Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Jo, jag känner ju till den uppgiften, att ammunitionen i fråga skulle komma från den "batch" som såldes till Sverige. Vad jag spånar efter är: Fabriken där ammunitionen tillverkas - tillhörande Winchester-western -, sålde de själva .38 ammunition med .357-hylsor, eller är det tillvägagångssättet av nödvändighet någonting som privatpersoner gör på kammaren?
Ammunitionen i fråga som togs fram för den amerikanska polisen som tycke att deras vanliga 357or penetrerade bilplåt för dåligt för att kunna stoppa flyende brottslingar i fordon. Ganska snart fick de istället öknamnet "copkillers" eftersom buset upptäckte att de kunde penetrera polisens skyddsvästar. Vi talar alltså om en ammunition som inte har någon användning inom sportskytte. Till slut blev protesterna mot den så stora att den drogs tillbaka.
Det finns de som påstår att själva kulorna sålt separat för hemladdningsbruk och det kan stämma (många typer av ammo går att få för hemladdning också) samt att man teorietiskt kan ladda en 38 hylsa med dem men jag har inte träffat på någon som har haft dem för hemladdning i Sverige. Alla kulor av denna ovanliga typ av ammunition som sålts lär komma från samma batch och man har väl lyckats spåra var de sålts. Däremot finns ej register över vilka som köpt av den. Man kan fråga sig i vilket syfte man köper denna typ av ammo. Inte är det för pricksytte. Då hemladdar man 357 med mindre tryck och t ex wadcutters som ger fina hål i tavlan och lätt laddning för att minska rekylen men ändå precition. Men en 357:a med 2" pipa är knappast något för banskytte det heller om du förstår hur jag menar

Max tryck och metal piercing är ett val för effekt i målet!
Som sagt kombinationen av ovanligt vapen och ammunitionen är mycket utpekande. Med rätt tolkning av detta hade man lagt helt annan vikt vid t ex de sk polisspåren och antagligen droppat andra spår.
Inga kortpipiga vapen alls har provskjutits eller ens eftersökts!
Intressant är att att Sonny Björk polisens sk expert lagt så stor kraft på att vända till allt kring mordvapen och kulor. Troligen har väl han även varit inblandad i att styra lekmännens tolkningar av resultaten av undersökningarna av VG:s flygarrock. Hittills har jag varit snäll och antytt att det varit god tro och inkompetent halstarrighet men man borde kanske prata klarspråk. Sonny har medvetet vilselett kring det tekniska på ett stort antal punkter i denna utredning till den grad att det kan vara brottsligt. Det är inte svårt att se att att det är för att skydda vänner och kanske sig själv som hade tillgång till sådana vapen och den ammunitionen vilka inte fick misstänkas på några villkor. Säpo höll med när jag lämnade uppgiften men beklagade att de inte kunde få tillstånd att vidta åtgärder.
Visst är det något som inte stämmer med en utredning där poliser som står misstänkta kollegor nära får sitta så länge och till och med feltolka avgörande bevis utan att göra minsta framsteg utan åtgärd. Edqvist sitter i princip som en kontorist och bestämmer vad man inte skall få ut som privatspanare och bedriver ingen utredning alls. Det är dags att öppna garderoben och skicka in folk som vill lösa fallet.
Visst är det något som inte stämmer med en utredning där poliser som står misstänkta kollegor nära får sitta så länge och till och med feltolka avgörande bevis utan att göra minsta framsteg utan åtgärd. Edqvist sitter i princip som en kontorist och bestämmer vad man inte skall få ut som privatspanare och bedriver ingen utredning alls. Det är dags att öppna garderoben och skicka in folk som vill lösa fallet.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-09-05 kl. 17:39.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-09-05 kl. 17:39.
r som tänkt försvarsvapen i händelse av att de måste hoppa över fientligt territorium!