Citat:
Ursprungligen postat av Cajunalt
På min arbetsplats får jag ofta mailutskick med olika instruktioner, förändringar eller liknande som skall genomföras. I nästan samtliga fall är texten full av särskrivningar och felstavningar, och dessa mail är skrivna av högt utbildade personer i framstående positioner, således inga dyslexibarn precis. Ändock kan människorna inte stava!
En intressant iaktagelse!
På min tidigare arbetsplats fanns det gott om högutbildade (läs: Högskoleutbildade med ekonomi- och/eller administrativa examen i bagaget) personer som skrev strålande utskick till personalen på andra avdelningar eller information ut till kunderna. Samma person som - via sin dator - skrev dessa helt korrekta och prydliga texter kunde sedan skicka ofärdig och tillsynes krypterad epost till kollegorna.
Är det en ren "Äh, orka bry sig"-mentalitet i dessa fall? Att de inte snyggar till språk och formatering, för att mottagaren bara är en sketen och oviktig kollega? Samtidigt är jag övertygad om att deras text hade sett helt annorlunda ut om de skrivit med penna på papper - eller skrivit ut sitt lilla alster.
Kan det vara samma fenomen som psykologer fasar över? Att många personer har svårt att göra kopplingen "Dator -> Internet -> Namn på skärmen -> Riktig levande person". Att somliga inte har fullföljt tanken att det är riktiga personer som läser det de skickat, och inte bara en rad bokstäver innuti epostprogrammet (som i sin tur finns i "burken" på deras skrivbord).
Jag tror mer på det sistnämnda - en bristande insikt om att deras text kommer att läsas av en människa av kött och blod.