2004-05-16, 15:47
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Tack för det. det där lär man väl kunna lita på. Nu vet jag iaf vad jag ska sjunga

OK, men skall du vara helt konsekvent så skall du i så fall sjunga Du gamla du friska i första raden, för så lyder formuleringen i denna första version. Dybeck skall dock själv ha ändrat texten till Du gamla du fria några decennier senare: kanske för att göra texten mer politisk, eller också syftar också detta på Nordens "fria natur" och är (liksom tidigare friska) naturlyriskt menat. Mycket tyder väl på det, eftersom strofen i övrigt handlar om den nordiska naturen och dess skönhet, inte om historia eller politik - vilket f.ö. har sagts vara ett karakteristiskt drag för alla de skandinaviska nationalsångerna.

Tydligen slog dock inte denna nya formulering (med fria) igenom förrän kring sekelskiftet: fram till dess fortsatte man att sjunga friska. När man senare "upptäckte" Dybecks reviderade text uppfattade man denna som den ursprungliga och trodde att friska var en senare förvanskning, men så lyder alltså den "egentliga" texten - om det nu kan sägas finnas en sådan.
Citera
2004-05-16, 18:24
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
OK, men skall du vara helt konsekvent så skall du i så fall sjunga Du gamla du friska i första raden, för så lyder formuleringen i denna första version. Dybeck skall dock själv ha ändrat texten till Du gamla du fria några decennier senare: kanske för att göra texten mer politisk, eller också syftar också detta på Nordens "fria natur" och är (liksom tidigare friska) naturlyriskt menat. Mycket tyder väl på det, eftersom strofen i övrigt handlar om den nordiska naturen och dess skönhet, inte om historia eller politik - vilket f.ö. har sagts vara ett karakteristiskt drag för alla de skandinaviska nationalsångerna.

Tydligen slog dock inte denna nya formulering (med fria) igenom förrän kring sekelskiftet: fram till dess fortsatte man att sjunga friska. När man senare "upptäckte" Dybecks reviderade text uppfattade man denna som den ursprungliga och trodde att friska var en senare förvanskning, men så lyder alltså den "egentliga" texten - om det nu kan sägas finnas en sådan.

Jag håller mig gärna till allt som gällde innan 1905 innan all bullshit
Citera
2004-05-16, 19:15
Medlem
jag får väl bekänna att jag verkar ha fel angående vers 3 och 4. ber ödmjukast om ursäkt till er nationalromantiker och låter er sjunga vidare på den här sången.

man lär sig nåt nytt då och då, i varierande intressegrad så att säga.
Citera
2005-06-03, 13:24
Bannlyst
Nationalsången

Laddade ner Freddie Wadling - Early Daze 1979 - 1986
och tänkte på en gammal låt av Rukorna - Folkmelodi
Var detta den första rockversionen av Du gammla du fria?
Den låter även väldigt lik Ultima Thules version. Rip off? ( Av thule alltså)
Har ni andra tips på rockiga versioner av nationalsången?
Jag är ingen nazze, så jag vet liksom inte
Citera
2005-06-03, 17:50
Medlem
t3x5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}

Jag sökte på "Sveriges Nationalsång" och då kom det upp att Black Ingvars hade gjort nån, Men jag fick bara thules version! Men det kanske stämmer!
Citera
2005-06-03, 19:25
Medlem
bfjs avatar
Citat:

Thule släppte den väl först 1990 tror jag men sen finns det ju många andra band som gjort den också, Asta Kask bland annat (ja kanske inte så seriös ) Men den var nog före thules version i allafall.
Citera
2005-06-03, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Thule släppte den väl först 1990 tror jag men sen finns det ju många andra band som gjort den också, Asta Kask bland annat (ja kanske inte så seriös ) Men den var nog före thules version i allafall.
Får jag kolla upp!
Jag spelade in ett par spår i deras studio 1984 eller 85, som gavs ut på Really fast (nummer?) minns inte.
De var verkligen töntar, vi skrattade åt dem i smyg
Gammal HC jag.
Citera
2005-06-03, 20:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Asta Kask gjorde en tidig cover på Rukornas "Folkmelodi", om jag inte missminner mig. Jag hoppas att ni uppfattar texten och budskapet i den låten. Den och det har ganska (läs: MYCKET) lite att göra med Ultima Thules unket patriotiska rocktolkning av nationalsången.

Det är för övrigt nästan status att ha spelat in några spår i Astas studio. Var det i "kloaken" i Töreboda, eller?
Citera
2005-06-03, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Asta Kask gjorde en tidig cover på Rukornas "Folkmelodi", om jag inte missminner mig. Jag hoppas att ni uppfattar texten och budskapet i den låten. Den och det har ganska (läs: MYCKET) lite att göra med Ultima Thules unket patriotiska rocktolkning av nationalsången.

Det är för övrigt nästan status att ha spelat in några spår i Astas studio. Var det i "kloaken" i Töreboda, eller?
Yes, kloaken
De hade ett åttakanals kassetdäck som vi spelade in på.
Signerade studion
Mitt arv till punken
Citera
2005-06-03, 20:34
Medlem
Citat:

Bara för dig {I}{K}{E}......kan inte låta bli...

SVEDSKO NACIONAL COCEK - DU GAMLA DU FRIA med Andra Generationen. Finns på skivan "Kärlekens Land" som öppningsspår.
Zigenar-drag när det är som allra allra bäst. Ultima Thule kan krypa upp i rektum på sig sig själva, här snackar vi blå-ös. Opa!! Hajde!!
Citera
2005-06-03, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Bara för dig {I}{K}{E}......kan inte låta bli...

SVEDSKO NACIONAL COCEK - DU GAMLA DU FRIA med Andra Generationen. Finns på skivan "Kärlekens Land" som öppningsspår.
Zigenar-drag när det är som allra allra bäst. Ultima Thule kan krypa upp i rektum på sig sig själva, här snackar vi blå-ös. Opa!! Hajde!!
En till i samlingen, men den var inte bra
men en Thule ripp off är alltid en ny i samlingen.
Inte fel med dessa, vill bara samla allihop i denna tråd.
Var fan är alla nazzar när de behövs
Citera
2005-06-03, 20:57
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3x5
Jag sökte på "Sveriges Nationalsång" och då kom det upp att Black Ingvars hade gjort nån, Men jag fick bara thules version! Men det kanske stämmer!

de gjorde en ja sen på samma skiva var det en mer folkmusikaktig med sven bertil taube
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in