Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-07-18, 15:51
Medlem
Hejsan!

Jag har ett smärre problem med en familjs dator här.
De har en liten eee pc som inte är allt för snabb. Hur som helst deras hårddisk är precis proppfull. kanske fanns 16kb kvar att utnyttja enligt defragmenteraren...

Jag kan inte ta bort filer eftersom hårddisken är full klagar den på, jag kan inte defragmentera för hårddisken är full, fungerar inte att installera något USB minne för att säkerhetskopiera filer för hårddisken är full.. ni fattar grejen.

Hur ska jag göra för att inte förlora data som kan vara viktig? Systemåterställning självklart, men kan jag kanske utnyttja nätverket på något vis? eller utnyttjar den lagring när den skickar också eftersom det är NTFS?!

Hjälp!
Citera
2010-07-18, 15:57
Bannlyst
Shift-delete brukar funka, då går den inte via papperskorgen.
Citera
2010-07-18, 16:03
Medlem
Daftdesigns avatar
Du kan alltid starta datorn med Ubuntu från ett usb minne. sen kan du kanske ta bort .tmp filer från c: Det borde ge marginaler att starta windows. Dessutom kan du då säkerhetskopiera det du vill behålla.
Citera
2010-07-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thuggelito
Hejsan!

Jag har ett smärre problem med en familjs dator här.
De har en liten eee pc som inte är allt för snabb. Hur som helst deras hårddisk är precis proppfull. kanske fanns 16kb kvar att utnyttja enligt defragmenteraren...

Jag kan inte ta bort filer eftersom hårddisken är full klagar den på, jag kan inte defragmentera för hårddisken är full, fungerar inte att installera något USB minne för att säkerhetskopiera filer för hårddisken är full.. ni fattar grejen.

Hur ska jag göra för att inte förlora data som kan vara viktig? Systemåterställning självklart, men kan jag kanske utnyttja nätverket på något vis? eller utnyttjar den lagring när den skickar också eftersom det är NTFS?!

Hjälp!

Ta bort små tmp filer först med shift/delete.
Går inte det ta ur hårddisken och sätt den som extra till någon annan dator via USB adapter.
är där CD/dvd spelare kan du boota med en annan CD typ Hirens och ta bort filer den vägen.
Citera
2010-07-18, 16:10
Medlem
vi har nog löst problemet tack vare shift-delete.

Men ärligt, varför kan man egentligen fylla hela hårddisken så att windows inte kan hantera utrymmet när man tar bort filer och liknande?

Jag menar det står knappas med i felguiden till windows om shift-delete.....
Citera
2010-07-18, 16:11
Medlem
Tuschpennans avatar
Shift+Delete som tidigare sagts för de filer som du vill kasta.

Övriga åtgärder för att frigöra lite utrymme:

Radera filerna i C:\Windows\Prefetch
Ställ in ett fast värde för växlingsfilen (endast för att frigöra utrymme, när du raderat klart så kan du ställa tillbaka till ett högre värde om du önskar), 512MB räcker under såna här åtgärder.
Minska utrymmet för systemåterställning.
Minska storleken på papperskorgen.
Minska internet-cachen.
Kör diskrensning (Win+R skriv in CLEANMGR och tryck sedan Enter).

Du borde lätt frigöra allt från 500MB till ett par GB.
Citera
2010-07-18, 16:22
Moderator
Protons avatar
OT raderat. Förstår att ni tycker det är kul att tramsa, men försök låta bli att falla för den frestelsen tack. /Mod
Citera
2010-07-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thuggelito
vi har nog löst problemet tack vare shift-delete.

Men ärligt, varför kan man egentligen fylla hela hårddisken så att windows inte kan hantera utrymmet när man tar bort filer och liknande?

Jag menar det står knappas med i felguiden till windows om shift-delete.....

Shift / Delete använder alltid det vid borttagning av filer , men det kan ha sina risker
och någon gång har det försvunnit någon fil som inte skulle bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in