2005-07-03, 19:19
Bannlyst
Vad är syftet med dessa i samband med styrketräning?
Citera
2005-07-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouncer

Drar till ett svar, används vid behandling av högt blodtryck...
Citera
2005-07-04, 18:11
Medlem
Bixos avatar
Inderal används även som lugnande.

Tränar man och tar uppåttjack ( Efedrin, amfetamin) så behöver man landa/vila. Inderal kan vara bra då kanske.
Det finns andra alternativ men med tanke på att musklerna behöver vila och tex. Benzo gör att muskelspänningen ökar ( Ses med EMG) så kanske Inderal är ett gott alternativ. Jag är dock inte 100 på det sista.
Citera
2005-07-04, 19:46
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bixo

Tränar man och tar uppåttjack ( Efedrin, amfetamin) så behöver man landa/vila. Inderal kan vara bra då kanske.
Det finns andra alternativ men med tanke på att musklerna behöver vila och tex. Benzo gör att muskelspänningen ökar ( Ses med EMG) så kanske Inderal är ett gott alternativ. Jag är dock inte 100 på det sista.

Benzo är kramplösande då kan väl det inte öka muskeltonus?
Eller vad menar du med benzo (Diazepam etc?)
Citera
2005-07-04, 20:21
Medlem
Citat:

Inderal är inte lugnande i betydelsen "lugnande medel" däremot påverkar den hjärtat så att det slår långsammare och pumpar ut mindre mängd blod per minut. I och med det så sjunker blodtrycket och hjärtverksamheten blir mer regelbunden och minskar tremor etc. Detta kan upplevas som lugnande men är det inte i klinisk mening. Det går inte att jämföra ickeselektiva betablockerare med bensodiazepiner överhuvudtaget.

Bensodiazepiner är även huvudsakligen muskelrelaxerande så jag förstår inte varför de skulle öka muskelanspänningen (?).

Varför man skulle använda betablockerare vid styrketräning är nog huvudsakligen för att sänka blodtrycket då AAS har en tendens att höja det.
Citera
2005-07-06, 19:48
Medlem
Bixos avatar
Används som lugnande sa jag. Inte att det var det .

Citat:
Ursprungligen postat av JonahHex

Bensodiazepiner är även huvudsakligen muskelrelaxerande så jag förstår inte varför de skulle öka muskelanspänningen (?).

Mäter du hjärnfrekvenserna (främst Beta2) tex vid EEG så kan du se att den ökar vid tex T.Xanor intag.
Men visst änvänder man bzo vid EP , K. Stesolid tex. Stökiga personer lugnar rask ner sig med en väl riktad dos av Bzo.

Jag tänkte kanske lite för fort när jag la in inlägget om T.Inderal jag tänkte mig att det kunnde ha samma orsak som GHB intag efter träning fast en mkt säkrare variant. Samt tänkte jag mig att det hade och göra med det jag nämde om efedrin.

tack för mig ,
Citera
2005-07-06, 20:41
Medlem
stesolid är lugnande för hjärtat va? eller kanske inte är bra det heller... är väldigt sönderkörd just nu och har en vilo puls mellan 105-120 på morgonen när jag vaknar. blodtrycket är ganska hyffsat ändå.. skulle stess va ok o ta eller är det bara en dum grej till ?
Citera
2005-07-08, 03:19
Medlem
Citat:
Används som lugnande sa jag. Inte att det var det
Jag kanske missförstod dig men å andra sidan så används inte betablockerare som lugnande däremot är det en del av sekundäreffekten men det var kanske det du menade.

Citat:
Mäter du hjärnfrekvenserna (främst Beta2) tex vid EEG så kan du se att den ökar vid tex T.Xanor intag.
Visst är det så men att muskelanspänningen ökar vilket skulle kunna påvisas av EMG har jag aldrig hört talas om. Jag säger dock inte att det inte är så men jag skulle gärna vilja ha källhänvisning.

Citat:
Jag tänkte kanske lite för fort när jag la in inlägget om T.Inderal jag tänkte mig att det kunnde ha samma orsak som GHB intag efter träning fast en mkt säkrare variant. Samt tänkte jag mig att det hade och göra med det jag nämde om efedrin.
Jag förstår hur du menar men det stämmer inte.
Citera
2005-07-08, 03:30
Medlem
dell:

Stesolid är ett lugnande prep som inte bara påverkar hjärtat utan hela kroppen (och nu får jag skit men i princip är det så).

Jag vet inte riktigt vad du har för problem men är det generell stress så visst funkar bensodiazepiner även om stesolid kanske inte är en av de bättre. Mitt tips är dock: hoppa över stessen, de stjälper mer än de hjälper. Propranolol-prep (inderal m fl) kan ev funka men det är svårt att säga då du är rätt flytande om vad prob eg är.

Vill du ha bättre tips så damma iväg ett pm och speca dig om vad problemet eg är så kanske jag kan hjälpa på det ena el andra sättet.
Citera
2005-07-08, 04:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bouncer

Betablockerare är som namnet antyder, läkemedel för att blockera beta-receptorena av främst hjärta/lung området.
Det finns ingen anledning för en hjärtfrisk person att stoppa i sig sådan medicin, om du inte vill fördröja pumpeffekten vid ex.vis forcerad bicepsträning.

Du får stabilare finmotorik dock, så vid ex.vis pilkastning kan du förbättra ditt resulat vid ett måttligt intag. Först då kallas dessa läkemedel för doping.

/ Der B
Citera
2005-07-08, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der Bauer
Betablockerare är som namnet antyder, läkemedel för att blockera beta-receptorena av främst hjärta/lung området.
Det finns ingen anledning för en hjärtfrisk person att stoppa i sig sådan medicin, om du inte vill fördröja pumpeffekten vid ex.vis forcerad bicepsträning.

Du får stabilare finmotorik dock, så vid ex.vis pilkastning kan du förbättra ditt resulat vid ett måttligt intag. Först då kallas dessa läkemedel för doping.

/ Der B
Nej, nej och nej. Du får inga framgångar vid bicepsträning el vid pilkastning, däremot kan du komma att tala bättre inför grupp då betablockerare kan förhindra tremor.
Citera
2005-07-08, 11:48
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahHex
Nej, nej och nej. Du får inga framgångar vid bicepsträning el vid pilkastning, däremot kan du komma att tala bättre inför grupp då betablockerare kan förhindra tremor.

När min tremor försvinner, så förbättras alltid min finmotorik vid ex.vis pilkastning m h a betablockerare. Hur förklarar du det ?

Sedan; det står väl inget om "framgångar" heller ? Däremot kan jag urskilja sakkunskap ifrån renodlat svammel, och du kanske ska läsa på lite grand ?

/ F.B
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in