2010-06-04, 04:40
Medlem
Kongo_89s avatar
hej har en ny bärbar dator som laggar ovandligt mkt i mina ögon. hade en stationär förut som gick fin fint. men denna bärbara ska egentligen vara lika stark /något svagare än min stationära. men ändå så laggar de ofta när jag scrollar på nätet, flyttar fönster eller spelar spel. de låter som den är i hög varv hela tiden och blir ofta varm. jag trodde dagens bärbara var likgiltiga stationära datorer på denna punkt.

när jag såg ett program idag på TV4play så gick datorn upp i 98% cpu användning...varför?

jag tror jag uppdaterat de mesta drivrutinerna. jag vet inte eftersom jag inte har full koll på vad de är. jag skulle gärna vilja ha nått prgogram som säger till när en drivrutin behöver uppdateras...finns de nått sånt litet program?

de här är min dator

http://www.speedyshare.com/files/22782991/DxDiag.txt
Citera
2010-06-04, 04:58
Medlem
Testa uppdatera drivrutiner? Alltid en start när man letar efter "lagg".
Citera
2010-06-04, 07:42
Medlem
kniggits avatar
Det kan ju finnas massa onödig mjukvara som kommer med vid köpet som kör i bakgrunden. Jag köpte själv en ny för en dryg månad sedan, vilken inte presterade optimalt. Det jag gjorde var att formatera om, vilket minskade genomsnittliga antalet processer som kördes.
Citera
2010-06-04, 13:34
Medlem
Kongo_89s avatar
jag löste lagg problemet. jag hade den inställd på "power saver" men när jag bytte till high performance gick de mkt bättre. dock dånar datorn och cpu användningen är typ 60% bara när jag ser en stream på nätet!
Citera
2010-06-04, 13:40
Bannlyst
Du har helt enkelt köpt en skitdator. Gör om, gör rätt.
Citera
2010-06-04, 13:49
Medlem
Kongo_89s avatar
ne jag tror de är skrivbordet. för när jag lyfter på datorn minskar cpu använingen och den blir svalare.har för tjockt trä skrivbort antagligen...värmen går inte igenom utan absorberar bara istället...måste ha mera luft...lägger ett penn fodral emellan lol
Citera
2010-06-04, 13:50
Medlem
skogspromenads avatar
har du den mycket på skrivbordet så köp en kylplatta som du ställer datorn på..
Citera
2010-06-04, 14:09
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
har du den mycket på skrivbordet så köp en kylplatta som du ställer datorn på..

jo jag funderar på de...säljer de sånt på on off? :S
Citera
2010-06-04, 16:07
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Det första jag gör med en ny dator är att installera om Windows (eller Linux) eftersom att datortillverkare ofta subventionerar priset för Windows (1000:-) med att installera en massa testversioner av diverse skitprogram. Dessa kan ofta göra datorn helt oanvändbar, så vart i alla fall fallet med en HP laptop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in