2010-08-30, 20:17
Medlem
Hej allihopa! Jag vet att det finns en liknande tråd men ordet "räkning" gav mig bara en massa felaktiga trådstart. Hursomhelst, jag ska flytta från ett ställe och till ett annat och insåg att just den här månaden är jag low on cash eftersom jag väntar på bla. CSN & andra inkomster.

Så jag har en del räkningar att betala (hyran är betald) men jag saknar täckning för de andra räkningarna eftersom jag måste lägga pengar på att pendla framtills jag kan flytta in i mitt nya boende (om cirka 3 dagar). Räkningarna ska vara betalda senast den 31/8, så jag undrar hur många dagar man har på sig innan man får en påminnelse? Det är elen, mobilräkningen och ett par andra som inte kommer att bli betalda innan den 31e (dvs imorgon), om nu inte Gud hör bön och låter alla pengar komma in på mitt konto samtidigt.

Har man ett par dagar på sig? En vecka?
Citera
2010-08-30, 20:19
Medlem
de brukar skickas ut automatiskt efter sista inbetalningsdagen. däremot borde du ju ringt och bett om uppskov istället. räkna med påminnelseavgifter
Citera
2010-08-30, 20:22
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
så jag undrar hur många dagar man har på sig innan man får en påminnelse?

Jag har under vissa perioder förr systematiskt betalat räkningen samma dag, eller dagen efter, som jag fått påminnelsen.

Var aldrig något problem.

Edit: Betalade alltså den första räkningen, inte påminnelsen som ofta hade extra avgift.
Citera
2010-08-30, 20:30
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Hej allihopa! Jag vet att det finns en liknande tråd men ordet "räkning" gav mig bara en massa felaktiga trådstart. Hursomhelst, jag ska flytta från ett ställe och till ett annat och insåg att just den här månaden är jag low on cash eftersom jag väntar på bla. CSN & andra inkomster.

Så jag har en del räkningar att betala (hyran är betald) men jag saknar täckning för de andra räkningarna eftersom jag måste lägga pengar på att pendla framtills jag kan flytta in i mitt nya boende (om cirka 3 dagar). Räkningarna ska vara betalda senast den 31/8, så jag undrar hur många dagar man har på sig innan man får en påminnelse? Det är elen, mobilräkningen och ett par andra som inte kommer att bli betalda innan den 31e (dvs imorgon), om nu inte Gud hör bön och låter alla pengar komma in på mitt konto samtidigt.

Har man ett par dagar på sig? En vecka?

Rent krasst ska en räkning vara betalt till förfallodatum och ingen påminnelse behöver skickas till dig efteråt. Istället kan de skickas vidare till inkassoföretag eller till Kronofogden som ansökningar om betalningsföreläggande. Kan bli bra mycket dyrare för dig med kostnaderna som uppkommer. Förhoppningsvis är de dock sjyssta och låter dig betala lite för sent utan att något händer.
Citera
2010-08-30, 20:58
Medlem
Varför inte ringa till fodringsägarna och fråga om de kan skjuta på förfallodatumet några dagar?
Citera
2010-08-30, 21:45
Medlem
S-ammes avatar
Det är olika, vissa är hårda och tar ut PM bara 2-3 dagar efter.
vissa stora butiker online väntar hela 30dagar.

Ring innan då kan dom alltid oftast flytta fram 10dagar.
Är det knipa, kan du ringa och mena på att brevet kom fram senare än angiven, det finns inget att kontra på det.
Citera
2010-08-30, 21:46
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Varför inte ringa till fodringsägarna och fråga om de kan skjuta på förfallodatumet några dagar?

detta är ju klart det bästa alternativet, så gjorde jag när jag fick en kvartalsfaktura istället för en månadsfaktura av telia, dom delade upp det på två månader + att dom sköt fram betalningen en månad!
Citera
2010-08-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
detta är ju klart det bästa alternativet, så gjorde jag när jag fick en kvartalsfaktura istället för en månadsfaktura av telia, dom delade upp det på två månader + att dom sköt fram betalningen en månad!

Lite OT men apropå Telia kan jag inte låta bli att erkänna att även jag en gång i tiden begärde uppskov med en faktura från dom. Kvinnan jag talade med lät riktigt irriterad och förklarade att man bara kunde begära uppskov 2ggr/år. Något som i sin tur irriterade mig och gjorde att jag ifrågasatte hennes attityd till kunder. Då fick jag förklarat för mig att attityden hon har mot kunder är jättebra förutsatt att kunderna betalar för sig.

Jag blev såklart riktigt förbannad, bla för att jag aldrig någinsin tidigare hade begärt uppskov på en räkning eller varit sen med någon betalning. Skrev sedan ett kort mail och krävde en ursäkt vilket resulterade i att de gav mig 50% rabatt på räkningen, två biobiljetter samt en ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in