2009-07-03, 11:35
Medlem
Cajunalts avatar
Kanske är lite sent ute, men i vilket fall..

Jag tror att denna tråden är full av missuppfattningar och feltolkningar. Det TS menade var inte att ungdomar skriver bättre än äldre personer, utan att äldre personer skriver värdelöst. Detta trots att de vid sin höga ålder definitivt borde kunna stava och formulera sig på ett betydligt bättre sätt.

Har själv upplevt detta problemet, och det stör mig lika mycket varje gång en person i 50-årsåldern inte kan skriva en korrekt text. I vissa fall bemödar sig skribenten inte ens med att skriva sitt, eller någon annans, namn med stor bokstav. Och detta gäller inte enbart diskussionsforum, utan i de flesta sammanhang.

Genom åren har jag haft många kollegor, i åldrarna 30-60år, som stavar likt en handikappad tioåring. Det är något jag stör mig på, för så jävla svårt är det inte!
Citera
2009-07-03, 12:32
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cajunalt
... Har själv upplevt detta problemet, och det stör mig lika mycket varje gång en person i 50-årsåldern inte kan skriva en korrekt text. I vissa fall bemödar sig skribenten inte ens med att skriva sitt, eller någon annans, namn med stor bokstav. Och detta gäller inte enbart diskussionsforum, utan i de flesta sammanhang. ...
En del av förklaringen är att de aldrig fick lära sig effektiv fingersättning i konfirmationsundervisningen. Har man lärt sig att skifta med lillfingret på den lediga handen, då är det inget extra jobb att skriva personnamn och andra egennamn med versal.

Att sen gängse skrivregler vädrar en viss versalfobi, det är en annan historia. Det är skillnad på jorden (i rabatten) och Jorden (planeten). Det är skillnad på månen (den kala skallen) och Månen (drabanten).
Citera
2009-07-03, 13:37
Medlem
Cajunalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
En del av förklaringen är att de aldrig fick lära sig effektiv fingersättning i konfirmationsundervisningen. Har man lärt sig att skifta med lillfingret på den lediga handen, då är det inget extra jobb att skriva personnamn och andra egennamn med versal.

Att sen gängse skrivregler vädrar en viss versalfobi, det är en annan historia. Det är skillnad på jorden (i rabatten) och Jorden (planeten). Det är skillnad på månen (den kala skallen) och Månen (drabanten).

Där har du helt klart en poäng! Problemet känns dock mer omfattande än det exemplet (exempel?) jag drog upp.

På min arbetsplats får jag ofta mailutskick med olika instruktioner, förändringar eller liknande som skall genomföras. I nästan samtliga fall är texten full av särskrivningar och felstavningar, och dessa mail är skrivna av högt utbildade personer i framstående positioner, således inga dyslexibarn precis. Ändock kan människorna inte stava!

Så jag håller med TS, många, men långt ifrån alla, äldre personer sett till den aktuella snittåldern, stavar och skriver väldigt dåligt. Kidsen som hänger på Lunarstorm ska vi inte prata om, deras texter brukar allt som oftast vara oläsliga.
Citera
2009-07-04, 12:53
Medlem
Vädurs avatar
Citat:
På min arbetsplats får jag ofta mailutskick med olika instruktioner, förändringar eller liknande som skall genomföras. I nästan samtliga fall är texten full av särskrivningar och felstavningar, och dessa mail är skrivna av högt utbildade personer i framstående positioner, således inga dyslexibarn precis. Ändock kan människorna inte stava!

En intressant iaktagelse!
På min tidigare arbetsplats fanns det gott om högutbildade (läs: Högskoleutbildade med ekonomi- och/eller administrativa examen i bagaget) personer som skrev strålande utskick till personalen på andra avdelningar eller information ut till kunderna. Samma person som - via sin dator - skrev dessa helt korrekta och prydliga texter kunde sedan skicka ofärdig och tillsynes krypterad epost till kollegorna.

Är det en ren "Äh, orka bry sig"-mentalitet i dessa fall? Att de inte snyggar till språk och formatering, för att mottagaren bara är en sketen och oviktig kollega? Samtidigt är jag övertygad om att deras text hade sett helt annorlunda ut om de skrivit med penna på papper - eller skrivit ut sitt lilla alster.

Kan det vara samma fenomen som psykologer fasar över? Att många personer har svårt att göra kopplingen "Dator -> Internet -> Namn på skärmen -> Riktig levande person". Att somliga inte har fullföljt tanken att det är riktiga personer som läser det de skickat, och inte bara en rad bokstäver innuti epostprogrammet (som i sin tur finns i "burken" på deras skrivbord).

Jag tror mer på det sistnämnda - en bristande insikt om att deras text kommer att läsas av en människa av kött och blod.
Citera
2009-07-04, 13:01
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Även högt utbildade personer kan vara dyslektiker!
MVH
Petter Eremiten
Citera
2009-07-05, 00:32
Medlem
ZahriMs avatar
Jag känner igen mig när jag läser vad TS skrev.
jag är dålig på att sätta punkt och komma, detta fel gör jag även IRL.
Så jag skriver likadant IRL som på nätet.

vet inte om vi lite "äldre" är allmänt sämre på det svenska språket än er ungdomar, annars vet jag inte vad det kan bero på.

sen tror jag inte att det har med tangentbordet att göra då det är mycket mer lätthanterat än en skrivmaskins jävel, jag är glad att man har lämnat dom bakom sig.
Citera
2009-07-05, 00:49
Medlem
jamenvaddårås avatar
Löjlig tråd, med tanke på trådstarten.
Skitungar som tror att de är världsmästare fast de inte kan skriva, och som är så unga att de tycker att 35 + är skitgamla.
*prutt*
(ok, jag jävlas)
Citera
2009-07-10, 12:24
Medlem
En väldigt konstig tråd, speciellt då den bygger på en ren felaktighet som att de "äldre" runt 30-40+ skulle vara ovana vid datorer och internet. Är själv 34 och kan garantera att de allra flesta i min generation har ungefär 15-20 års datorvana och ca 10-15 års vana av nätet. Vi har ju varit med på nätet sen innan TS slutade med blöjor.

Om vi däremot kliver ytterligare en generation bakåt så är det väl si och så med datorvanan.

Och när det gäller språket, som ändå är trådens huvudsakliga inriktning, så visst finns det en del "äldre"/medelålders som anammar ett lite väl "informellt" språkbruk på nätet och i SMS etc. Min kära mor använder sig t.ex av läskiga "ungdomliga" förkortningar i sin SMS. Dock är min erfarenhet att det absolut sämsta språket - stavningsmässigt, grammatiskt m.m - hittar man bland de yngre.

(Hade jag varit 15 år yngre så hade troligen sista meningen sett ut så här:
Min erfaren het är att d dåligaste språket stavninsg mässigt o gramattist ä bland dem yngre)
Senast redigerad av automat 2009-07-10 kl. 12:28.
Citera
2009-07-10, 13:12
Medlem
PhantomBlots avatar
Ungar tycker att gamla skriver konstigt och gamla tycker att ungar skriver konstigt. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara, så länge språket utvecklas. Man kan utan vidare skriva en felfri svenskuppsats och få MVG i dag, fast man använder ett språk som inte hade varit OK när min farmor gick i skolan. Det spelar med andra ord ingen roll hur korrekt man skriver, för det finns ändå alltid någon som tycker att det ser fel ut.
Senast redigerad av PhantomBlot 2009-07-10 kl. 13:16.
Citera
2010-06-30, 12:18
Medlem
Endemisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Ungar tycker att gamla skriver konstigt och gamla tycker att ungar skriver konstigt. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara, så länge språket utvecklas. Man kan utan vidare skriva en felfri svenskuppsats och få MVG i dag, fast man använder ett språk som inte hade varit OK när min farmor gick i skolan. Det spelar med andra ord ingen roll hur korrekt man skriver, för det finns ändå alltid någon som tycker att det ser fel ut.

Tråden syftar väl ändå på de medelålders personer som skriver utan att bry sig om versalisering, mellanrum efter skiljetecken, använder sju frågetecken på rad och stavar kasst på ett sätt som aldrig har varit accepterat och på farmoderns tid skulle ha lett till ett rejält kok stryk.
Citera
2010-06-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Finns det 35+-are som skriver korrekt svenska på internet? Finns dem på FB?

Ja, det är de som kan skilja på de och dem.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in