2008-09-06, 18:03
Medlem
Som sitter bra och ser snygg ut.
Det här beror ju helt på dig, det som sitter bra på mig kanske inte sitter bra på dig, vad som ser snyggt ur är subjektivt.
Vart ska man leta?
Förslagsvis butiker som huserar med kostymer. Bra att bestämma sig vad man söker för typ av kostym, tyg/struktur, prisklass, antingen genom att gå runt i butikerna o titta o se vad som faller en i smaken eller ta inspiration via nätet eller dylikt.
Vilka butiker ska man besöka?
När du kommit underfull med vad du söker så kan du börja sålla bort.
Eller måste man sy upp en för att det ska bli riktigt bra?
skräddarsytt är det bästa alternativet för att få den riktigt bra. Det kräver dock att du håller formen som du har när du mäter upp kostymen. Många skräddare erbjuder iofs i viss mån justering i efterhand. Men man kan komma nära ett bra resultat genom att köpa en färdigsydd kostym och sedan gå till en skräddare som behärskar konsten och få den justerad.

Det viktigaste tycker jag är att få en kavaj som sitter bra över axlarna. längden på ärmarna, ärmarnas vidd och kavajens längd och vidd går att justera enkelt. Dock så bör man pricka in så många punkter som möjligt på kavajen.

Byxor är sällan ett problem. För mig är det svårt att hitta byxor som är vida nog med min kroppshydda. Smal midja, grova lår och dagens mode med tajt skurna byxben går inte ihop. kort o gott får jag gå upp ett par storlekar och sedan sy in midjan och korrigera byxbenslängden om jag köper färdigtillverkat.

Det fina i kråksången är att när man handlar kostymer i lite bättre butiker så ingår korrigeringarna i priset.
Citera
2010-08-20, 20:43
Medlem
Hugo Boss - givet
Citera
2010-08-20, 22:43
Medlem
Nu två år senare får ts äntligen svaret han väntat på och kan slutligen gå och köpa sin kostym!
Något jag funderat över många gånger är hur hittar man så gamla trådar och varför svarar man på dem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in