2010-06-24, 00:38
Medlem
Hej!

Sitter och väger mellan Mobil Mediautveckling & en annan utbildning.

Frågan är ju nu vad jag ska välja, har ett starkt intresse för teknik och det lilla jag har läst ang. programutveckling var intressant. Kanske inte själva kodandet, kan inte se mig själv sitta och hamra kod dagarna i ända utan mer processen att utveckla programmet tillsammans med den framtida kunden/klienten och hitta på lösningar etc.

Iaf. nu till huvudfrågan:

Mobil Mediautveckling på Nackademin (Yrkeshögskola) som är 2årig YH-utbildning.

---

Introduktionskurs Mobil medieutveckling (15p)
Projektledning (15p)
Grafik för mobil media (10p)
Interaktionsdesign (20p)
Webbutveckling (30p)
Företagsekonomi (10p)
Flash (25p)
XML och integration mot API (20p)
iPhone- utveckling mot plattformar (15p)
J2ME-utveckling (25p)
Mobil multimedia (15p)
Examensarbete (75p)
Presentationsteknik (10p)
LIA (115p)

---

Mina kommentarer är väl att de inte tar upp Android som är väl den andra mest relevanta plattformen förutom iOS (Apple iPhone). Sen att Flash fortfarande hänger med då mer och mer går över till HTML5 och man hör kritik mot Flash för att det är processorintensivt samt toksegt och orsakar instabilitet. Kanske är "en annan typ" av Flash som avses än den jag tänker på?

Iofs. när man lärt sig grunden kanske Android inte är så svårt att komma igång med och dessutom kommer det upp flera och flera plattformar hela tiden så det kanske är bäst att inte lägga någon speciell tonvikt vid specifika plattformar utan mer anamma en generell approach till programmering och utveckling?

Är inte så superhaj på plattformarna eller på programmering/utveckling i dagsläget men vad säger ni om skolan och upplägget samt mina "åsikter" eller snarare "farvågor"?

/MrJohnDoe
Senast redigerad av MrJohnDoe 2010-06-24 kl. 00:41.
Citera
2010-07-06, 00:47
Medlem
one23fours avatar
Det är många som har hoppat av "mm09" (dvs de som starta året 2009) för det är ett jävla dåligt upplägg, och utbildningen suger...
Citera
2010-07-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one23four
Det är många som har hoppat av "mm09" (dvs de som starta året 2009) för det är ett jävla dåligt upplägg, och utbildningen suger...

Kan du utveckla lite?
Har du själv gått där?
Vad var det för dåligt upplägg och varför sög utbildningen?

Blivit antagen där idag och jag tycker den verkar bra.
Som sagt tar inte upp Android men det måste ändå vara en ganska bra ingångslön för folk som gått den utbildningen?

Mina kompisar som gått Data och Systemvetenskap har 27-28 TKR så en liknande ingångslön är det skäligt att tro att man får?
Senast redigerad av MrJohnDoe 2010-07-06 kl. 14:37.
Citera
2010-07-07, 20:39
Medlem
one23fours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Kan du utveckla lite?
Har du själv gått där?
Vad var det för dåligt upplägg och varför sög utbildningen?

Blivit antagen där idag och jag tycker den verkar bra.
Som sagt tar inte upp Android men det måste ändå vara en ganska bra ingångslön för folk som gått den utbildningen?

Mina kompisar som gått Data och Systemvetenskap har 27-28 TKR så en liknande ingångslön är det skäligt att tro att man får?

Det är flertalet som har hoppat av eftersom lärarna inte är tillräckligt kompetenta. Eller ens duktiga på att lära ut.

Upplägget suger, men det blir bättre för varje gång. Värt att nämna är att yrkeshögskolenämnden (eller vad dom nu kallade sig) kom dit i vintras och hade intervju med klassen. För att följa upp de klagomål som programmet fått. Skulle skolan då inte hålla måtten så skulle de lägga ner utbildningen. Förhoppningsvis håller de väl kvar utbildningen... Men det går väl att kolla upp någonstans.

Du kan absolut INTE räkna med en ingångslön på 27-28tkr. Snarare en lön på 20-24tkr. För övrigt ska du nog granska dina polare som påstår att de har sån ingångslön, låter som kvalificerat skitsnack i mina ögon :/
Citera
2010-07-08, 00:04
Medlem
Citat:
Det är flertalet som har hoppat av eftersom lärarna inte är tillräckligt kompetenta. Eller ens duktiga på att lära ut.

Upplägget suger, men det blir bättre för varje gång. Värt att nämna är att yrkeshögskolenämnden (eller vad dom nu kallade sig) kom dit i vintras och hade intervju med klassen. För att följa upp de klagomål som programmet fått. Skulle skolan då inte hålla måtten så skulle de lägga ner utbildningen. Förhoppningsvis håller de väl kvar utbildningen... Men det går väl att kolla upp någonstans.

Du kan absolut INTE räkna med en ingångslön på 27-28tkr. Snarare en lön på 20-24tkr. För övrigt ska du nog granska dina polare som påstår att de har sån ingångslön, låter som kvalificerat skitsnack i mina ögon :/

Jag har sett deras kontrakt, de tjänar 28 resp. 27 i månaden.
De är ett par av mina bästa polare så är ytterst tveksam till att de skulle frisera siffrorna.

Nu när du iofs. säger så får jag lite andra tankar.
Från '09 till '10 är ju bara 1år imellan.
Att de lyckats hamra till programmet utan att dra en riktig jävla overhaul på det är ju tveksamt.

Kan vara en idé att maila YH/KY-myndigheten och gräva fram lite material om detta.
Kanske underlättar mitt val mellan den och en annan utbildning som jag nu står och väger mellan.
Citera
2010-07-08, 00:20
Medlem
one23fours avatar
Kolla upp det noggrant! Tänk på att nackademin försöker lova guld och gröna skogar. Men de som tjänar på det i slutändan är dom själva.

Sånt jävla fiffel och båg, nej fy fan vad jag stör mig på det där.
Citera
2010-07-08, 16:59
Medlem
Citat:
Kolla upp det noggrant! Tänk på att nackademin försöker lova guld och gröna skogar. Men de som tjänar på det i slutändan är dom själva.

Sånt jävla fiffel och båg, nej fy fan vad jag stör mig på det där.

Fick mailat från YH-myndigheten tillsynsprotokollet från '09 och där fallerat på i princip samtliga punkter.
Dock från senare under samma år har de korrigerat detta men om den en gång väl lyckats haverera fullständigt....

Dessutom kan det ju innebära att många företag dragit öronen åt sig ang. den här utbildning och inte samarbetar med den längre eller erbjuder LIA-platser (eller är med i ledningsgruppen) etc.
Citera
2010-07-08, 21:38
Medlem
one23fours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Fick mailat från YH-myndigheten tillsynsprotokollet från '09 och där fallerat på i princip samtliga punkter.
Dock från senare under samma år har de korrigerat detta men om den en gång väl lyckats haverera fullständigt....

Dessutom kan det ju innebära att många företag dragit öronen åt sig ang. den här utbildning och inte samarbetar med den längre eller erbjuder LIA-platser (eller är med i ledningsgruppen) etc.

Har du lust att ladda upp detta någonstans? www.zippyshare.com eller liknande
Citera
2010-07-08, 23:17
Medlem
Citat:
Har du lust att ladda upp detta någonstans? www.zippyshare.com eller liknande

Absolut de finns på:
http://uploading.com/files/351ebeff/Nackademin.zip/

Tog alla .PDF dokument och la i en mapp och zippade

Finns även deras enkäter samt tidigare granskningar.
Den som är aktuell är 2009-06-23 och det är mer eller mindre åtgärdat i 2009-11-20.

Edit:
Zippyshare funkade inte, gav mig aldrig någon länk när jag väl laddat upp filen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in