2008-11-29, 21:33
Medlem
tjompans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Förstår din initiala tveksamhet . Var inte orolig! För att riskera bli kallad småstadsfåne så krävs det att den s k byhålan är i paritet med ett invånarantal på 500 000 eftersom kebab heter det också i Göteborg .

~Paul~
Verkar som stora delar av västsverige har fläsk (och nöt) som kebab. Skulle därför vara intressant att smaka på lammkebab som det SKA smaka. Har inte varit i Turkiet eller nåt annat land som tydligen ska vara ursprungsland för kebaben. (finns visst flera). Men det är klart, hur ska man veta hur det "ska" smaka då det antagligen tilllverkades kebab för tusen år sen..... Vem vet.... kanske inuiterna paddlade vilse och förde med sig sälkebab till turkiet för en himla massa år sen..... (nu skenade fantasin igen)

//Tjompan
Citera
2008-11-29, 21:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjompan
Verkar som stora delar av västsverige har fläsk (och nöt) som kebab. Skulle därför vara intressant att smaka på lammkebab som det SKA smaka. Har inte varit i Turkiet eller nåt annat land som tydligen ska vara ursprungsland för kebaben. (finns visst flera). Men det är klart, hur ska man veta hur det "ska" smaka då det antagligen tilllverkades kebab för tusen år sen..... Vem vet.... kanske inuiterna paddlade vilse och förde med sig sälkebab till turkiet för en himla massa år sen..... (nu skenade fantasin igen)

//Tjompan
Hahaa, verkligen. Men du har en poäng där. Ofta bygger den ena idén på den andra. Man lägger till och anpassar. Ibland sker uppfinningarna samtidigt och oberoende på varandra på olika ställen.

Lammkebab är gott om köttet håller hög kvalité. Jag föredrar nöt eller gris om jag skall vara ärlig.

Förresten med hänvisning till Madam Mim: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kebab

Läs gärna stycket gällande varianter .

~Paul~
Citera
2008-12-04, 14:56
Medlem
Säkert någon som redan svarat men såg nyligen en dokumentär om just Kebab och det var vanligt kött (om än inte entrecote och dyl, snarare skivspill) som skivades och träddes på spett tillsammans med lite fett för att hålla ihop, och sen pressades ihop för att få "Kebab-strukturen".

Döner-Kebab får endast kallas "Döner" (även om det inte följs av alla) om den görs av lamm.

Värt att nämna är att han som var på besök hos kebab-grossisten var en välkänd kock och tuggade i sig sin kebab med god aptit efter att f åse att det faktiskt inte är hundtassar och kameltungor man stoppar i sig, utan helt vanligt kött.

Tjipp!
Citera
2008-12-04, 15:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lianinho
Säkert någon som redan svarat men såg nyligen en dokumentär om just Kebab och det var vanligt kött (om än inte entrecote och dyl, snarare skivspill) som skivades och träddes på spett tillsammans med lite fett för att hålla ihop, och sen pressades ihop för att få "Kebab-strukturen".

Döner-Kebab får endast kallas "Döner" (även om det inte följs av alla) om den görs av lamm.

Värt att nämna är att han som var på besök hos kebab-grossisten var en välkänd kock och tuggade i sig sin kebab med god aptit efter att f åse att det faktiskt inte är hundtassar och kameltungor man stoppar i sig, utan helt vanligt kött.

Tjipp!
Du har nog fått det hela lite om bakfoten. Jag inser att du reffererar till Giles Coren's reportage i "The F Word". Olika regler gäller olika länder. I Storbrittanien, liksom andra länder så betyder specifika ord inte samma sak som i resten av världen (läs bl a Sverige). Dessutom är hans ingående kunskaper allt annat än goda .

~Paul~
Citera
2010-07-06, 22:42
Medlem
Bodde en tid i Kanada, där man har fått för sig att det heter 'donair' och inte 'döner'. En dag blev jag sugen på kebab och var över hela jävla stan och fick till slut nöja mig med gyros. Flera månader senare gick det upp för mig att "Bud's Donair" på andra sidan gatan i själva värket sålde kebab.

Topic:
Jag såg ett reseprogram om Turkiet där man trädde på tunna skivor av fett och kött från olika delar av lammet. Men självklart fuskar alla kebabgubbar här.
Citera
2010-07-06, 22:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr0teus
Bodde en tid i Kanada, där man har fått för sig att det heter 'donair' och inte 'döner'. En dag blev jag sugen på kebab och var över hela jävla stan och fick till slut nöja mig med gyros. Flera månader senare gick det upp för mig att "Bud's Donair" på andra sidan gatan i själva värket sålde kebab.

Topic:
Jag såg ett reseprogram om Turkiet där man trädde på tunna skivor av fett och kött från olika delar av lammet. Men självklart fuskar alla kebabgubbar här.
Vad menar du med fuskar?

Antar dom där kanadickerna inte gillar "Ö"
Citera
2010-07-06, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vad menar du med fuskar?
Jadu, jag har varit på flera kebabställen som fuskar med allt från hygienen till kortbetalningarna, men mest relevant är nog att istället för att använda tid och pengar på att först hitta en slaktare som har de rätta bitarna och sedan pyssla ihop det på svarven köper man största paketet "kebabkött" från närmaste bästa grossist. Och kunderna klagar ju inte, så då är det bara att köra på.
Citera
2010-07-06, 23:31
Medlem
Trevligt och roligt ämne kebab. Västra Götaland har utan tvekan bästa kebaben i Sverige. Vad folk inte verkar förstå i resten av världen är hur vital den vita såsen är.
Citera
2010-07-07, 10:01
Medlem
Blåbärskungens avatar
http://www.youtube.com/watch?v=QHvrkqMei4c
Citera
2010-09-01, 22:02
Medlem
sparrdals avatar
Vad betyder ordet "kebab"? på riktigt och vad har det för ursprung? Det land/folk/språk som ordet kebab härstammar ifrån tycker jag kan få diktera hur och vad kebab är för något!

Att fråga en löst sammansatt publik på FB leder inte diskussionerna framåt. T.ex. Iraniern, araben, greken, armeniern och turken har alla egna kebab varianter.

På turkiska betyder kebap=grillat kött. Således är det ett sätt att tillbereda maten. Har inget med ingredienserna. Har även sett gryt-rätter som kallas för kebab.

Syrianer, assyrier och kurder undanbedes att tillföra något till denna tråd då dem inte har någonting att tillföra
Citera
2010-09-02, 08:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pr0teus
Jadu, jag har varit på flera kebabställen som fuskar med allt från hygienen till kortbetalningarna, men mest relevant är nog att istället för att använda tid och pengar på att först hitta en slaktare som har de rätta bitarna och sedan pyssla ihop det på svarven köper man största paketet "kebabkött" från närmaste bästa grossist. Och kunderna klagar ju inte, så då är det bara att köra på.
Hygien och ekonomiskt fiffel har inte med ev. "fuskande" med kebab att göra:
Ta istället berätta vad fusket består av när dom tillreder kebab.

Konkret fusk skulle vara om de gör fläskkötts kebab och inte kommer upp i temperatur så ev. trikiner eller liknande inte neutraliseras.
Detta skulle man kunna kalla fusk.
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
Vad betyder ordet "kebab"? på riktigt och vad har det för ursprung? Det land/folk/språk som ordet kebab härstammar ifrån tycker jag kan få diktera hur och vad kebab är för något!

Att fråga en löst sammansatt publik på FB leder inte diskussionerna framåt. T.ex. Iraniern, araben, greken, armeniern och turken har alla egna kebab varianter.

På turkiska betyder kebap=grillat kött. Således är det ett sätt att tillbereda maten. Har inget med ingredienserna. Har även sett gryt-rätter som kallas för kebab.

Syrianer, assyrier och kurder undanbedes att tillföra något till denna tråd då dem inte har någonting att tillföra
Måste vara ärlig med dig, hur är detta att föra diskussionen framåt?
Citera
2010-09-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hygien och ekonomiskt fiffel har inte med ev. "fuskande" med kebab att göra:
Ta istället berätta vad fusket består av när dom tillreder kebab.
Hint: leta efter det som är mest relevant i posten så hittar du nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in