övervakningskameror, kvitton, telefonsamtal etc. Mobiler fanns ju inte men vanliga telefoner etc.
Om det är poliser som ev skyddar kollegor så antar jag att det handlar mycket om psykologi. Att få dem att inse att det inte är någon idé med kollegialiteten i detta fall. Att visa att man menar allvar.

De "vanliga" vittnena har väl om de inte är kriminella eller skrämda berättat sanningen så gott de kan. Då kan man använda vittnesprotokoll. Men när det gäller att få poliser, fd poliser och säkerhetstjänst att säga allt. Blir inte det lite svårt för privatspanaren?

Du har skrivit mycket om vapnet och svaret finns väl där, men jag frågar ändå, för att få ett par sammanfattande svar.
1) Finns konsensus kring det kortpipiga vapen du pratar om?
2) Vem skulle tänkas ha ett sådant vapen i Sverige 1986?
Vad jag förstår är det ingen i Sverige som använde sådana i yrket och det är heller inte lämpligt för sportskytte. Du beskriver det som litet och behändigt men ändå potent. Det låter som ett perfekt vapen för en yrkeskriminell om det inte vore så lättspårat som du säger.
Men vem skulle äga det? En samlare? Om det är overkill på skjutbanan kan man väl tänka sig att en person med vapenintresse ändå skulle gilla att äga det pga machovärdet? Eller att någon som är/känner sig hotad och skaffat det för säkerhets skull. En hitman som mördar planerat och tänker komma undan med det vill inte ha ett lättspårat vapen förstås, men gäller det självförsvar tänker man kanske i andra banor...
*Spekulerar*
Citera
2010-09-06, 08:52
Medlem
Ove Mollviks avatar
Varför så förbjudna frågor uddis gråsosse?
Vittnen kring mordplatsen som såg blodstänkets utbredning runt märket där kulan slog i har rätt att få en förklaring innan vi alla skall dö eller dödas. Grenen som träffades av kulan som landade tvärs över på andra sidan Sveav. kan omöjligt ha kommit från samma vapen och från den riktning som sekunderna efter det dödande skottet kom. LP vet och sa som det var innan hon tystades med Mårten som gisslan hos CIA.
Det verkar som att Sveriges Öga och Öra med dess kollektiva ordförande över den här debatten tagit som sin uppgift att trötta ut alla invändningar och hellre fortsätter sitt angiveri och dubbelspel mot oss andra som likt Östling eller Palme själv vägrat gå över gränsen för illdåden och sedan inte heller fått försvara sig som individer mot maffian.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-09-06, 11:42
Medlem
tinytinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Och vad har du för belägg för det påståendet?
Brukar läsa den här tråden ibland, väcker gamla minnen till liv :-)
Vi brukade sitta i Baltiska Institutets lokal och skratta åt Åkes pensionärsklubb som spionerade med walkie talkies.
Senast redigerad av tinytiny 2010-09-06 kl. 11:54.
Citera
2010-09-06, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Men, går det att bevisa så långt efteråt?

Eftersom jag har en del kontakter kan jag säga att det finns goda möjligheter att klura ut det med tillgång till utredningens material och möjligheter att genomföra förhör. Åtminstone jag har dessutom saker som kontrollstationer som jag håller för mig själv ifall någon skulle börja berätta. Som ni säkert vet har en del uppgiftslämnarn när det gäller t ex Sydafrikaspår lämnat uppenbart oriktiga uppgifter som gör att man kan avslöja dem som lögnare. Med tillgång till offentliga vapenregister som av Palmegruppens personal påståtts är raderade kan man bekräfta den mycket trovärdiga uppgifter jag har kring vapenägare. Dessutom är vi ett par personer som hyser stort hopp om att någon kommer att berätta åtminstone om den stora bilden om vad som pågick den där kvällen. Vi är ett antal personer med stor insikt sammantaget som står varandra mycket nära när det gäller teorier om mordet och vi har hamnat där utifrån olika utgångspunkter.

Citat:
Du har skrivit mycket om vapnet och svaret finns väl där, men jag frågar ändå, för att få ett par sammanfattande svar.
1) Finns konsensus kring det kortpipiga vapen du pratar om?
2) Vem skulle tänkas ha ett sådant vapen i Sverige 1986?

Vad jag förstår är det ingen i Sverige som använde sådana i yrket och det är heller inte lämpligt för sportskytte.

1, Det finns ingen officiell diskussion om detta alls. När jag först fick fram uppgiften var det av en tillfällighet från en källa med extremt stor tillförlitlighet. Det uppstod en viss diskussion men några svenska experter och efter att de fått studera hur kunskapen kring detta ser ut vilket inte är var mans egendom hade de inte längre några invändningar. Rent faktamässigt är det klarlagt utom alla tvivel. Palmegruppen vägrar dock ta emot eller kommentera uppgiften eller infoga den i utredningen.
Jag är nog inte den ende som upplevt att Palmegruppen inte vill ha vissa uppgifter. Mycket märkligt.

Därför har den lämnats till dem via Säpo som inte får lägga sig i själva där det finns en anteckning om detta. När jag gjorde det tog Säpopolisen jag talade med med anledning av uppgiften det hela på stort allvar. Han ansåg att det även av andra skäl fanns skäl för dem att gå vidare med detta dvs med utredning riktad mot Palmeutredarna men att man nekats tillstånd till det och att deras händer var bakbundna.

2, Genom mina kontakter har jag fått fram ett antal namn som skall ha haft sådana vapen varav flera figurerat i utredningen. Man kan säga två saker ang detta. För det första var det ett fåtal människor som vid denna till hade licens för sådnana vapen. Vapenhandlaren Östling var ju tvungen att låta en vapensmed modifiera en 38:a t ex. Vid denna tid ansågs inte vapnet ha någon användning inom sportskytte. Man kunde får licens i undantagsfall för t ex samlare. Numera är det lättare då det kan finnas skäl för t ex sk westernskjutning men det är ändå svårt. Flera av dem som hade licens var på olika sätt betrodda. Det finns också vapen inom i vart fall försvaret som skulle kunna åtminstone modifieras från 38 till 357. Tillbaka i tiden hade t ex svenska piloter som utrustning mycket kortpipiga 38r som tänkt försvarsvapen i händelse av att de måste hoppa över fientligt territorium!

Det andra man kan säga är att inget av de vapen som rapporterats stulna vid denna tid var kortpipiga 357 och inte heller finns några sådana kända i kriminella kretsar vid denna tiden. Det var innan inflödet av olagliga vapen via öst. Man kan alltså säga att det är högst otroligt att mordvapnet kommer från yrkeskriminella kretsar.
Citera
2010-09-06, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tinytiny
Brukar läsa den här tråden ibland, väcker gamla minnen till liv :-)
Vi brukade sitta i Baltiska Institutets lokal och skratta åt Åkes pensionärsklubb som spionerade med walkie talkies.

Iakttagelserna var inte direkt om några gamlingar. Hur menar du? Att hans pensionärsklubb skulle vara inblandade i mordet eller att mördaren kände till dem.

Lämna gärna flera namn och mer uppgifter så att vi kan avgöra om det är fantasier eller finns något bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in