2010-08-11, 16:52
  #1
Moderator
Siegfrids avatar
Har en gammal plasteka, det verkar som om det runnit in vatten i mellanbotten, skvalpar och rinner när man vänder upp båten till vintern.
Finns inga synliga dyvikor eller inspektionsluckor.

Hur kan man bli av med vattnet? Är det bara att borra i aktern och sen sätta en plugg? Blir det tätt sen eller kommer det att läcka in mer sen?

Båten är lastgammal men mycket trevlig att ro för kortare turer så jag vill gärna behålla den.
Tack på förhand om ni har några tips!
Citera
2010-08-11, 18:48
  #2
Medlem
Du måste nog tyvärr såga upp hela botten då det antagligen ligger ett skumliknande matreal i dubbelskrovet. Du bör göra det innan vintern för om det är fullt och det fryser så är din kära båt kass.

Att bara borra upp ett hål funkar kanske som nödlösning men är ej att föredra då du kommer ha samma problem i framtiden.
Citera
2010-08-11, 19:02
  #3
Moderator
Siegfrids avatar
Tack, det verkar som en stor operation. Ska man såga ur durken inifrån då, eller dela på längsen vid kölen?
Verkar komplicerat att få ihop allt och få det tätt.
Ska man spruta in nytt skum innan man stänger igen?
Är rädd att det blir ett för stort projekt.
Citera
2010-08-11, 21:00
  #4
Medlem
Heruls avatar
Det är inte alls troligt du har skum under durken(golvet) eftersom det skvalpar.

Såga upp ett hål på typ 10x20 cm så långt akteröver du kan. -Sitter du i aktern vid luckan kommer du och ev motor tynga ner så mycket att vattnet rinner akterut...

Använd cirkelsåg om du behärskar det. Annars är det rätt enkelt med vinkelslip.

Är det skum under durken märker du nu det om du tittar runt lite.

Använd 4-kanten du sågade ut som lucka och skruva/popnita rostfritt plattjärn eller liknande i hålet på undersidan så luckan vilar på något.

För att lätt kunna ta en titt under inspektionsluckan, borrar du ett hål som passar ditt finger+ lite till.

I hålet kan du sätta en liten elektrisk länspump eller slang till en manuell länspump så du lätt och enkelt kan länspumpa båten.
Citera
2010-08-17, 13:36
  #5
Medlem
Gör ett litet hål i aktern och häll ut vattnet, ta sedan ett sånt där kul bubbel skum som Mythbusters fyllde en volvo 700 serien med, och stöp i båten.
Sketkul vart det.

OT-När ja var tretton köpte jag en uppblåsbar båt för 70 spänn på rusta, tog sedan fyllde den med PU-skum och tog sedan av själva båten, så att bara PU-skummet var kvar.

Den plastade jag och satte en 4 hk suzuki motor på, dock tyckte pappa att det var onödigt gjort, han hann ju bara se själva ritningen, när han kom hem, då kom jag hem med en gädda på 7,6 kilo, första gången han han var riktigt chockad över att den blev så fin, fick bud av en kille i Lomma på 15tusen. jag sålde ritningar till han för tusen spänn.
Båten har jag självklart kvar, sitter nu efter segelbåten.
Citera
2010-08-18, 08:13
  #6
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engbergan
Gör ett litet hål i aktern och häll ut vattnet, ta sedan ett sånt där kul bubbel skum som Mythbusters fyllde en volvo 700 serien med, och stöp i båten.
Sketkul vart det.

OT-När ja var tretton köpte jag en uppblåsbar båt för 70 spänn på rusta, tog sedan fyllde den med PU-skum och tog sedan av själva båten, så att bara PU-skummet var kvar.

Den plastade jag och satte en 4 hk suzuki motor på, dock tyckte pappa att det var onödigt gjort, han hann ju bara se själva ritningen, när han kom hem, då kom jag hem med en gädda på 7,6 kilo, första gången han han var riktigt chockad över att den blev så fin, fick bud av en kille i Lomma på 15tusen. jag sålde ritningar till han för tusen spänn.
Båten har jag självklart kvar, sitter nu efter segelbåten.

Tack för tips.

Hur bör man täta hålet?
Plasta igen det eller sätta i en skruvplugg av nåt slag?
Citera
2010-08-18, 08:20
  #7
Medlem
Köp en dyvika på en båttillbehörsaffär. Dom är gjorda för just detta.
Citera
2010-08-20, 08:48
  #8
Medlem
Hur bör man täta hålet?
Plasta igen det eller sätta i en skruvplugg av nåt slag?[/quote]

Sikaflex
Citera
2010-08-23, 00:48
  #9
Medlem
the_demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tack för tips.

Hur bör man täta hålet?
Plasta igen det eller sätta i en skruvplugg av nåt slag?


Om det är innerskrovet så behöver det inte vara helt tätt.
Citera
2010-08-23, 18:53
  #10
Medlem
BigB666s avatar
Finns här ingen båt kunig på detta forum. Borra i aktern och sätt dyvika. Skit i alla andra dum svar. Köpes på marina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in