2010-09-02, 11:29
Medlem
Thebeautis avatar
Kan försöka sammanfatta mig lite.

För 2 dagar sen så köpte jag en laptop med min mamma för 10.000 på Media Markt i Västerås. (kl. 13:27) Media Markt hade inte "kylaren" till datorn, så vi åkte iväg till Elgiganten. Resan tar väll 10 min kan jag tro. Vi gick in i varuhuset 13:45 och kom ut 14:01. Då är datorn stulen, och bagageluckans lås är helt intryckt.

Har ringt till Elgiganten, men de har ingen kamera som fångat detta. Vi har även kollat hur vi ska fixa låset till bilen hos 2 olika mekaniker, och båda är lika fundersamma på hur detta kan ha skett, då låset tydligen bröts upp mycket märkligt, professionellt, enligt båda.

Vi ringde till Folksam för att anmäla att datorn blivit stulen. Då säger de att de inte tänker betala något eftersom vi inte har allrisk. Eftersom både bilen och hemmet och alla andra försäkringar är på henne så blev hon upprörd, hon har aldrig hört talas om allrisk förut. (Hon har helförsäkring på bil och hemmet) Hon är snart 50, och inte alls bra på datorer, hon har precis lärt sig lite om internet och därför ville hon ha en dator. Folksam sa att det var hennes fel att hon inte kollat upp informationen innan och att de ABSOLUT skulle betala allt om vi nu hade allrisk. Vi diskuterade, men kom ingenvart.

Pratade med konsumentverket och ett till bolag som jag inte minns namnet på, men det var deras jobb att kolla om jag fått rätt svar. Hon (tillsammans med bilmekanikerna och konsumentverket) tyckte att vi fått felaktig information i början och att det inte alls va säkert att man skulle fått en krona, fastän man hade allrisk. Vi har vart i kontakt med Folksam nån gång innan också, angående stulna saker, men mamma fick ingen information över huvud taget om allrisk då heller. De sa även att ja, allrisk är bra om man cyklar till sin träning och tappar gitarren på marken så den går sönder, men vid stöld så är inte detta som gäller. Detta tycker jag är konstigt, då Folksam är så otroligt mycket på oss för att vi inte har allrisk.

Nu till saken jag undrar över.. Finns det något alls man kan göra nu i vår situation? Alla rådde mig att prata med chefen för Folksam, men jag undrar om den personen kommer vara mer förståndig än de andra på Folksam.

MYCKET tacksam för svar!
Senast redigerad av Thebeauti 2010-09-02 kl. 11:46.
Citera
2010-09-02, 12:00
Medlem
Benjos avatar
OBS Jag har kollat hemförsäkringens vilkor men inte bilförsäkringens (då jag inte kunde söka i dokumentet utan att chrome krashade). Så jag baserar min text enbart på hemförsäkringen.

Jag tror inte det går att få ersättning för datorn, tyvärr.

Citat:
Begränsningar
Bil
A22. Vi ersätter stöld av egendom ur bil
samt skadegörelse på egendom i bilen i samband
med sådan stöld
• när du medför egendom i bilen
• när du förvarar egendom i bilen. Då är
högsta
ersättning 2 000 kronor.

Begränsningar
Stöld av eller skadegörelse på stöldbegärlig
egendom, mynt och sedlar, värdehandlingar
eller frimärken ersätts inte alls.
• Om du vid bilfärd packar saker i bilen i
förväg eller vid hemkomsten lämnar kvar
dem där, anses de inte som medförda då
de lämnats där under längre tid än vad
som normalt åtgår för omedelbar i- och
urlastning.

Aktsamhetskrav
Bilen ska vara låst.

Dator räknas som stöldbegärlig egendom.
Citera
2010-09-02, 12:46
Medlem
Thebeautis avatar
Men det betyder väll inte att jag skulle fått pengar om jag nu haft allrisk?
Jag vart ju praktiskt taget idiotförklarad när jag sa att jag inte hade en aning om vad det var, och de sa att det gör att allt som går sönder eller stjäls utanför hemmet ersätts. gäller det också stöldbegärlig
egendom?
Citera
2010-09-02, 13:01
Medlem
CureMes avatar
Jo, jag tror nästan det, om man har allrisktillägget på hemförsäkringen

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S2940.pdf/$FILE/S2940.pdf

Läs villkåren
Citera
2010-09-02, 13:14
Medlem
Thebeautis avatar
jojo, det har jag också läst! Men det var tydligen individuellt, ibland betalar de tydligen inte för saker som kostar över 2000kr t.ex. Kundombudsmannen sa också att det inte alls är 100% fastän man har allrisk. Det tycker jag är konstigt..
Citera
2010-09-02, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benjo
OBS Jag har kollat hemförsäkringens vilkor men inte bilförsäkringens (då jag inte kunde söka i dokumentet utan att chrome krashade). Så jag baserar min text enbart på hemförsäkringen.

Jag tror inte det går att få ersättning för datorn, tyvärr.

Dator räknas som stöldbegärlig egendom.

DEt samma gäller för bilförsäkringen, den gäller inte egendom som man själv lägger i bilen, utan bara bilens utrustning-.

Dessutom gäller inte folksams hemförsäkring för stöld ur ett fordon.

Citat:
Ursprungligen postat av Thebeauti
Men det betyder väll inte att jag skulle fått pengar om jag nu haft allrisk?
Jag vart ju praktiskt taget idiotförklarad när jag sa att jag inte hade en aning om vad det var, och de sa att det gör att allt som går sönder eller stjäls utanför hemmet ersätts. gäller det också stöldbegärlig
egendom?

Allrisken är ungefär det man för kallade drulle.

Citat:
Ursprungligen postat av Thebeauti
jojo, det har jag också läst! Men det var tydligen individuellt, ibland betalar de tydligen inte för saker som kostar över 2000kr t.ex. Kundombudsmannen sa också att det inte alls är 100% fastän man har allrisk. Det tycker jag är konstigt..

Självfallet är inget 100 % bara för du har försäkring, det påverkas alltid av hur har man hanterat det? har man lagt det öppet? Glömt låsa dörren, varit oaktsam i övrigt, osv.

sen har folksam 14 olika allrisk för olika ändamål.
Citera
2010-09-02, 19:05
Medlem
Thebeautis avatar
Andra gången jag ringde folksam så frågade jag det också, om det var 100% att jag skulle få pengar om jag hade det täckt. De svarade glatt ja, och sa inget om att det fanns flera olika allrisk? Jobbigt det blev nu då.

Det som är roligast va att vi frågade 2 ggr inne i Media Markt om man kunde köpa försäkring, då vi i huvudsak brukar köpa hos Elgiganten, och de sa att hemförsäkringen är så bra att de täcker alla kostnader som skulle dyka upp.

Känner att detta var en otursdag på hög nivå..
Citera
2010-09-03, 19:24
Medlem
MrBulldoggs avatar
Allrisk är en allmän drulle som i princip täcker allt som inte täcks av vanliga hemförsäkringar. Satt dig på dina glasögon? Halkade när du bar in nya TVn i huset? Tappade Tant Astas arvevas? No problemo. Det finns t.o.m. Allrisk Extra som sänker självrisken till 750 kr istället för vanliga 1500 kr om man vill slippa Siba, OnOffs tillägg på nya TVn, datorn, mobilen osv.
Citera
2010-09-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Allrisk är en allmän drulle som i princip täcker allt som inte täcks av vanliga hemförsäkringar. Satt dig på dina glasögon? Halkade när du bar in nya TVn i huset? Tappade Tant Astas arvevas? No problemo. Det finns t.o.m. Allrisk Extra som sänker självrisken till 750 kr istället för vanliga 1500 kr om man vill slippa Siba, OnOffs tillägg på nya TVn, datorn, mobilen osv.

Har haft "drulle" i hemförsäkringen sedan jag hade nytta av den när jag var yngre, i bolaget jag hade då ingick den i hemförsäkringen upp till 25 år. När min taskigt parkerade cykel under lunchen trillade in i en av restaurangens STOORA rutor och lyckades sänka rutan i ett moln av splitter var man glad över "drullen"! Jag betalade några tior mer för självriskeliminering också. Så min kostnad var 0 kr, för försäkringsbolaget minst 50 kkr... Ny ruta var visst 20 kkr, tillfälligt skydd för en ruta på ca 2*4 meter samt montering, ny text och dekaler på rutan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in