2010-07-27, 14:41
Medlem
Limpars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limmer
kW=effekt. (hästkrafter)
En R6a som har 25kW är strypt till den effekten. Bl.a för att få lägre kostnad med försäkring och bl.a för att dom med endast begränsat mc körkort får ha högst 25kW.

Det är ovanligt att en R1a eller liknande är strypt till 25kW men det finns dom som är det. En vanlig strypning är på 50-80kW tror jag. Dock inte helt säker på vad dom brukar strypas till men det varierar skulle jag tro.

Strypningen finns på 2 sätt. På pappret och på hojjen. Vissa stryper hojjen, reggar den som lägre effekt och plockar bort strypningen igen. Därav billigare försäkring men snabb hojj. Vissa behåller strypningen och nöjjer sig med att köra lagligt på lite lägre effekt.
Om du kör med en hojj som på pappret har 55kW men på riktigt har 100kW så är risken liten att du åker dit för det sålänge som håller står på 2 hjul. Går det åt helvete och du blir inblandad i en krash eller liknande så kommer försäkringsbolaget att beslagta den och kolla upp vilken effekt den egentligen har.

Nu blev det här alldeles för långt men hoppas att jag besvarade alla dina frågor och funderingar kring kW

Utförligt & bra svar ! Tack.
Maskinellt mellan tex en R6a & en R1a, skiljer det mycket där?
Nu tänker jag på vikt i förhållande till cc.

Självklart förstår jag att det är värre tryck i en §1000cc, men med tanke på viktskildnad borde det väga upp lite?
R6an tex, mindre vikt & mindre cc. R1an, tungre med större motor?
Pratade just med en god vän som hade testat en R6a här i går, och enligt han var det ett fruktansvärt drag efter 8000rpm.

Har du provkört en sådan eller en jämnförbar tidigare?
Mvh
Citera
2010-07-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limpar

Självklart förstår jag att det är värre tryck i en §1000cc, men med tanke på viktskildnad borde det väga upp lite?
Pratade just med en god vän som hade testat en R6a här i går, och enligt han var det ett fruktansvärt drag efter 8000rpm.

Mvh

R6: http://www.alltommc.se/mcGuiden/visa.php?id=1868&b=2009&ar=2009

R1: http://www.alltommc.se/mcGuiden/visa.php?id=1845&b=2009&ar=2009

Om du kollar dom 2 länkarna så ser du specs på hojjarna och om du kan lite om sånt här så märker du snabbt att vikten (otankad R6 vs tankad R1) inte skiljer så himla mycket ändå. R1an har mer hästar och en jäkla massa mer vrid än vad R6an har.

Sporthojjar reagerar som bäst vid höga varv, dom är gjorda högvarviga. Därför så får man ut mest om man håller dom på höga varv/maxvarv hela tiden. Te.x R6an har max vrid vid 11000rpm och får ut sin fulla kraft vid 14500rpm.

Jag har själv inte kört någon hojj med särskilt mycket effekt förutom upplevelsen med fars ninja. Till våren har jag tänkt skaffa något större, roligare och sportigare än vad jag har för tillfället.

Vill du veta skillnaden på kraft i hojjarna så finns det gott om videos på tex youtube med både R6 och R1 när dom dras ut fullt.

ps. tänk på att dom jag länkade är 09.or. Beroende på årsmodell så ser det lite olika ut med effekt, vikt osv. På den sidan så kan du kolla allt mellan 04 och 09 och kan även kolla andra hojjar som du tycker verkar intressanta.
Citera
2010-07-29, 10:45
Medlem
Citat:

Mvh

Jag kör en R6 -03, visst R1 är ju rolig men R6 är minst lika kul. Och har man inte kört mycket tidigare så skulle jag rekommendera en 600cc. De är ju inte slöa på något sätt, precis som din kompis sa så kommer draget runt 8k, under det så är den jättesnäll vilket är fördelaktigt om man inte har den där jättevanan på MC.

När du har tröttnat på R6 så köp en R1, jag lovar dig att du kommer bli en extremt mycket bättre förare om du har kört 600cc 1 till 2 säsonger innan du sätter dig på en 1000cc.
Citera
2010-07-29, 12:51
Medlem
Limpars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Jag kör en R6 -03, visst R1 är ju rolig men R6 är minst lika kul. Och har man inte kört mycket tidigare så skulle jag rekommendera en 600cc. De är ju inte slöa på något sätt, precis som din kompis sa så kommer draget runt 8k, under det så är den jättesnäll vilket är fördelaktigt om man inte har den där jättevanan på MC.

När du har tröttnat på R6 så köp en R1, jag lovar dig att du kommer bli en extremt mycket bättre förare om du har kört 600cc 1 till 2 säsonger innan du sätter dig på en 1000cc.

Tackar för ditt svar !
Jag jag har med stor eftertanke nu kommit fram till att det kanske är lika bra, med tanke
på min erfarenhet att gå på just R6a.
Misstänker att R1an kanske blir lite för stor i starten & lite väl förmycket
Men det jag tänker på dessa olika hojjar, är storleksmässigt?
Förstår att 600 är mindre än 1000cc, men är det mycket som skiljer?
Jag är ganska lång så kanske körställningen inte blir bra på en R6a, Gsx-r-en jag hade satt jag inte bra på alls, ont i ryggen & en allmänt skev körställning.
Mvh
Citera
2010-07-29, 20:20
Medlem
Citat:
Tackar för ditt svar !
Jag jag har med stor eftertanke nu kommit fram till att det kanske är lika bra, med tanke
på min erfarenhet att gå på just R6a.
Misstänker att R1an kanske blir lite för stor i starten & lite väl förmycket
Men det jag tänker på dessa olika hojjar, är storleksmässigt?
Förstår att 600 är mindre än 1000cc, men är det mycket som skiljer?
Jag är ganska lång så kanske körställningen inte blir bra på en R6a, Gsx-r-en jag hade satt jag inte bra på alls, ont i ryggen & en allmänt skev körställning.
Mvh

Storleksmässigt skiljer det knappt ingenting på 600cc eller 1000cc. Finns ingen sporthojj som har en bekväm och avslappnad körställning. Bara hålla ut.
Citera
2010-08-02, 22:33
Medlem
Jag började med en R1 -98 själv som första hojj och det gick alldeles utmärkt. Min erfarenhet är att man kör ihjäl sig lika hårt på båda modellerna. Vill du ha en r1 köp en! Dom är ju mkt snyggare

Men kolla upp försäkringen och kolla så att du är beredd på att betala mellanskillnaden, för mig var den väldigt hög (<25 år i sthlm).

Körställningen har jag förstått är minst sportig på just r1, provsuttit dom andra märkena och kört en gsxr 750 som va betydligt mkt mer obekväm o köra (eller sportig, hur man nu ser det )

Tips vid köp är att kolla extra nog runt framgaffel och styrkrona, glapp och läckade packboxar är rätt vanligt på bakhjulskörda hojjar. Sen är det som vanligt vid hojköp, däck, drivpaket, oljesöl och koppling (den brukar behöva bytas på r1rna var 2000mil) Annars är det en grym hojj som går bra och är fruktansvärt snygg.

gl
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in