Flashback bygger pepparkakshus!
2010-06-05, 22:14
Medlem
danwars avatar
Jag installerade W7 på min bärbara dator för ett tag sen. Nu är datorn sönder, och jag vill installera W7 på min stationära. Kan jag på något sätt "återanvända" produktnyckeln? Jag kan alltså inte aktivera min nya installation med samma produktnyckel, men detta verkar inte gå. Finns det någon lösning?

Tack på förhand!
Citera
2010-06-05, 22:48
Medlem
2Gs avatar
Jag skulle inte tro att det fungerar eftersom det är två olika datorer. Annars är det bara söka runt efter en crackad version av W7.
Citera
2010-06-06, 00:05
Medlem
sommarlovs avatar
Strunta i när folk säger att det inte går.
Skulle mot förmodan aktivering inte lyckats, ring bara nummret på skärmen och förklara att du installerar om din dator efter att du bytte moderkort, så fungerar det fint igen!
Citera
2010-06-06, 02:30
Medlem
danwars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Skulle mot förmodan aktivering inte lyckats, ring bara nummret på skärmen och förklara att du installerar om din dator efter att du bytte moderkort, så fungerar det fint igen!

Har du testat och fått hjälp med liknande?
Citera
2010-06-06, 05:23
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danwar
Jag installerade W7 på min bärbara dator för ett tag sen. Nu är datorn sönder, och jag vill installera W7 på min stationära. Kan jag på något sätt "återanvända" produktnyckeln? Jag kan alltså inte aktivera min nya installation med samma produktnyckel, men detta verkar inte gå. Finns det någon lösning?

Tack på förhand!
Har du en OEM-licens så är det nog inte riktigt "lagligt", men det går normalt alldeles utmärkt att göra. I ditt fall verkar du dock behöva telefonaktivera och det ska inte vara några problem med det. Du kan få frågan vad som föranledde aktiveringen och om du har installerat på fler datorer, och då säger du bara att du har ominstallerat datorn och bara på en maskin.
Senast redigerad av sWeePerr 2010-06-06 kl. 05:27.
Citera
2010-06-06, 12:07
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Har du en OEM-licens så är det nog inte riktigt "lagligt", men det går normalt alldeles utmärkt att göra. I ditt fall verkar du dock behöva telefonaktivera och det ska inte vara några problem med det. Du kan få frågan vad som föranledde aktiveringen och om du har installerat på fler datorer, och då säger du bara att du har ominstallerat datorn och bara på en maskin.

Vore det inte bättre att bara tanka hem ett aktiveringscrack istället?
Citera
2010-06-06, 12:13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Citat:
Har du testat och fått hjälp med liknande?

Jag har arbetat med det, har ominstallerat tusentals OEM-windows.
Det går utmärkt att aktivera.
Om inte är det bara ringa och spela förvånad.

Microsoft vill faktiskt att vi ska använda deras produkter!
Citera
2010-06-06, 12:40
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Vore det inte bättre att bara tanka hem ett aktiveringscrack istället?
Nix, för det här forumet (och andra också naturligtvis) kommer att översvämmas av folk som står med oanvändbara datorer tids nog. Sanna mina ord! Patchen på Windows Update som de flesta har lyckats kringgå är en dynamisk patch som bl.a. spårar datorer och känner av beteendet hos olika crackmedtoder, för att senare åtgärder från Microsoft ska bli mer effektivare. Den enda metod som är tillförlitlig är BIOS-moddning. Läs mer här om det:

http://forums.mydigitallife.info/forums/25-Bios-Mods

Men har man en licens ska man nog använda den i första hand.
Citera
2010-06-06, 16:10
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:

Tack på förhand!

Kort och koncist svar: Nej.

Licensen som följde med din bärbara dator är en s.k. OEM-licens.
OEM-licenser är knutna till en viss hårdvarukonfiguration bl.a. via BIOS och mjukvarucertifikat som appliceras när OEM-datorn byggs/installeras av tillverkaren.

http://graphicssoft.about.com/od/glossary/f/oemsoftware.-UFl.htm
Citera
2010-06-06, 20:47
Medlem
danwars avatar
Jag vill förtydliga och säga att licensen inte följde med den bärbara datorn, jag har fått den på annat vis och har alltså ingenting med datorn att göra.
Citera
2010-06-06, 23:25
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Jag vill förtydliga och säga att licensen inte följde med den bärbara datorn, jag har fått den på annat vis och har alltså ingenting med datorn att göra.
Förstod det, och det ska gå bra med telefonaktivering. Har själv en massa Vista-OEM-nycklar som blivit över efter uppgraderingar och som jag ibland skänker bort. Inga problem med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in