2010-06-09, 11:56
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Visst är det konstigt att inte Mossad diskuterats alls när det gäller motiv . Folk kanske är rädda att bli kallade antisemiter om de tar upp det. Ryktena sade juatt OP skulle få en hög post inom FN och det var naturligtvis inte populärt hos dem. Hur mycket skulle han då kunna styra med palestinasaken?

Tills för bara ett år sedan så existerade inte ens Mossad i mitt medvetande. Ännu har jag haft svårt att tänka mig deras intresse i Palmemordet fast Lindhmordet då plötsligt blev uppklarat med det jag råkade veta. Med din aspekt och veckans händelser i stort och smått faller nu alla bitar på plats. Min slutsats är att alla de stora anonyma organisationerna konspirerar i skydd av varandra mot sina egna regeringar och egna folk. Den enda världsordning dessa anonyma stackare lär känna sig trygga i är väl den där de själva får skapa och förklara historien utan störande inslag av nationalstat eller tro på demokrati och MR.
De värsta antisemiterna finns uppenbart hos Mossad och de värsta hoten mot USA kommer från CIA självt osv. I detta geopolitiska spel finansierat av terrorekonomin har Mossad sedan WW2 haft en ledande funktion. Psyop med svartsjukedramer och giftmord lär vara deras specialitet medan CIA sköter finanserna och MI6 organiserar och utbildar agenter i södra Afrika för smutsjobben i Europa och MÖ där det helt enkelt inte får bli fred någonsin för då faller ju hela systemet.
Min vän Ivan v Birhan som du plötsligt berättade om och är anledning till att jag gav mig in i detta forum igen har från sin barndom all anledning att vara antisemit men hans utspel är aldrig personligt riktade har jag märkt. Våra samtal som garanterat är avlyssnade inleder och avslutar han alltid med "Heil Hitler, död åt judarna!" på ett sätt som jag förundrats över då detta också är provocerande mot mig och de flesta i vår omgivning. Samtidigt förundras man över hur han lyckats överleva med förståndet i behåll med tanke på allt han vet och bevisligen varit med om.
Häromdagen kom vi i gräl om vad Palme hade för framtidsplaner. Ivan hävdade bestämt att han skulle bli en ny Dag Hammarskjöld vars öde Ivan också gett livsfarliga besked om medan jag hävdade att Palme säkert var mer intresserad av flyktingkommissariatet. Så blev Ivan plötsligt talesman för vad jag gissar Mossad tänkte. Som den otroligt stora naturbegåvning han är har han så kunnat lura CIA och dem som uppmuntrade vår kontakt och tävlade om att registrera och tolka innebörden av varje samtal. Världen är då ynkligt liten.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-09, 17:11
Medlem
Vicious Edds avatar
Nån som listat ut vem "Mr X" är i Mikael Hylins film "Jag såg mordet på Olof Palme", dvs den man som stod över Sigge Cedergren i hierarkin vad gäller narkotikaaffärerna vid denna tid? Jag har fått för mig att Mr X var en av de övriga delägarna i Oxen - dessa var Peter och Paul (död) Molander och en K.Fernberg vad jag förstår.

I filmen som nämns ovan intervjuas Mr X. På kriminalkanalen.se kan man höra Kjell Fernbergs vittnesmål i tingsrättens förhandlingar mot CP 1989. De uttrycker sig på samma sätt och med samma dialekt/accent. Därför undrar jag: Kan Mr X vara = K.Fernberg?

Anledningen till att jag tror att Mr X var en av de andra tre delägarna (förutom Sigge) på Oxen är dels det som sägs i ovan nämnda film (Miekkalina säger rakt ut att Mr X och Sigge hade spelklubben ihop), samt olika tidningsartiklar, bl.a i SvD där man skriver

"Sigge var skyldig en annan knarkhandlare, Mr X, mycket pengar. Dessutom skulle Cedergren ha börjat handla knark av Mr X konkurrenter och sålt det från den gemensamma illegala spelklubben Oxen."

Oxen hade bara 4 delägare:
Cedergren
Molander 1
Molander 2
En "Kjell" som Sigge nämner i tingsrätten.

Så...Mr X = Kjell Fernberg?
Senast redigerad av Vicious Edd 2010-06-09 kl. 17:28.
Citera
2010-06-09, 19:18
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious Edd
Nån som listat ut vem "Mr X" är i Mikael Hylins film "Jag såg mordet på Olof Palme", dvs den man som stod över Sigge Cedergren i hierarkin vad gäller narkotikaaffärerna vid denna tid? Jag har fått för mig att Mr X var en av de övriga delägarna i Oxen - dessa var Peter och Paul (död) Molander och en K.Fernberg vad jag förstår.
...
Så...Mr X = Kjell Fernberg?

Nej, han hette väl Leif Stenberg (senare Leif Skiffer). Enligt uppgift död 1985. Hans telefon nummer ska ha funnits med i Viktor Gunnarssons smällfeta telefonbok.
Citera
2010-06-09, 19:40
Medlem
Vicious Edds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Nej, han hette väl Leif Stenberg (senare Leif Skiffer). Enligt uppgift död 1985. Hans telefon nummer ska ha funnits med i Viktor Gunnarssons smällfeta telefonbok.
Nej det kan inte stämma. Mr X intevjuas i Hylins film och levde alltså då den spelades in (2005 tror jag). Miekkalina är också rädd för att röja X-ets identitet i filmen för att inte skapa problem för denne. Kanske finns flera "Mr.X"?

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Leif_Stenberg-Skiffer, hahaha...vad är det frågan om? Här står det att Leif Skiffer (Mr X) avled 1985 och medverkade i Hylins film 2005. Vad är detta för desinformation?

Det måste finnas 2st Mr X som människor blandar ihop. Jag åsyftar Cedergrens leverantör som fortfarande levde 2005-2006 och som var delägare i spelklubbar tillsammans med Sigge.

Edit 2: Den danska reportern i Hylins film säger "Vi har avtalat med Mr X att inte avslöja..." hans identitet. Finns alltså noll chans att det är Leif Skiffer som dog för 25 år sedan. Detta bör redas ut, då Fernbergs samtal till Cedergren natten 28/6 är ett mycket mystiskt inslag i åtalet mot CP, eftersom tidpunkterna enligt telefonavlyssningen inte stämmer med många andra vittnesmål - mkt öht som är skumt här.
Senast redigerad av Vicious Edd 2010-06-09 kl. 19:57.
Citera
2010-06-09, 20:05
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Edit 2: Den danska reportern i Hylins film säger "Vi har avtalat med Mr X att inte avslöja..." hans identitet. Finns alltså noll chans att det är Leif Skiffer som dog för 25 år sedan. Detta bör redas ut, då Fernbergs samtal till Cedergren natten 28/6 är ett mycket mystiskt inslag i åtalet mot CP, eftersom tidpunkterna enligt telefonavlyssningen inte stämmer med många andra vittnesmål - mkt öht som är skumt här.

Säkert. Men åtalet mot Christer Pettersson saknade grund. Det var et justiemord. Sigge C är utredningens mest hörda person, en man som inte var på plats då mordet skedde, inte har en aning om vem som sköt. Sigge C har kommit med en rad vitt skilda vittnesmål.
Den Mr.X som förekommer i Hylins är kanske lika pålitlig som Sigge C? Dvs inte alls...
Att Sigge C fick konstiga samtal vid konstiga tidpunkter är inget märkligt. Narkotinkahandlare som drev illegal spelklubb... Sannolikt en hel del orginellt folk bland kunderna. Att polisen meckar med bandet förvånar mig inte. Det gjorde dom i Palmeutrednignen också, för att dölja att dom själva klantat till mördarjakten från första stund. Så, polisens manipulation av band kan handla lika mycket om att dölja sin egen klantighet som aktivmörkläggning av illegala eller på annat sätt olämpliga händelser.
Citera
2010-06-09, 21:56
Medlem
I anslutning till Maxstrellas intressanta inlägg #8545 vill jag påpeka att tipsen till
PU om polismän i hög grad kom från kolleger och det trots den starka kåranda som
råder. Man kan tänka sig att många poliser mådde dåligt över att nazister tilläts
breda ut sig vid Norrmalmspolisen och där vädra sitt Palmehat. Det är ett stort svek
mot dessa rättskaffens poliser att inte gå till botten med tipsen. De visste säkert en
hel del som hade kommit fram om de hörts om sina tips, vilket inte skedde. Ölvebro
t ex stötte ut utredare som ville ta detta på allvar.
96-03-04 skrev J Alcalá i DN en initierad artikel "Nazistiska poliser verkar och hotar"
Där står avslutningsvis: Naturligtvis är det, oavsett kopplingen till statsministermordet,
skrämmande och fullständigt otroligt att polisen inte brytt sig om eller förmått inom sina
led hålla rent från extremister med odemokratiska värderingar.
96-03-11 skrev riksrevisor I-B Ahlenius i GK till sin ordförande S Marjasin ett långt brev.
Där står bl a mot slutet: Det har framkommit utomordentligt graverande omständigheter
vad gäller ett antal polismäns nazistiska sympatier och aktiviteter. Det är lika utomordentligt
uppseendeväckande att inte PU eller polisen i största allmänhet gått till botten med dessa
företeelser. Respons på Alcalá och Ahlenius? Tja, åtmindstone polismännen B,C,D,E och F
är fortfarande i polistjänst. Pålästa utlänningar tycker det är häpnadsväckande och UD har
fått många upprörda brev, mest från tyskar, av vilka Anér publicerat några.
Citera
2010-06-10, 00:06
Bannlyst
Citat:

Min klara uppfattning är att Hylins verk är ren planterad desinformation. Källan är vet jag med säkerhet den bekräftade IB/SSI hantlangaren Donald Forsberg som bland annat försökte utnyttja Tore Forsberg för ökad trovärdighet gentemot Hylin. Historien och vittnesmålen har för övrigt stora tekniska brister som visar att det är uppdiktade saker.

Det är ganska intressant att studera efterspelet efter mordet och hur olika spår drivs av olika krafter.

Ganska klart är väl att...

Holmer och Ebbe dels drev Kurdspåret dels försökte så misstro mot de kretsar inom Säpo som ville utreda de egna bakgårdarna t ex Östling mfl. I det arbetet agerade de lierade med grupper högerinriktade poliser, säkerhetspoliser etc som tillhörde utpekade kretsar som delvis var under utredning.

Lika uppenbart är det väl att källor inom Säpo (som tvingades spela med?) som tjallade på dem så att smugglingen avslöjades och satte stopp för deras verksamhet.

Att Petterssonspåret verkar komma från poliser knutna till knarkspan som varit aktiva i utredningen där persongalleriet av delvis överlappar Holmers dubiösa nätverk med understöd av operatörer inom SSI/KSI känns väl också kanska klart. Frågan är dock varför dessa konstellationer agerar som de gör och hur spelet sinsemellan ser ut. Att det fanns minst en spricka mellan olika grupper inom säkerhetstjänsten som till och med beämpade varandra är väl också ganska känt men fortfarande är mycket kring det spelet höjt i dunkel. T ex Jallai och andra har ju börjat antyda att säkerhetstjänsterna agerar mycket mer omfattande och utom kontroll än vad de flesta anat.

Kan det vara så att HH och Ebbe utifrån sina utgångspunkter tog kontroll över utredningen i kraft av sina politiska kontakter men att de var för klantiga att få ihop det samtidigt som intresset för polisspår växte vilket tack vare personmotsättningar med åklagarsidan ledde till HH:s avgång? Sedan uppstod ett polisiärt vakum där HH och Ebbe ånyo försökte agera men krafter inom KSI insåg att det kunde gå åt skogen och satte stopp samtidigt som man styrde tyngdpunkten mot CP och Oxenklientelet genom personkontakter och nyttiga idioter som Donald , Hylin och Inte minst Håård.

Inga direkta misstankar har ju någonsin funnits mot dessa (KSI) då de länge inte ens existerade oficiellt.

Det som är intressant är att fundera kring vad som kunnat få dessa krafter att enas om att sanningen måste skyddas? Jag är till skillnad från flera andra inte alls säker på att de på något sätt som nätverk varit direkt inblandade eller medvetet konspirerat att mörda OP men att det fanns andra nationella säkerhetsintressen (eller egna misstag) som bakgrund.

När det gäller spekulationer kring eventuella Sydafrikaintresen och eller kretsar inom USA:s underrättelsetjänster kan man konstatera att källorna är minst sagt dubiösa samt att dessa spekulationer stämmer dåligt med kända modus operandi för dem. Att det finns vissa personkopplingar mellan militärt intresserade poliser med högerintressen och personer i dessa kretsar är dock oundviligt.

Frågan om vem som dödade OP kan kanske inte besvaras förrän man kan svara på frågan varför och vilka som sett sig tvugna att styra och sabotera utredningen. Jag tror att allt mer av det som skedde kring mordet och mordplatsen kan komma att komma fram vilket kan ge en kedjereaktion lika snabb som den som fick järnridån att falla.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-06-10 kl. 00:08.
Citera
2010-06-10, 09:04
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
1) Min klara uppfattning är att Hylins verk är ren planterad desinformation. Källan är vet jag med säkerhet den bekräftade IB/SSI hantlangaren Donald Forsberg som bland annat försökte utnyttja Tore Forsberg för ökad trovärdighet gentemot Hylin.

2) Holmer och Ebbe dels drev Kurdspåret dels försökte så misstro mot de kretsar inom Säpo som ville utreda de egna bakgårdarna t ex Östling mfl.

3) Lika uppenbart är det väl att källor inom Säpo (som tvingades spela med?) som tjallade på dem så att smugglingen avslöjades och satte stopp för deras verksamhet.

4) Att Petterssonspåret verkar komma från poliser knutna till knarkspan som varit aktiva i utredningen där persongalleriet av delvis överlappar Holmers dubiösa nätverk med understöd av operatörer inom SSI/KSI känns väl också kanska klart. Frågan är dock varför dessa konstellationer agerar som de gör och hur spelet sinsemellan ser ut.

5) Att det fanns minst en spricka mellan olika grupper inom säkerhetstjänsten som till och med beämpade varandra är väl också ganska känt men fortfarande är mycket kring det spelet höjt i dunkel. T ex Jallai och andra har ju börjat antyda att säkerhetstjänsterna agerar mycket mer omfattande och utom kontroll än vad de flesta anat.

6) Kan det vara så att HH och Ebbe utifrån sina utgångspunkter tog kontroll över utredningen i kraft av sina politiska kontakter men att de var för klantiga att få ihop det samtidigt som intresset för polisspår växte vilket tack vare personmotsättningar med åklagarsidan ledde till HH:s avgång?

7) Inga direkta misstankar har ju någonsin funnits mot dessa (KSI) då de länge inte ens existerade oficiellt.

8) Det som är intressant är att fundera kring vad som kunnat få dessa krafter att enas om att sanningen måste skyddas? Jag är till skillnad från flera andra inte alls säker på att de på något sätt som nätverk varit direkt inblandade eller medvetet konspirerat att mörda OP men att det fanns andra nationella säkerhetsintressen (eller egna misstag) som bakgrund.

9) När det gäller spekulationer kring eventuella Sydafrikaintresen och eller kretsar inom USA:s underrättelsetjänster kan man konstatera att källorna är minst sagt dubiösa samt att dessa spekulationer stämmer dåligt med kända modus operandi för dem.

10) Frågan om vem som dödade OP kan kanske inte besvaras förrän man kan svara på frågan varför och vilka som sett sig tvugna att styra och sabotera utredningen. Jag tror att allt mer av det som skedde kring mordet och mordplatsen kan komma att komma fram vilket kan ge en kedjereaktion lika snabb som den som fick järnridån att falla.

1) Vem som utnyttjat vem för vad kan ingen ha rätt att uttala sig om ännu. Dubbelspelen kan ju ha haft ett ärligt syfte likaväl som att vara påtvingade av främmande makt.

2) Östling vet mer men skyddas precis som LP från att säga något. CP ville förklara men greps och avled strax efter att jag påpekat vissa förhållanden sist.

3) Ja helt uppenbart var Säpo splittrat och tvingades spela med. NATOs alla säkerhetstjänster var ju sammankopplade i psyop-offensiven mot ryssen som inleddes med den uppköpta U137.

4) I syftet att genomskåda psyop-attacken mot Sverige borde alla konstellationer och medel vara tillåtna.

5) Jallais stora förtjänst är att han sätter förhållandena i sitt rätta perspektiv fast med omvända beteckningar så att det blir en roman som säljer istället för trist verklighetsskildring.

6) Åklagarsidan var mer korrupt än någon hade kunnat ana. HH och Ebbe kunde knappast ana att redan IC också var fast i skiten sedan han inte vågat invända mot KOFeldts kvasianalys av OP.

7) Samspelet KSI SPF osv var ännu hemligare för regeringen. Inte heller OP kunde väl ana sådant svek.

8) Bakom morden på Hammarskjöld Palme Lindh osv ligger definitivt inga nationella säkerhetsintressen så som vår demokrati har definierat dem.

9) Västvärldens säkerhetstjänster liksom NATO ägs av övernationella intressen. Varje operativ cell ser till att oberoende av eller i konkurrens mot varandra tillfredsställa sin finansiärs aldrig uttalade önskningar. Om någon läcker eller råkar avslöja sig skyller man på öst eller varandra...

10) PU, rättsstat och regering vet vem som dödade OP men föredrar att hålla skenet av demokrati uppe medan folk hellre börjar tvivla på varandra.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-10, 09:46
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
1) Som jag angett: ”Enligt min uppfattning är Lingärdes PM ett falskspår typ Stasi/KGB som läcks till en journalist som, istället för att göra ett reportage, sänder det till Rikskrim 1993, som gör ingenting”.

2) Beträffande F-listan fick jag mig den tillsänd. Jag är ju mer intresserad av Estoniaolyckan (se FB-tråd om det) och märkligt nog finns det ett samband F-lista/E-olycka.

3) F14 är enligt Sven Anér inte Leif Tell utan en viss AA (numera (m)-höjdare i olika sammnhang) som talar estniska (eftersom föräldrarna var födda i Estland) och som andra personer identifierat närvarande vid mordet på OP.

4) AA, OP:s baneman (enligt Anér) ordnar att 9-11 ester kidnappas från Huddinge sjukhus 1994 och förs till USA (Ca) och sedan ges nya identiteter, i bästa fall, eller mördas, i sämsta fall. Enklast är väl att fråga AA!

1) Vad gav dem rätten att avfärda villospåret som så löjligt verk av KGB/Stasi utan att härleda verkliga källan borde man fråga.

2) Meningen var kanske att avleda dig från ditt suveräna arbete kring Estonia som också jag blivit väl insatt i men enbart trakasserad för.

3) Om vi utgår från att dokumentet är ett planterat falsarium av halvsanningar så blir det slutliga utpekandet av AA dubbelt intressant. AA är täckmantel åt Bror Perä bland de sammansvurna gissade jag men här undvek man igen att diskutera saken.

4) AA byter inte gärna ut sin falska karriär stödd av CIA mot ett sant vittnesmål kan jag tro.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-10, 10:39
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
1) I anslutning till Maxstrellas intressanta inlägg #8545 vill jag påpeka att tipsen till
PU om polismän i hög grad kom från kolleger och det trots den starka kåranda som råder.

2) Man kan tänka sig att många poliser mådde dåligt över att nazister tilläts breda ut sig vid Norrmalmspolisen och där vädra sitt Palmehat.

3) Det är ett stort svek mot dessa rättskaffens poliser att inte gå till botten med tipsen.

4) 96-03-04 skrev J Alcalá i DN en initierad artikel "Nazistiska poliser verkar och hotar"

5) Respons på Alcalá och Ahlenius? Tja, åtmindstone polismännen B,C,D,E och F är fortfarande i polistjänst.

1) Splittringen inom poliskåren var tydligen något som styrdes genom SPF. Frågan är i vems intresse.

2) Inte heller BBL visade sig särskilt nazistisk om man vågade se var och en som individ. Och skytteklubben höll ihop kring CIA och WACL snarare än Palmehat.

3) Om man gått till botten med tipsen så hade nog SPF psyop med NATO avslöjats. Det vågade ingen.

4) Alcalá blev sedan själv utsatt för ännu värre falska angivelser och svek från bästa vänner.

5) Från centralt håll är man rädd för att själv bli avslöjad kan jag tro.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-10, 13:11
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
1) Hur känt var det 1986 att Östlings befattning gav dessa möjligheter, och hur många kände vad som egentligen fanns där inne i berget? När polisen fick in tips om Östling, visste man då om vad hans jobb innebar för möjligheter? Eller var allt jättehemligt?
2) Jag hade för länge sedan, tidigt 1990-tal, en artikel (Anérs?) där Östlings jobb tas upp och att det sägs att han hade full möjlighet att avlyssna OPs telefon. Dock nämdes inget om något bergrum,
3) Även hans föregångare på samma post nämndes och det antydes att denna kanske jobbade för CIA.

1) För oss teleingenjörer med också militär utbildning var det självklara möjligheter och inget märkvärdigt. Godtrogna som både Lingärde och jag kunde ha alla möjligheter till karriär bland de hemliga bara vi inte pratade med obehöriga om saken.

2) Den här artikeln med Lingärde innan han dog 2001 säger mer www.preterhuman.net/texts/underground/telephony/military/Krigstelefoner.txt

3) Med tanke på SPF hemliga "forskning" med NATO så var det givet att experter från CIA medföljde utrustningen som då kunde innehålla vissa komponenter made in USA.
/ Ove Mollvik
Citera
2010-06-10, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
4) AA byter inte gärna ut sin falska karriär stödd av CIA mot ett sant vittnesmål kan jag tro.
/ Ove Mollvik

Man vet aldrig. AA &tc blir olyckliga och ledsna när de inte uppskattas längre och nàgon form av moral tar över och de börjar jämra sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in