2010-08-05, 20:20
Bannlyst
Jag funderar på att skaffa en hund då jag har flyttat till en etta i Linköping pga studier och känner mig rätt ensam. Har aldrig haft hund förut men funderar på en golden retriever. Alla golden jag har träffat har varit väl dresserade och jag är ett fan av denna ras.

Annars, vad rekommenderas för en nybörjare? Har ingen erfarenhet alls, har några gånger varit hundvakt men inte ägt hund någon längre tid.
Citera
2010-08-05, 20:31
Bannlyst
Schäfer helt klart, mycket disciplinerade och fina och för att göra det ännu lättare så ska du ta en hane, sen så är de väldigt sociala och bra vakthundar.

Edit:
Livslängden är mellan 8 och 12 år vanligtvis.
Senast redigerad av MittNick 2010-08-05 kl. 20:33.
Citera
2010-08-05, 20:32
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNick
Schäfer helt klart, mycket disciplinerade och fina och för att göra det ännu lättare så ska du ta en hane.

Ja precis schäfrar föds disciplinerade och hanhundsaggressivitet är ju inte alls vanligt inom rasen.

Nej med TS att du är nybörjare spelar mindre roll, vad som spelar roll är vad du kan erbjuda hunden och vilka egenskaper du vill att den ska ha.
Citera
2010-08-05, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Ja precis schäfrar föds disciplinerade och hanhundsaggressivitet är ju inte alls vanligt inom rasen.

Nej med TS att du är nybörjare spelar mindre roll, vad som spelar roll är vad du kan erbjuda hunden och vilka egenskaper du vill att den ska ha.

Får jag fråga hur många schäfrar du har haft? Om du ens har haft någon? Schäfrar har helt klart bäst psyke och är lättuppfostrade.
Citera
2010-08-05, 20:34
Medlem
TheBusters avatar
Vad vill du göra med hunden, aktiviteter? Jakt, sport, sällskap? hur länge vill du aktivera hunden per dag?

Ingen hund dresserar sig själv oavsett ras.
Citera
2010-08-05, 20:36
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Får jag fråga hur många schäfrar du har haft? Om du ens har haft någon? Schäfrar har helt klart bäst psyke och är lättuppfostrade.

Hur menar du bäst psyke till vad? Grytjakt? Har du kanske nagon tabell över de mest lättuppfostrade hunderna?
Citera
2010-08-05, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Vad vill du göra med hunden, aktiviteter? Jakt, sport, sällskap? hur länge vill du aktivera hunden per dag?

Eftersom han bara har nämnt att han är ensam så är det förmodligen sällskap.

Nej det är klart, men många raser är mer domesticerade än andra. Jämför dobermann med schäfer.
Citera
2010-08-05, 20:39
Medlem
TheBusters avatar
Citat:

Nej det är klart, men många raser är mer domesticerade än andra. Jämför dobermann med schäfer.

Det vet vi inte efter som TS inte sagt vad han vill ha ut av sitt hundägande. Om det nu skulle vara till sällskap, varför rekommenderar da en brukshund som behöver ett stort antal aktiveringstimmar per vecka för att ma bra?
Citera
2010-08-05, 20:39
Bannlyst
Citat:
Hur menar du bäst psyke till vad? Grytjakt? Har du kanske nagon tabell över de mest lättuppfostrade hunderna?

Bäst psyke i den meningen att de är lättdresserade, klarar sig med och utan ägare, är väldigt anpassningsbar till olika miljöer, kan sova utomhus i -15 grader och inomhus i 35 grader.

Nej, förlitar mig helt och hållet på min egna kunskap.
Citera
2010-08-05, 20:41
Medlem
MisterToms avatar
Citat:

Nämen oj, är det kukmätning på gång?

Bäst psyke beror väl precis på vad man vill använda hunden till. De har knappast det bästa psyket för, som TheBuster nämnde, grytjakt, och inte heller den bästa fysiken. Och lättuppfostrade kan de väl vara för de som tar tillvara på dess egenskaper optimalt, men det är en rätt liten skara som faktiskt kan det.

Citat:

Va?! Domesticerade? Njadu, du är nog lite fel ute här. Dobermann har mer av andra egenskaper som är bättre till andra saker. Men inga av raserna är direkt några sällskapshundar i den meningen.
Citera
2010-08-05, 20:42
Bannlyst
Citat:
Det vet vi inte efter som TS inte sagt vad han vill ha ut av sitt hundägande. Om det nu skulle vara till sällskap, varför rekommenderar da en brukshund som behöver ett stort antal aktiveringstimmar per vecka för att ma bra?

Det behövs inte, men självklart bör hunden få göra vad den tycker är roligt, det skiljer sig ganska rejält mellan olika individer. Och tror det flesta tycker att det är roligare att gå ut och leka med hunden än att han den i knät hela tiden.
Citera
2010-08-05, 20:43
Bannlyst
Citat:

Hunden ska vara mest som sällskap men brukar själv sporta och då är det ett plus om hunden är med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in