2010-07-02, 02:36
Medlem
Johan_08s avatar
Jag har alltid undrat, så som topic säger - Måste polis uppge tjänstenr(/annan id) vid förfrågan?

Självklart förstår jag att vid ett bankrån kan man inte be om tjänstenr, men om en polis kommer fram och börjar fråga saker eller liknande vid icke hotfull väg - Måste dom uppge någon slags identifikation om man frågar dom efter det?

Exempel:
Civvan: Tjena grabbar, jag kommer från polisen (visar upp brickan lite snabbt) o skulle vilja snacka med er litegrann.
Pelle: Okej, ja, skulle jag kunna få se ditt tjänstenr först?

Måste polis uppge någon slags tjänstenr/id (eller vad dom använder, har själv ingen aning)?
Berätta gärna om liknande situationer också, om så finns.
Har sökt en massa utan resultat, väldigt nyfiken för framtida situationer med tanke på allt man ser idag.
Citera
2010-07-02, 04:01
Medlem
ormanoffs avatar
Finns besvarat ett tiotal gånger, bland annat i tråden där man får ställa frågor till polisen.

Polisman skall medföra tjänstekort i tjänst. Det finns dock ingen skyldighet att visa upp detta på begäran.
Citera
2010-07-02, 07:48
Medlem
Polisen ska identifiera sig vid begäran under tjänsteutövning förutsatt att begäran inte framställs enbart för att trakassera polisen. Detta följer av offentlighetsprincipen och JO har flertalet gånger gjort den bedömningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in