2010-08-19, 15:59
Medlem
kongolasse12s avatar
Tyvärr var bilen inte fixad utan det är glapp eller något i strömförsörjningen till bränslepumpen.

Tittat lite mer på SAAB och kommit fram till att 9-5 känns lite bättre. Vad ska man titta efter och akta sig för när man köper en sådan?
Citera
2010-08-19, 16:15
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongolasse12
Tyvärr var bilen inte fixad utan det är glapp eller något i strömförsörjningen till bränslepumpen.

Tittat lite mer på SAAB och kommit fram till att 9-5 känns lite bättre. Vad ska man titta efter och akta sig för när man köper en sådan?

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=245035
Citera
2010-08-19, 18:26
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongolasse12

Motorn är skräp i 9-5. Titta på 9-3 av årsmodell -98/-99 istället så får du en driftsäker bil. Dessa har ju dock precis som de flesta saabar turbo med allt vad det innebär. Mer som kan gå fel helt enkelt
Citera
2010-08-19, 18:28
Medlem
Varför inte en saab 9000? Har en 96:a själv som har rullat 1200 mil på 5 månader utan några problem. Kostar mig 220 kr i mån i försäkring och rullar på 0,8 motorväg snitt 120 km/h 12 mil om dagen.
Citera
2010-08-19, 20:54
Medlem
Mina egna erfarenheter säger att köpa bil för mellan 25-75 tusen kr e idiotiskt (om du inte typ köper en 3 år gammal budget bil). För oftast så får du en relativt fin men gammal bil för det priset... och ja efter 10 år och kanske 20k mil... då börjar bilar oftast gå sönder...

Så mitt råd e väll egentligen köp en bil för 10k istället, en golf III? och sen får du leva med dom småfel som blir och blir det något större åker du till skroten. Och sen e det bara att spara till du har lite mer pengar och kan köpa något bättre.
Citera
2010-08-20, 00:25
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaaltis
Mina egna erfarenheter säger att köpa bil för mellan 25-75 tusen kr e idiotiskt (om du inte typ köper en 3 år gammal budget bil). För oftast så får du en relativt fin men gammal bil för det priset... och ja efter 10 år och kanske 20k mil... då börjar bilar oftast gå sönder...

Så mitt råd e väll egentligen köp en bil för 10k istället, en golf III? och sen får du leva med dom småfel som blir och blir det något större åker du till skroten. Och sen e det bara att spara till du har lite mer pengar och kan köpa något bättre.

Nej isf skulle alla Sveriges verkstäder vara överfulla av bilar...servar man bilen som den ska och byter förslitnings delar så är det inga problem att köra 40k mil med många märken.
Citera
2010-08-20, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Nej isf skulle alla Sveriges verkstäder vara överfulla av bilar...servar man bilen som den ska och byter förslitnings delar så är det inga problem att köra 40k mil med många märken.

Vad jag syftar på är att det känns pissigt att serva en bil för med kamrem mm för 10k när bilen bara är värd max 40k. Och om du nu väljer att göra det själv så sänker du ändå priser mer på bilen än vad det kostar att göra det själv.

Äger själv en bil i 40kr klassen som jag senaste halvåret kostat på över 20k. Och då är det inget som har pajjat, utan bara service lite slitdelar som fick bytas efter besiktning som rostlagning.

Så vad jag menar är det att det känns pissigt att behöva betala 10-15 tusen om året bara för att hålla igång bilen när bilen bara är värd 40k. Och nu när räntan ändå är så låg så rekommenderar jag dig nog ändå till att låna en slant och köpa en nyare bil med lägre mil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in