Har en gammal plasteka, det verkar som om det runnit in vatten i mellanbotten, skvalpar och rinner när man vänder upp båten till vintern.
Finns inga synliga dyvikor eller inspektionsluckor.
Hur kan man bli av med vattnet? Är det bara att borra i aktern och sen sätta en plugg? Blir det tätt sen eller kommer det att läcka in mer sen?
Båten är lastgammal men mycket trevlig att ro för kortare turer så jag vill gärna behålla den.
Tack på förhand om ni har några tips!
Du måste nog tyvärr såga upp hela botten då det antagligen ligger ett skumliknande matreal i dubbelskrovet. Du bör göra det innan vintern för om det är fullt och det fryser så är din kära båt kass.
Att bara borra upp ett hål funkar kanske som nödlösning men är ej att föredra då du kommer ha samma problem i framtiden.
Tack, det verkar som en stor operation. Ska man såga ur durken inifrån då, eller dela på längsen vid kölen?
Verkar komplicerat att få ihop allt och få det tätt.
Ska man spruta in nytt skum innan man stänger igen?
Är rädd att det blir ett för stort projekt.
Det är inte alls troligt du har skum under durken(golvet) eftersom det skvalpar.
Såga upp ett hål på typ 10x20 cm så långt akteröver du kan. -Sitter du i aktern vid luckan kommer du och ev motor tynga ner så mycket att vattnet rinner akterut...
Använd cirkelsåg om du behärskar det. Annars är det rätt enkelt med vinkelslip.
Är det skum under durken märker du nu det om du tittar runt lite.
Använd 4-kanten du sågade ut som lucka och skruva/popnita rostfritt plattjärn eller liknande i hålet på undersidan så luckan vilar på något.
För att lätt kunna ta en titt under inspektionsluckan, borrar du ett hål som passar ditt finger+ lite till.
I hålet kan du sätta en liten elektrisk länspump eller slang till en manuell länspump så du lätt och enkelt kan länspumpa båten.
Gör ett litet hål i aktern och häll ut vattnet, ta sedan ett sånt där kul bubbel skum som Mythbusters fyllde en volvo 700 serien med, och stöp i båten.
Sketkul vart det.
OT-När ja var tretton köpte jag en uppblåsbar båt för 70 spänn på rusta, tog sedan fyllde den med PU-skum och tog sedan av själva båten, så att bara PU-skummet var kvar.
Den plastade jag och satte en 4 hk suzuki motor på, dock tyckte pappa att det var onödigt gjort, han hann ju bara se själva ritningen, när han kom hem, då kom jag hem med en gädda på 7,6 kilo, första gången han han var riktigt chockad över att den blev så fin, fick bud av en kille i Lomma på 15tusen. jag sålde ritningar till han för tusen spänn.
Båten har jag självklart kvar, sitter nu efter segelbåten.
Gör ett litet hål i aktern och häll ut vattnet, ta sedan ett sånt där kul bubbel skum som Mythbusters fyllde en volvo 700 serien med, och stöp i båten.
Sketkul vart det.
OT-När ja var tretton köpte jag en uppblåsbar båt för 70 spänn på rusta, tog sedan fyllde den med PU-skum och tog sedan av själva båten, så att bara PU-skummet var kvar.
Den plastade jag och satte en 4 hk suzuki motor på, dock tyckte pappa att det var onödigt gjort, han hann ju bara se själva ritningen, när han kom hem, då kom jag hem med en gädda på 7,6 kilo, första gången han han var riktigt chockad över att den blev så fin, fick bud av en kille i Lomma på 15tusen. jag sålde ritningar till han för tusen spänn.
Båten har jag självklart kvar, sitter nu efter segelbåten.
Tack för tips.
Hur bör man täta hålet?
Plasta igen det eller sätta i en skruvplugg av nåt slag?