2005-05-31, 01:00
Medlem
phuckphaces avatar
Undrar om någon här vet något om ärrkorrigering,
alltså metoder att göra ärr mindre eller åtminstone "släta ut" utstående ärr?

Vet att man på något vis kan "slipa" ärr, sett det på Extreme Make-over
eller nåt, på tv! Min plan är att släta ut några ärr, försöka få dom att bli
i nivå med huden runt omkring, och sedan tatuera något fint över hela skiten.

Finns säkert laserbehandlingar?
Vilka utför detta?

Tatuerar jag över ärren som dom ser ut nu så får jag alltså en utstående tatuering.

En gång på fyllan försökte jag slipa med en fot-fil, men det gjorde för ont.
Citera
2005-05-31, 02:18
Medlem
__olofs avatar
Finns krämer och aparater som visst ska göra dom finare - har kollat på tv-shop några kvällar - men mycket mer vet jag inte, kontakta en plastukirugi så får du priser -ringde en gång och kollade men la ner den biten och tog kontakt med akuten istället-

Det akuten gjorde var att skära bort min fula ärr och sy ihop igen, blev ett mycket finare ärr som inte alls står ut och ser relativt fint ut. Nu ljög jag, jag kontakte inte akuten utan det gjorde min farsa, han fixade tid och allt, han har lite kontakter där via sitt jobb.

Har ett nytt ärr jag verkligen vill bli av med och ska kontakta akuten själv denna gången då farsan inte finns i livet längre så kan inte heller fråga hur han han gjorde och vilken väg han gick, tyvärr.

Men kan återkomma när jag kontaktat dom om jag nu gör det innan dig, men mitt tips, in på akuten och prata med dom vad dom kan göra, säg inte bara att du vill ha bort det utan att du mår dåligt och bre på lite.

edit: Plastkirugier hittar du via google och lite sunt förnuft
Citera
2005-05-31, 14:38
Medlem
-Dr-s avatar
Det du skall göra är att ta kontakt med din husläkare eller vårdcentral och be dom skriva en remiss till en plastikkirurgiskmottagning. Ärr går inte att tabort, men man kan göra dom mindre.
Vart bor du?

Du kan kan söka hjälp på privat klinik men det kostar en heldel, men man får behandling mycket fortare. Vänte tiden för att komma till en Plastik mott är ungefär 1 år. Skall du sedan opereras blir det att vänta 2-3 år till.

Vart sitter ärret?
Läker du med keloid bildning?
Citera
2005-05-31, 21:25
Medlem
Ciceros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __olof
...ska kontakta akuten själv denna gången...

Nej för fan, håll dig borta från akuten! Med största sannolikhet kommer de inte att dela din uppfattning om att det är högprioriterat och ytterst brådskande att åtgärda ditt gamla ärr.
Citera
2005-05-31, 23:26
Medlem
Ett tips är att du använder ett "bandage" som heter "Elasto-Gel" Säljs hos de flesta kirurg & plastikkliniker för en hundralapp. Efter ett par veckor är huden hur utplattad som helst och det ska visst bleka ärret en aning också
Citera
2005-05-31, 23:30
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cicero
Nej för fan, håll dig borta från akuten! Med största sannolikhet kommer de inte att dela din uppfattning om att det är högprioriterat och ytterst brådskande att åtgärda ditt gamla ärr.
Kan bara hålla med. Gå inte till akuten med detta. Vårdcentralen och remiss plastikkirurg är rätt väg att gå.
Citera
2005-05-31, 23:36
Medlem
__olofs avatar
V
Citat:
Ursprungligen postat av Cicero

Jao Jao skrev fel, menade vårdcentralen faktiskt
Citera
2005-06-01, 07:55
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Vart sitter ärret?
Läker du med keloid bildning?

Jag har ett 30cm lång keloid ärr på ena höften, det kliar och gör ont när man stöter emot saker. Som bredast är det ca 5-6 cm.

Vad kan man göra? Om man tar bort det, är det då stor risk att det bli ett likadant?
Citera
2005-06-01, 08:07
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Jag har två ärr på ryggen som uppkom efter att jag tagit bort födelsemärken. De stod upp ganska rejält tyckte jag och fick på en hälsocentral ett sorts plåster som heter Mepiform. De ska man ha på ärret dygnet runt under flera månaders tid för att förminska ärret. Trodde aldrig att det skulle fungera men det gjorde det visst!! Svindyra plåster men det är det värt... om man är envis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in