2005-05-23, 14:41
Medlem
Var finns den bästa hjälp för en hörselskada? Drabbades vid en skjutövning för två veckor sedan, trodde att öronproppar var tillräckligt skydd men visste inte då att de måste formas först så att de verkligen sitter rätt (rullas mellan fingrarna). Svensk hörselvård tycks ta ganska lätt på sån´t här till skillnad mot i Tyskland t.ex. där man blir inlagd och behandlad på flera sätt.
Citera
2005-05-23, 21:04
Medlem
AirMails avatar
Var bor du?

Jag fick tinnitus och så ringde jag Sahlgrenskas växel och blev kopplad till några väldigt intresserade typer på deras hörselavd (el vad det heter). FIck tid samma dag!! Tyvärr inte mycket som kan göras, men ändå.

Så bor du i stad med universitetssjukhus så testa att ring hörselavd direkt.
Citera
2005-05-23, 23:05
Medlem
Bra idé

Tack, jag håller till i skogen mitt i södra Sverige. Småland alltså - inte så nära till vetenskap och de senaste landvinningarna - tyvärr!
Citera
2005-05-25, 17:52
Medlem
Gabrielswes avatar
Sudden deafness.

Jag drabbades av det valborg -91 i hö öra. Blev totaldöv över en natt.
Fick även ett "ersättningsljud" som dom kallade det, tinnitus då alltså.

Jag hade inte utsatt mig för höga ljud el liknande så orsaken är okänd.

Är forfarande döv till 100% på hö öra. Ljudet finns där likaså, ibörjan var det ett högfrekvent pip som sedan har övergått i något som kan liknas vid ja, en felinställd radio om man skall jämföra med något...
Citera
2005-05-29, 23:09
Medlem
Sudden deafness

Fick du klarhet i vad som låg bakom? Det kan röra sig om virusinfektion, reumatisk åkomma, stress, infarkt i hörselorganet, tumör mm. Vattkoppor,bältros, herpes och borelia lär vara det mest vanliga om man inte drabbats av något plötsligt starkt ljud. Jag har börjat vänja mig efter tre veckor men hörseln är fortfarande lika dålig på vänster och nedsatt på höger.
Trafikljud är jobbiga, en personbil låter som ett passerande godståg och i butiker blir det också ett förfärligt brölande.
Enligt en professor inom området är man nu nära ett genombrott för en medicinsk behandling av skadade hörselceller men då krävs att man sätter in den inom tjugofyra timmar. Jag tror också att stamcellsforskningen kommer att bli till stor nytta för många.
Citera
2005-05-30, 00:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janneott
Jag tror också att stamcellsforskningen kommer att bli till stor nytta för många.

Hörselceller i snäckan är nog ett av de enklaste områden man kan använda stamcellsbehandling på, så det kommer inte att dröja så länge till på det området.
Citera
2005-05-30, 09:49
Medlem
Citat:
Enligt en professor inom området är man nu nära ett genombrott för en medicinsk behandling av skadade hörselceller men då krävs att man sätter in den inom tjugofyra timmar.
Mycket intressant? Vart finns han? Har du någon källhänvisning? Är bra att känna till.
Citera
2005-05-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Mycket intressant? Vart finns han? Har du någon källhänvisning? Är bra att känna till.

På Karolinska Institutet finns en forskningsavdelning med ett trettiotal personer som håller på med forskning på hörselområdet.
Inom vissa områden anses de ligga i framkant internationellt vilket man inte kan säga om hörselvården på våra sjukhus. I Tyskland t.ex. blir man inlagd en vecka och behandlad med infusion(?) - dropp för blodförtunning och om det finns oönskade fetter i blodet som minskar blodgenomströmningen så filtreras dessa bort.
Citera
2005-05-31, 23:29
Medlem
Citat:
I Tyskland t.ex. blir man inlagd en vecka och behandlad med infusion(?) - dropp för blodförtunning och om det finns oönskade fetter i blodet som minskar blodgenomströmningen så filtreras dessa bort.
Och hur skall detta hjälpa hörseln?
Citera
2005-06-01, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Och hur skall detta hjälpa hörseln?

En plötslig hörselnedsättning eller som man säger sudden deafnes kan uppkomma av många olika orsaker (ett hundratal) men i de flesta fall har hörselcellerna skadats. De dör bort helt enkelt. Förloppet kan jämföras med en infarkt i hjärtat där musklerna dör efter hand om inte blodcirkulationen kommer igång inom en viss tid. När det gäller hörselcellerna gäller samma sak, det är en akutsituation där det gäller att snabbt öka blodgenomströmningen till örat vilket kan ske med hjälp av blodförtunnande medel och genom att olämpliga fetter tas bort ur blodet. Man skall också vara i stillhet minst en vecka för att ge kroppen bästa möjliga förutsättningar så att skadan inte förvärras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in