Jag jagar inte P.R mer än vissa andra. En misstänkt av flera är det för mig. Flera personer som är avförda av polisen men inte av mig.
nej, GWrd räcker inte tyckar jag. Nej, han är ingen dålig polis.
Ok, fram med diskussionen. Jättebra, jag saknar den. Vi kan börja med varför P.R inte längre ska misstänkas?
1. Han är avförd av polis, säger du.
2. GW påstår att han är oskyldig.
Finns det mer?
Jag tycker du gör fullständigt rätt. Eftersom det här ärendet är lika öppet som dubbelmordet i Arboga skall man inte avfärda någon. Inte förrän det finns en fullgod motivering skall någon avfärdas från utredning. Som fullgod motivering kan vara att man befunnit sig på annan ort.
Finns det något i Helena Anderssons bakgrund där man kan finna en lösning? En gammal pojkvän som inte accepterat att ha blivit dumpad? Har Anders Eklund kollats av på det här försvinnandet? Han borde rimligen ha varit kring 26-27 vid tidpunkten då Helena försvann. Jobbade han som lastbilschaufför på den tiden?
Du får gärna räkna upp dem om du vill (även om jag misstänker att även jag hamnar på listan).
Nej, jag tycker vi lämnar det och försöker fokusera på fallet istället. Jag tänker dra mitt strå till stacken och klistra in fyra artiklar om fallet Helena Andersson som jag hittade för ett tag sedan.
Nedan följer en Aftonbladet-artikel från 96/05/02 skriven av Christer Renström.
"Vi vet vem som mördade Helena"
Polisen vet vem som mördade 22-åriga Helena Andersson en försommarnatt 1992 i Mariestad. - Vi är helt säkra, säger professor Leif G W Persson vid rikskriminalen, en av dem som varit med om att göra en "profil" av gärningsmannen. - Men det behövs minst ett vittne som vågar träda fram och peka ut den misstänkte, säger han.
Den senaste tiden har länskriminalen i Skövde haft kontakt med flera personer, som anonymt lämnat graverande uppgifter om den misstänkte gärningsmannen. Därför går polisen ut i kväll i programmet "Efterlyst" i TV3 och ber om hjälp. - Det har hopats en massa tips om den här mannen från olika trovärdiga personer, berättar Leif G W Persson. - Alla är tyvärr anonyma. Det behövs någon, helst flera, som är villiga att ställa upp på förhör. Annars kan mordutredarna inte ingripa mot mannen.
Nedan följer en Aftonbladet-artikel från 97/08/30 skriven av Christofer Fager.
Hypnos kan fria mordmisstänkt
Helena Andersson, 22, försvann spårlöst i Mariestad för fem år sedan. Nu tillgriper mordutredarna en unik metod mot den huvudmisstänkte 29-åringen. För första gången i Sverige förhörs en brottsanklagad under hypnos. I dag försänker en psykolog vid Lunds universitet 29-åringen i djup trans.
Klockan två, natten mot den 14 juni 1992 lämnade Helena Andersson stadshotellet i Mariestad. Hon siktades lite senare vid en bankomat på Nya Torget i stadens centrum. Det är den sista säkra iakttagelsen av henne.
Kände till skogsvägen
Nästa morgon hittades Helenas ring och skor nära hemmet. Polisens teori är att hon mördades. Flera misstänkta har förekommit i utredningen, men framförallt en 29-årig krögare från Varberg. Han var Helenas vän och kände till skogsvägen där hennes tillhörigheter påträffades. Kring påsk för två år sedan ringde han också till en journalist och tipsade anonymt om sig själv. Hans motiv var att rentvås genom att bli ordentligt granskad.
Längtar efter ro i livet
Effekten blev den motsatta. Länskriminalen anhöll 29-åringen och placerade honom i utredningens centrum. I detta läge kopplades advokat Leif Silbersky in. Tillsammans med 29-åringen bad han om att få införa hypnos i polisutredningen. - Psykologen har redan hypnotiserat min klient två gånger under de senaste två månaderna. Inget framkom som stärkte misstankarna mot honom, säger Leif Silbersky. Han och en mordutredare finns också i rummet när hypnosen genomförs. Allt filmas med en videokamera. - Det tar ungefär tio minuter innan min klient försänks i trans genom talhypnos. Psykologen ställer lugna frågor och han svarar. Det håller på i två till tre timmar. På förmiddagen i dag träffas sällskapet återigen för en hypnosakt med den kvinnliga psykologen. Leif Silbersky anser att det räcker som bevisvärde. - Om inget framkommer vid detta tillfälle tänker jag kräva att brottsmisstankarna avskrivs. Själv längtar 29-åringen efter att få ro i sitt liv.
- Utredningen måste läggas ned efter morgondagen. Hela min familj mår dåligt av detta.
Varför tipsade du anonymt om dig själv?
- Jag hade just startat en ny krog och var orolig att det inte skulle få ett slut. Därför bad jag en journalist undersöka mig noga.
Hur känns det att bli hypnotiserad?
- Det är svårt att förklara... Man kan säga att man sover.
Minns du något efteråt?
- Nix.
Distriktsåklagare Marianne Aldén håller dock inte med Leif Silbersky om att hypnosen kan rentvå 29-åringen efter tredje gången. - Jag har aldrig nämnt ett antal tillfällen. Vi måste utvärdera de samtal som gjorts först.
Nedan följer en Aftonbladet-artikel från 97/09/02 skriven av Britt Peruzzi.
Helena-man förhördes med hypnos
I fem år har han varit misstänkt för Mariestadsflickan Helena Anderssons försvinnande. Nu kan mannen frias. Han har förhörts fem gånger - under hypnos.
29-åringen har funnits med i utredningarna som misstänkt så länge att han nu valt att förhöras med hjälp av hypnos. Det är den misstänkte mannen som tillsammans med sin advokat Leif Silbersky tagit initiativet till vad de själva kallar för en drastisk förhörsmetod för att slutligen kunna avföras från utredningen. Mannen har av en psykolog, som utsetts av polisen, förhörts fem gånger, senast i helgen. Förhören ska sedan granskas av en åklagare. Detta är första gången i svensk rättshistoria som en misstänkt förhörs under hypnos. På polisen i Skövde ställer man sig frågande. - Jag kan inte tänka mig att man inom svenskt rättsväsende använder sig av sådana metoder, säger Tommy Gustavsson, Skövdepolisen, som kallar försvinnandet "mycket, mycket märkligt". Helena Andersson, 22, försvann efter en danskväll på Stadshotellet i Mariestad en lördagnatt i juni 1992. Resultaten av hypnosförhören var i natt inte kända.
Nedan följer en TT-artikel som publicerades i Aftonbladet 98/05/09. Okänd skribent.
Nytt spår i Helenafallet - sex år efter försvinnandet
Utredarna i det så kallade Helenafallet har i rikskriminalens databas i Stockholm upptäckt ett outforskat spår som kan lösa det snart sex år gamla försvinnandet.
-Spåret leder fram till en ny huvudmisstänkt, säger Jan Karlsson på länskriminalen i Skövde till Skaraborgs Läns Allehanda.
Det nya spåret är ett genombrott i utredningen kring Mariestadsflickans försvinnande i juni 1992.
-Det händer mer i utredningen nu än på flera år tidigare, säger polisinspektör Jan Karlsson.
Tidigare har polisen gång på gång halkat in på fel spår i jakten på en gärningsman.
-Vi tror benhårt på det nya spåret, säger Karlsson.
Men han avslöjar inga detaljer.
Polisen väljer att avvakta innan man tar in den misstänkte för förhör.
-Personen har ännu inte delgivits misstanke om brott.
Det nya spåret upptäcktes i rikskriminalens förundersökningsbas i Stockholm. Den innehåller alla uppgifter från den omfattande utredningen - motsvarande 70 fyllda pärmar.
-Databasen kan avslöja medvetna lögner, säger kriminalkommissarie Stellan Söderman på rikskriminalens utredningsrotel.
Samkörning av tidpunkter, platser och personer är relativt enkelt i databasen.
Nej, jag tycker vi lämnar det och försöker fokusera på fallet istället. Jag tänker dra mitt strå till stacken och klistra in fyra artiklar om fallet Helena Andersson som jag hittade för ett tag sedan.
Nedan följer en Aftonbladet-artikel från 96/05/02 skriven av Christer Renström.
"Vi vet vem som mördade Helena"
Polisen vet vem som mördade 22-åriga Helena Andersson en försommarnatt 1992 i Mariestad. - Vi är helt säkra, säger professor Leif G W Persson vid rikskriminalen, en av dem som varit med om att göra en "profil" av gärningsmannen. - Men det behövs minst ett vittne som vågar träda fram och peka ut den misstänkte, säger han.
Den senaste tiden har länskriminalen i Skövde haft kontakt med flera personer, som anonymt lämnat graverande uppgifter om den misstänkte gärningsmannen. Därför går polisen ut i kväll i programmet "Efterlyst" i TV3 och ber om hjälp. - Det har hopats en massa tips om den här mannen från olika trovärdiga personer, berättar Leif G W Persson. - Alla är tyvärr anonyma. Det behövs någon, helst flera, som är villiga att ställa upp på förhör. Annars kan mordutredarna inte ingripa mot mannen.
Nedan följer en Aftonbladet-artikel från 97/08/30 skriven av Christofer Fager.
Hypnos kan fria mordmisstänkt
Helena Andersson, 22, försvann spårlöst i Mariestad för fem år sedan. Nu tillgriper mordutredarna en unik metod mot den huvudmisstänkte 29-åringen. För första gången i Sverige förhörs en brottsanklagad under hypnos. I dag försänker en psykolog vid Lunds universitet 29-åringen i djup trans.
Klockan två, natten mot den 14 juni 1992 lämnade Helena Andersson stadshotellet i Mariestad. Hon siktades lite senare vid en bankomat på Nya Torget i stadens centrum. Det är den sista säkra iakttagelsen av henne.
Kände till skogsvägen
Nästa morgon hittades Helenas ring och skor nära hemmet. Polisens teori är att hon mördades. Flera misstänkta har förekommit i utredningen, men framförallt en 29-årig krögare från Varberg. Han var Helenas vän och kände till skogsvägen där hennes tillhörigheter påträffades. Kring påsk för två år sedan ringde han också till en journalist och tipsade anonymt om sig själv. Hans motiv var att rentvås genom att bli ordentligt granskad.
Längtar efter ro i livet
Effekten blev den motsatta. Länskriminalen anhöll 29-åringen och placerade honom i utredningens centrum. I detta läge kopplades advokat Leif Silbersky in. Tillsammans med 29-åringen bad han om att få införa hypnos i polisutredningen. - Psykologen har redan hypnotiserat min klient två gånger under de senaste två månaderna. Inget framkom som stärkte misstankarna mot honom, säger Leif Silbersky. Han och en mordutredare finns också i rummet när hypnosen genomförs. Allt filmas med en videokamera. - Det tar ungefär tio minuter innan min klient försänks i trans genom talhypnos. Psykologen ställer lugna frågor och han svarar. Det håller på i två till tre timmar. På förmiddagen i dag träffas sällskapet återigen för en hypnosakt med den kvinnliga psykologen. Leif Silbersky anser att det räcker som bevisvärde. - Om inget framkommer vid detta tillfälle tänker jag kräva att brottsmisstankarna avskrivs. Själv längtar 29-åringen efter att få ro i sitt liv.
- Utredningen måste läggas ned efter morgondagen. Hela min familj mår dåligt av detta.
Varför tipsade du anonymt om dig själv?
- Jag hade just startat en ny krog och var orolig att det inte skulle få ett slut. Därför bad jag en journalist undersöka mig noga.
Hur känns det att bli hypnotiserad?
- Det är svårt att förklara... Man kan säga att man sover.
Minns du något efteråt?
- Nix.
Distriktsåklagare Marianne Aldén håller dock inte med Leif Silbersky om att hypnosen kan rentvå 29-åringen efter tredje gången. - Jag har aldrig nämnt ett antal tillfällen. Vi måste utvärdera de samtal som gjorts först.
Nedan följer en Aftonbladet-artikel från 97/09/02 skriven av Britt Peruzzi.
Helena-man förhördes med hypnos
I fem år har han varit misstänkt för Mariestadsflickan Helena Anderssons försvinnande. Nu kan mannen frias. Han har förhörts fem gånger - under hypnos.
29-åringen har funnits med i utredningarna som misstänkt så länge att han nu valt att förhöras med hjälp av hypnos. Det är den misstänkte mannen som tillsammans med sin advokat Leif Silbersky tagit initiativet till vad de själva kallar för en drastisk förhörsmetod för att slutligen kunna avföras från utredningen. Mannen har av en psykolog, som utsetts av polisen, förhörts fem gånger, senast i helgen. Förhören ska sedan granskas av en åklagare. Detta är första gången i svensk rättshistoria som en misstänkt förhörs under hypnos. På polisen i Skövde ställer man sig frågande. - Jag kan inte tänka mig att man inom svenskt rättsväsende använder sig av sådana metoder, säger Tommy Gustavsson, Skövdepolisen, som kallar försvinnandet "mycket, mycket märkligt". Helena Andersson, 22, försvann efter en danskväll på Stadshotellet i Mariestad en lördagnatt i juni 1992. Resultaten av hypnosförhören var i natt inte kända.
Nedan följer en TT-artikel som publicerades i Aftonbladet 98/05/09. Okänd skribent.
Nytt spår i Helenafallet - sex år efter försvinnandet
Utredarna i det så kallade Helenafallet har i rikskriminalens databas i Stockholm upptäckt ett outforskat spår som kan lösa det snart sex år gamla försvinnandet.
-Spåret leder fram till en ny huvudmisstänkt, säger Jan Karlsson på länskriminalen i Skövde till Skaraborgs Läns Allehanda.
Det nya spåret är ett genombrott i utredningen kring Mariestadsflickans försvinnande i juni 1992.
-Det händer mer i utredningen nu än på flera år tidigare, säger polisinspektör Jan Karlsson.
Tidigare har polisen gång på gång halkat in på fel spår i jakten på en gärningsman.
-Vi tror benhårt på det nya spåret, säger Karlsson.
Men han avslöjar inga detaljer.
Polisen väljer att avvakta innan man tar in den misstänkte för förhör.
-Personen har ännu inte delgivits misstanke om brott.
Det nya spåret upptäcktes i rikskriminalens förundersökningsbas i Stockholm. Den innehåller alla uppgifter från den omfattande utredningen - motsvarande 70 fyllda pärmar.
-Databasen kan avslöja medvetna lögner, säger kriminalkommissarie Stellan Söderman på rikskriminalens utredningsrotel.
Samkörning av tidpunkter, platser och personer är relativt enkelt i databasen.
Ang. artikel nr. 3. Det var efter dessa hypnossessioner som mannen avskrevs av åklagare Aldén; "brott kan inte styrkas". Enligt uppgift, uttalade psykologen efter samtliga hypnossessioner genomförts inför de närvarande (tre poliser, Leif Silbersky och "P"), att "P" inte hade något med försvinnandet att göra.
Ang. artikel nr. 4. Polisen fick en ny misstänkt 1998. Det som är lite märkligt här, är att detta inte uppmärksammades mer. Rann det ut i sanden?
Ang. artikel nr. 3. Det var efter dessa hypnossessioner som mannen avskrevs av åklagare Aldén; "brott kan inte styrkas". Enligt uppgift, uttalade psykologen efter samtliga hypnossessioner genomförts inför de närvarande (tre poliser, Leif Silbersky och "P"), att "P" inte hade något med försvinnandet att göra.
Ang. artikel nr. 4. Polisen fick en ny misstänkt 1998. Det som är lite märkligt här, är att detta inte uppmärksammades mer. Rann det ut i sanden?
Verkar som polisen skjutit sig i foten flera gånger med sina uttalanden. Vem blev misstänkt -98? Det vore oerhört intressant att få veta.
Verkar som polisen skjutit sig i foten flera gånger med sina uttalanden. Vem blev misstänkt -98? Det vore oerhört intressant att få veta.
Ja, de har flera gånger, när det gällt olika personer, gått ut med att de har "vetat", att de varit säkra. Jag vet tre olika personer som de gått ut med att de varit "säkra" på. Och de har fått revidera sina "vissheter"...
En av dessa som de ska ha varit säkra på, är mannen från -98. Men vad hände med honom? Jag anar vem de avsåg, men vill inte skriva ut något i tråden, som jag inte vet. Finns det någon som - med säkerhet - vet vem som syftas på och varför han blev misstänkt så pass sent?
[quote=Prinzezzan]Ang. artikel nr. 3. Det var efter dessa hypnossessioner som mannen avskrevs av åklagare Aldén; "brott kan inte styrkas". Enligt uppgift, uttalade psykologen efter samtliga hypnossessioner genomförts inför de närvarande (tre poliser, Leif Silbersky och "P"), att "P" inte hade något med försvinnandet att göra.
Hur vet du vilka som var med på hypnosförhöret och hur många.Din källa där vore mycket intressant
Hur vet du vilka som var med på hypnosförhöret och hur många.Din källa där vore mycket intressant
Jag kan tyvärr inte avslöja källan till denna uppgift.
Vi kör ett antal artiklar till, när jag ändå är igång.
Nedan följer en artikel från Göteborgs-Posten som publicerades 94/06/07 skriven av Lasse Strömqvist.
Scotland Yard-teknik hjälp i Helena-fallet?
För två år sedan försvann 22-åriga Helena Andersson efter en danskväll på Stadshotellet i Mariestad. Ingen har sett henne sedan dess. Nu prövar riksmordkommissionen ett nytt dataprogram i Helena-fallet. Det har lånats från Scotland Yard.
- Vi har lånat ett speciellt dataprogram, kallat IAW, av Scotland Yard. Det innebär att vi kan köra en rad uppgifter mot varandra och få en klarare bild av de vittnesuppgifter vi fått in. Vi försöker helt enkelt bringa ordning i det 35 pärmar tjocka utredningsmaterialet. Den här metoden har tidigare prövats av Scotland Yard och av mordutredare i Hong Kong, säger chefen för riksmordkommissionen, Bo Johansson, till GP. Enligt Bo Johansson har man tidigare bara kunnat ställa en fråga i taget till datorn. Men genom det nya dataprogrammet kan man få svar på flera frågor samtidigt.
- Därmed får man en betydligt klarare bild av en gärningsman och om det finns något motiv. Vi kan helt enkelt göra en djupdykning i det material vi fått fram i Helena-fallet, förklarar Bo Johansson. Flera hundra personer har suttit i förhör. Tusentals tips har bearbetats av polisen, frivilliga har gått skallgång och privatpersoner har offrat semester och fritid. Dessutom har siare har varit inkopplade på Helena-fallet. Men polisen står fortfarande kvar på torget utanför Stadshotellet i Mariestad. Ingen har sett Helena sedan hon lämnade dansen på hotellet natten till 14 juni 1992.
Mystisk man
Men det finns vittnesuppgifter om en händelse den aktuella natten mellan klockan 04.20 och 04.30 på parkeringsplatsen utanför Mariestads sjukhus, nära Helenas hem och den plats varifrån en kvinna hörde kvinnoskrik. Ur en vit bil klev en man i 30-årsåldern klädd i vita shorts. Han var av medellängd. Det kan röra sig om samma person som sågs tala med Helena ett par veckor före försvinnandet.
Den vita personbilen har länge intresserat Mariestadskriminalen och riksmordkommissionen. Man har vädjat till föraren att höra av sig - så att man åtminstone kan avföra honom som misstänkt.
Kan vara villospår
Efter anmälan om Helena Anderssons försvinnande påträffades ett par skor och några ringar som tillhört henne. De låg vid en gångväg nära hennes hem.
- Vi vet inte om platsen för fynden är densamma som brottsplatsen. Ringarna och skorna kan ha lagts dit efteråt för att få oss på villospår, säger Bo Johansson på riksmordkommissionen.
I dag är det två kriminalare på Mariestadspolisen som håller i Helena-fallet. 35 pärmar med material har samlats in och allt ligger nu lagrat på data. Det är ett tidsödande jobb att samköra uppgifterna. Men med det nya brittiska programmet räknar man med att få ledande svar på de många frågorna kring Helena Anderssons försvinnande. Sökandet efter Helena Andersson kommer att fortsätta.
- Vi lägger inte ner ett fall förrän preskriptionstiden på 25 år gått ut. Vi jobbar vidare med Helena-fallet - dock inte på heltid. När vi inte har så mycket på gång tar vi fram olösta försvinnanden och jobbar på dem. Nyligen var ett par man från rikskriminalen i Stockholm i Mariestad några dagar och arbetade med utredningen av Helenas försvinnande, säger Bo Johansson.
Alla spår slutar
Det var vid 2-tiden natten till 14 juni 1992 som 22-åriga Helena Andersson lämnade diskoteket på Stadshotellet i Mariestad för att gå hem. På en stig nära hennes hem slutar alla spår. Nära stigen hittade polisen hennes ringar och skor. En granne till familjen har berättat att hon hörde kvinnoskrik och upprörda mansröster när hon rastade sin hund. Andra har vittnat om en ljus personbil. Där slutar alla spår.
Nedan följer en Aftonbladet-artikel som publicerades 95/01/24 skriven av Anders Pihlblad.
"Säg vad du gjort med min syster" - Ulrikas vädjan till mördaren
I dagarna skulle Helena Andersson ha fyllt 25 år. Hon försvann en sommarkväll i Mariestad för över två år sedan. Mördad, enligt polisen. I dag vädjar hennes syster Ulrika till mördaren.
- Ge oss en ledtråd så vi hittar henne. Annars får vi ingen ro.
Helena Andersson försvann efter en kväll på Stadshotellet i Mariestad sommaren 1992. Spåren slutar på en skogsväg vid en lekpark ett stenkast från föräldrahemmet. Där hittade polisen hennes ringar och skor. Det går inte en dag utan att Helenas syster, Ulrika Andersson, 26, tänker på vad som hänt. Ulrika ringer själv till Aftonbladet och ber oss skriva, för i lördags skulle Helena ha fyllt 25.
- Vi tände ljus, tog fram kort på Helena och tänkte på henne. Fikade och åt semlor som hon tyckte så mycket om. Ulrika Andersson är lugn och samlad. Men i den lugna rösten finns kontrollerad ilska. Varför får inte Helena fira sin 25-årsdag? Hoppet är att någon gång få veta vad som hänt.
- Det känns som om det alltid kommer att finnas tårar kvar. Hur många fler gånger ska jag behöva känna mig ledsen, sitta och gråta? Frågan hänger i luften. Det finns inget svar. Den enda som kan lindra familjens plågor är den man som förde bort Helena och tog hennes liv. För den gärningsmannaprofil som gjorts säger att mördaren är en man, 30-35 år gammal och möjligen något av en ensamvarg. Profilen säger också att mannen inte var okänd för Helena. Till mördaren vill Ulrika framföra en vädjan: "Ta ditt förnuft till fånga. Vi får ingen ro förrän vi hittar Helena. Ge oss en ledtråd så vi får veta vad du gjort av henne och vad som hänt. Du kanske inte förstår hur det känns för oss men tänk efter någon minut. Hur skulle det kännas om du drabbades på samma sätt som vi?"
Sommaren då Helena försvann blev tung för hela familjen. Varken Ulrika eller hennes syster Gabriella orkade stanna kvar i Mariestad. Ulrika flyttade till Stockholm och har själv hunnit bli mamma till Oscar, snart ett år gammal. Även om det inneburit glädje är sorgen och saknaden efter den ett år yngre systern lika stor.
- Jag kunde inte bo kvar i Mariestad, berättar Ulrika.
-Det var så jobbigt att behöva se skogen, lekplatsen, ja till sist hela stan. För någonstans i den där lilla staden döljer sig den stora sanningen om Helena.
Nedan följer en Aftonbladet-artikel som publicerades 96/05/20 skriven av Lena Olsson.
Bekant till Helenas familj hörd av polisen
En man har suttit anhållen misstänkt för att ha att göra med Helena Anderssons försvinnande i Mariestad i juni 1992. Han greps i tisdags och frigavs i torsdags.
- Han är fortfarande intressant i utredningen, säger distriktsåklagare Marianne Aldén.
- Min klient är oskyldig, kontrar mannens försvarare advokat Åke Lindström.
"Absurt att bli anhållen"
- Han har tagit detta hårt. Det är fullkomligt absurt att bli anhållen när man är oskyldig. Rikskriminalen har gjort en gärningsmannaprofil som polisen följer i sitt arbete. Den, i kombination med tips, ledde till anhållandet. Men varför mannen släpptes vill åklagaren inte berätta.
- Det fanns inte häktningsskäl, konstaterar hon.
Hon vill inte berätta om mannen är misstänkt gärningsman. Men säger också att man har ingen annan misstänkt.
- Utredningen har tagit ett steg framåt och vi har fått svar på en del frågor. Men han är fortfarande intressant i utredningen. Advokaten menar att hans klient stämmer på några punkter i gärningsmannaprofilen: han är ensamstående, har känt Helena, har bott i Mariestad, och är socialt väletablerad.
- Men hur många människor stämmer inte det in på?
En del i profilen är att gärningsmannen haft tillgång till en liten vit bil.
- Min klient har ingen liten vit bil, och hade inte tillgång till en sådan.
Kände han Helena?
- Han var bekant i familjen.
Här kommer då de återstående artiklarna som inte fick plats i föregående inlägg.
Nedan följer en Aftonbladet-artikel som publicerades 95/06/14 skriven av Lena Olsson.
"Hoppas han mår så in i helvete dåligt" - Systern om saknaden efter Helena
En natt för tre år sedan försvann 22-åriga Helena Andersson, på hemväg från Stadt i Mariestad. Helenas syster Gabriella berättar om tre år av tärande ovisshet.
- De säger att tiden läker alla sår - det är helt fel. Det blir bara värre.
För familjen och vännerna är livet uppdelat; före eller efter Helenas försvinnande.
- Ju längre tiden går, desto mer förstår man att det är sant att hon är borta, säger Gabriella. Men om man skulle tänka på det jämt skulle man bli knäckt.
Kanske vet någon något
Det familjen kan göra är att hela tiden påminna, genom media. Den som vet något om hennes försvinnande ska inte få glömma.
- Fortfarande finns 100 000 kronor i tipspengar, säger Gabriella. Det måste finnas något, kanske en bagatell, något som någon vet och inte har berättat för polisen.
- Jag hoppas att han mår in i helvete dåligt. Jag hoppas han har en evig tortyr inne i huvudet, precis som vi har.
Polisutredningen står fortfarande på ruta ett. Föräldrarna Arne och Gudrun bor kvar i villan i Mariestad, i det idylliska bostadsområdet.
- Pappa har byggt huset, det var där Helena växte upp. Ska den människan få ta det också, deras hem? Ska de behöva fly? Jag förstår att de vill bo kvar.
Helenas rum finns kvar i villan
Helenas rum är kvar.
- Man vill att Helena ska leva kvar. Vi vill inte bli av med minnet av henne. Systern Ulrica, 26, bor i Stockholm med sin pojkvän och deras son Oscar, ett år och fyra månader.
Gabriella är nu 28, bor i Göteborg med sin pojkvän, läser litteraturvetenskap och skriver om skräck och ondska i litteraturen.
- Frågor som vad för slags våld påverkar människan, hur långt kan en människa gå?
Bara tanken att någon annan människa med berått mod skulle göra hennes syster illa, det är så svårt att fatta. Hon har hört alla förklaringar: att psykopater förtränger, inte minns vad de gjort.
- Men det är konstigt att det inte märks, att inte någon människa märker. Den som har gjort det kan ju inte leva som en eremit i skogen, det måste finnas en omgivning.
- Det finns 30 pärmar hos polisen, man har kartlagt varenda rörelse som gjorts av varenda människa i Mariestad - men inget om vad som hände Helena.
Nedan följer en artikel från Göteborgs-Posten som publicerades 97/06/14 skriven av Jan Nyman.
I dag är det exakt fem år sedan som Helena Andersson försvann under mystiska förhållanden. Gåtan är fortfarande olöst och polisen saknar nya uppslag.
Det var under natten mellan den 13-14 juni 1992 som Helena Andersson försvann. Hon hade varit på Stadshotellet i hemstaden Mariestad och var på väg hem - då var klockan strax efter 02 på morgonen den 14 juni. Enligt utredningen är den sista säkra iakttagelsen av henne vid SE-bankens automat vid Nya Torget i stadens centrum. Polisen är även så gott som säker på, att Helena Andersson sedan stigit in en ljus bil och åkt vidare mot föräldrahemmet som ligger vid Ekudden. Ett vittne säger sig ha sett en ljus bil vid cykelbanan som går utmed föräldrahemmet och det var alldeles i närheten av den platsen som man träffade på den försvunna flickans sandaler och ett par av hennes ringar. Det mesta tyder på att Helena Andersson blev mördad och polisen arbetar efter just den teorin. Brottsutredare Börje Johansson vid länskriminalen i Skaraborg är en av flera poliser som är inläst på fallet.
- Rubriceringen i det här fallet är mord och även om det blir svårare att lösa ju längre tiden går, så siktar vi naturligtvis på att hitta en gärningsman, säger Börje Johansson.
Två personer har också varit misstänkta för delaktighet i det mystiska försvinnandet. En dansk medborgare satt häktad under några veckor 1992, han släpptes dock av Göta hovrätt.
En 28-årig man och gammal bekant till den försvunna satt anhållen under tre dagar förra sommaren.
- Han är fortfarande aktuell, åklagaren har inte avskrivit honom, säger Börje Johansson.
Den fem år gamla utredningen ligger annars nere för tillfället. Polisen bearbetar dock eventuella tips som kommer in, för det mystiska försvinnandet fortsätter att engagera lokalbefolkningen och media.
- Det är vi tacksamma för, säger Börje Johansson. Så länge folk talar om Helenas försvinnande och det uppmärksammas då och då kan vi också hysa gott hopp om att nå ett genombrott i utredningen.
Enligt utredningen är den sista säkra iakttagelsen av henne vid SE-bankens automat vid Nya Torget i stadens centrum. Polisen är även så gott som säker på, att Helena Andersson sedan stigit in en ljus bil och åkt vidare mot föräldrahemmet som ligger vid Ekudden.
(mina fetmarkeringar)
Här är de säkra lite hur som helst tycks det. Jag måste fråga Mariestadsborna hur det var med gågatan Österlånggatan ner mot Kunsgatan. Hade den byggts eller var det fortfarande en trafikerad väg vid denna tidpunkt? Jag kommer inte ihåg.....