2010-06-10, 20:53
Medlem
birgerburgers avatar
Vad har ni för resurser? Hur lever ni?

Har ni TV? Dator? Mobil? Bil? Värdesaker?

Vad har blivit utmätt och vad har inte?
Citera
2010-06-10, 21:00
Medlem
hej
har kronofogden och dem har gjort utmätning hemma hos mig,liksom jag har ju mobil, tv, kamera, lite sånt men dem går inte o rotar. man får bara sitta med dem o fylla i papper om man har några värdesaker....
lever på soc oxå så jag kan ju inte köpa massa dyra saker..

men man får nog inte äga nån bil iaf, då tar dem den. dem kan ta dyra platt tv.n oxå....
Citera
2011-07-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninuli82
hej
har kronofogden och dem har gjort utmätning hemma hos mig,liksom jag har ju mobil, tv, kamera, lite sånt men dem går inte o rotar. man får bara sitta med dem o fylla i papper om man har några värdesaker....

men man får nog inte äga nån bil iaf, då tar dem den. dem kan ta dyra platt tv.n oxå....

Helt seriöst! Tar dom bilen för dig även fast du behöver den? O.o Jag har läst något om att den får inte vara värd mer än 10.000, då tar de den. Men jag har fel kanske. Såg dock att detta var en gammal tråd, men ville bara säga min mening.
Citera
2011-07-29, 18:40
Medlem
sirVandalots avatar
Det är säkert olika från fall till fall. När jag hade fogden på mig så hände inte mycket, jag gick iofs på soc och de såg säkert i deklarationen att jag inte tjänade något. Dock var de aldrig hemma hos mig och även bilen fick jag behålla.

Efter att jag började jobba visade de en hel del intresse för min lön och mätte ut på den ner till existensminimum. Dock fick jag en väldigt bra kontakt med min kronofogde och han hjälpte mig alltid att räkna ut allting så förmånligt som möjligt för min del, en episod som alltid kommer minnas är när vi blev oense om nivån på mitt existensminimum, jag tyckte att jag klarade mig på mindre pengar och ville hellre bli skuldfri fortare och fogden ansåg att jag skulle begära så högt existensminimum som jag hade rätt till. Jag fick stå på mig ganska länge innan han gav sig. Ingen utmätning gjordes i hemmet efter att jag börjat arbeta heller så det lilla jag hann köpa innan löneutmätningen började fick jag behålla inklusive bilen.

Jag betalade av ca. 300K på 3 år och idag är jag skuldfri, ute ur fogdens register, tjänar skapligt men lever fortfarande ganska snålt av gammal vana.
Citera
2011-07-30, 18:02
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninuli82
hej

Kan de verkligen ta TV:n? Jag hade för mig att TV var inte längre utmätningsbart då hushållet behöver en tv för att man skall kunna tillvarata sina demokratiska och samhälleliga rättigheter. Kan tänka mig att man kan utmäta en tv om man har mer än en i hushållet. Om man inte har en TV och går på sc så skall man kunna få en tv genom soc.
Citera
2011-08-02, 16:24
Medlem
Jag lever inte med skuld hos fogden men känner en som gör det.

De kan inte ta en bil om du har behov av det (tex. till någon studie, jobb eller dylikt) om värdet är under 20,000kr eller om det var 25,000kr.

De kan ta TV etc om de är värda en del, tror det är över 3-4000.
Citera
2018-07-14, 16:33
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Svenskarnas skuldberg hos Kronofogden växer – nu 79 miljarder kronor

Citat:
Den totala skulden hos Kronofogden blir allt större, trots att antalet skuldsatta är färre än tidigare. Svenskarna har nu skulder på 79 miljarder kronor.

Det har inte varit så få skuldsatta sedan 1991. Men trots det har skuldberget hos Kronofogden vuxit.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svenskarnas-skuldberg-till-kronofogden-vaxer-79-miljarder-kronor
Citera
2026-01-24, 14:33
Avslutad

Lite information:
Datum för utmätning av överskjutande skatt 2026.

Senast följande datum bör KF ha en
komplett ansökan om verkställighet:

2 mars när vi bearbetar i april.
30 april när vi bearbetar i juni.
1 juli när vi bearbetar i augusti
2 november när vi bearbetar i december.

https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/nyheter/2026-01-19-datum-for-utmatning-av-overskjutande-skatt-2026
Citera
2026-02-12, 16:40
Moderator
OceanDeeps avatar
De lever nog utan att veta om det. En del.

Sedan finns de de som vet, de som är som strutsar och stoppar ner huvudet i sanden och de som medvetet vet och gör allt de kan (att inte betala för sig).

En del har fått "utslag"* från hämtmat eller saker de inte har köpt ifrån telefonförsäljare som lurats. Kryphålet är täck sedan något år eller så tillbaka.

Det som stängs i framtiden den 1 April 2026 är även att de inte får göras är kreditköpt eller köp av lotter och abonnemang på det här sättet viket också är bra.

Jag är på väg att reda ut en härva som är några år gammal nu. Inte så roligt.

*beslut som gått igenom hos KF där fakturan kanske varit felaktig ändå.
Senast redigerad av OceanDeep 2026-02-12 kl. 16:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in