2010-04-03, 10:55
Medlem
Quarrels avatar
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1940042/tretjakov-sa-lockade-vi-svensken-att-ge-oss-hemliga-uppgifter
Citat:
Enligt Tretjakov lämnade den svenske FN-diplomaten över mängder av sekretessbelagda dokument, så kallad Coreu-meddelanden, framför allt om hur tidigare sovjetrepubliker försökte närma sig EU och Nato.
Citera
2010-04-04, 08:20
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgligt
Jag vet vem det är, så det lär inte dröja mer än några timmar innan ni vet vem det är. Ni får tillräckligt mycket ledtrådar i reportaget för att ni ska kunna lista ut vem det är.

Jaha! Flera dagar och inget namn. "Sorgligt" påstår sig sitta inne med information, och han är avstängd. Kom igen nu FB! Det finns ju en bild på honom!
Citera
2010-04-09, 13:25
Medlem
Ny artikel i Expressen om den ryske KGB-översten Sergej Tretjakov som värvade UD-mannen. Han säger

http://www.expressen.se/Nyheter/1.19...akt-i-ryssland

Citat:

- När man arbetar på min nivå inom underrättelsetjänsten så får man naturligtvis veta mer om landets ledare än vad någonsin kommer fram till vanliga medborgare. Jag började känna avsmak. En procent av befolkningen bygger palats och köper yachter, privata jetplan och helikoptrar, medan en stor del av befolkningen lever under omständigheter som är värre än efter andra världskriget. Det är total korruption.

Undrar vad han vet om korruptionen i Sverige. Varför frågar inte Expressen om det?
Citera
2010-04-11, 21:53
Medlem
Jan Guillou har kommenterat Expressens artikel så här i Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article6932692.ab
Citat:

Aftonbladet Nyheter Kolumnister Jan Guillou
Publicerad: 2010-04-11

För övrigt anser jag...

Den UD-tjänsteman som Expressen i förra veckan utpekade som rysk spion också måste vara oskyldig. Åklagare och polis utredde och lade ner. UD, där mannen jobbade kvar, utredde och lade ner. I vårt rättssystem betraktas man då som oskyldig.
Expressens krav på en ny lag om ”politiskt spioneri” – det man påstod sig ha satt fast UD-mannen för – inte bara är svagt försvar för den egna skandaljournalistiken. Det för tankarna till DDR och Sovjetunionen.

Jag lade in denna kommentar av JG för det kommer säkert fram mer om denna UD-historia och då skall vi inte ha glömt bort JG.
Citera
2010-04-11, 23:09
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Nu är väl kanske inte Janne den mest ...
Citera
2010-04-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nu är väl kanske inte Janne den mest ...

Det hela beror på hur meningen fortsätter där du slutar ....
Citera
2010-04-16, 00:10
Medlem
Undrar om han jobbar på samma avdelning vår gamle vän Lars "tsunamin" Danielsson. De måste väll ha någonstans att ha alla idioter. Det skulle ju vara oansvarigt att kicka dom och belasta komunerna med ytterliggare socialbidragstagare.

Mn skämt å sido. Jag vet inte hur jag ska tolka den här tystnaden. Antingen gav han ryssarna kass info och var dubbelagent, och nu vill inte sverige röjja att det var det han gjorde. Men då gör man ett jävla jobb med tanke på det där säkerhetscentret i EU som han skulle bli skickad till, och sedan blev stoppad från.

Helt ärligt. Jag tror inte storyn hade gått så här långt att han var någon dubbelagent. men media har varit väldigt tyst också. Vet de nått vi inte vet? Borde inte frågan, ska man kunna jobba kvar efter nått sånt här disskuteras i tv soffor. Jag vill minnas en viss HD dommar som köpte sex, och då blev det ett jävla liv eftersom han fick vara kvar. Jag misstänker nästan att man håller käften för att bespara UD-mannen "näthatar" mobben.

varför är det egentligen så tyst?
Citera
2010-06-29, 18:54
Medlem
http://www.newsmill.se/artikel/2010/06/29/ryska-spionringar-finns-med-all-s-kerhet-ven-i-sverige
Citat:

Sverige har blivit ett vikigt mål för rysk underrättelseinhämtning. Förutom inhämtande av kommersiella uppgifter, söker KGB aktivt använda sin personal i Sverige för att värva svenska medborgare till att komma åt hemligheter på tekniska och vetenskapliga områden. Men även till att infiltrera den svenska underrättelsetjänsten.
Det här berättade Oleg Gordievsky i London 1990, efter sitt avhopp till väst. Gordievsky var en av KGB:s högsta höns på den sovjetiska Londonambassaden på åttiotalet. Han fortsätter:
Där så är möjligt försöker KGB att använda sig av inflytelsekontakter bland svenskar för att påverka den allmänna opinionen i Sverige. I detta arbete försöker KGB infiltrera regeringskansliet och utrikes och försvarsdepartementen. För att lösa denna ytterst komplicerade uppgift söker de kontakt med personer som har indirekta kunskaper på områden av intresse för KGB som regeringsledamöter, partiledare och politiska journalister.
KGB försöker skaffa sig potentiella inflytelseagenter bland personer verksamma i politiska partier, folkrörelser, fackföreningar och massmedia. KGB har också som uppgift att värva ungdomar och studenter som kan bli användbara som agenter i framtiden. (källa KGB: The Inside Story, Christopher Andrew and Oleg Gordievsky, Hodder & Stoughton 1990)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in