2010-05-31, 21:19
Medlem
Hallå! Jag skulle gärna få lite råd här angående b-vitamin tillskott. Jag behöver av olika anledningar ha ett tillskott av b-vitamin för att färga mitt urin gult. Låter kanske lite mysko men så är det. Jag köpte ett b-vitamin kosttillskott på apoteket förut idag.

Kosttillskottet innehåller:

- Tiamin aka vitamin B1, 1264 % av RDI
- Pyridoxin aka vitamin B6, 1071 % av RDI
- Riboflavin aka vitamin B2, 1071 % av RDI
- kobalamin aka vitamin B12, 200 % av RDI

- Niacin aka vitamin B3, 375 % av RDI
- Pantotensyra aka vitamin B5, 500 % av RDI
- Folsyra aka vitamin B9, 100 % av RDI

Enligt burken ska man max ta en tablett per dag. Jag hade tänkt ta mig kanske 3-4 st. Kan detta vara skadligt på något sätt?
Citera
2010-05-31, 21:48
Medlem
okok1s avatar
står lite här: http://www.mittval.se/vitaminer-och-mineraler/vitaminer/vitamin-b6-pyridoxin/
Citera
2010-05-31, 21:58
Medlem
DDKs avatar
Fuska med drogisarna?

Om du planerar att pilla i dig 3-4 tabletter om dagen under en längre tid tycker jag du ska tänka om. Ingenting är bra i för höga doser. Men på kort sikt verkar det inte vara någon fara.

Det jag hittat om överdosering av vitamin B:

En grupp av vitaminer som är relativt ogiftiga. Dock finns risker med överdosering, särskilt av B3 samt B6.

* B2 (riboflavin) kan öka risken för magcancer.

* B3 (niacin) ger huvudvärk, magproblem och ansiktsrodnad. Det finns också rapporter om hjärtrytmrubbningar och lågt blodtryck.

Riktigt stora doser kan ge magsår, gikt, diabetes och skada levern.

* B5 (pantotensyra) har givit leverskador hos råttor.

* B6 (pyridoxin) kan i väldigt höga doser (2 000 mg/dag) ge nervskador och stickningar i fötter och händer.

* Kolin kan ge tarmproblem och möjligen också vara cancerframkallande.

Låter inte särskilt skräckinjagande i förhållande till 3-4 piller om dagen.

Annars kan du ju fundera på att ta en drogfri period och se vad det ger.
Citera
2010-05-31, 22:31
Medlem

Tack! Det stämmer att det gäller att fuska med ett drogprov. Dock använder jag nästintill aldrig droger. Röker lite gräs 7-8 gånger om året, that's it. Nu är det dock så att jag har sökt ett arbete som kräver drogprov. Och jag lyckades pricka in ganska precis att röka lite gräs härom tiden. Men tack för infon!
Citera
2010-05-31, 23:54
Medlem
Om du har som mål att vätska upp dig innan drog prov och äta B-vit för att ditt urin ska bli gult, hoppas inte de skickar iväg provet för djupare analys.
Dosering kan jag inte rekommendera någon, men överdosering av vitaminer är aldrig bra.
Prova lägga till lite C-vit på morgonen. Det får det visserligen att bli lite "gul-grönt" men om personen du lämnar urin till är rookie så kan du klara dig lite bättre
Citera
2010-06-01, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malenurse
Om du har som mål att vätska upp dig innan drog prov och äta B-vit för att ditt urin ska bli gult, hoppas inte de skickar iväg provet för djupare analys.
Dosering kan jag inte rekommendera någon, men överdosering av vitaminer är aldrig bra.
Prova lägga till lite C-vit på morgonen. Det får det visserligen att bli lite "gul-grönt" men om personen du lämnar urin till är rookie så kan du klara dig lite bättre

Jag tvivlar på att det kommer skickas på "djupare analys" då det här inte är polisen som sköter testet. Det är ett privat företag som står för allt. Men tack för tipset!
Citera
2010-06-01, 17:00
Medlem
För kännedom så sköter sjukvården också djupare analyser vilket är relativt vanligt. Men är det ett inhyrt företag som bara vill göra cash och inte leverera så kommer de förmodligen bara använda sig av regelmässig drogsticka. Relativt bra kvalitet på de svaren, men om den visar "tecken på", får vi hoppas att det stannar där då analysen är dyr.
Citera
2010-06-01, 17:03
Bannlyst
Det finns redan en tråd i ämnet.

https://www.flashback.org/t1110694
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in