2010-05-03, 13:32
Medlem
mr.ipods avatar
Är det någon som vet om man går igenom tung teori för att ta fallskärmscertifikat?

Jag har letat runt på nätet efter teoriböcker och svar på min fråga men finner inget.

Kanske någon som tagit certifikat som kan beskriva hur det går till?
Citera
2010-05-03, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.ipod
Är det någon som vet om man går igenom tung teori för att ta fallskärmscertifikat?

Jag har letat runt på nätet efter teoriböcker och svar på min fråga men finner inget.

Kanske någon som tagit certifikat som kan beskriva hur det går till?

Det som gås igenom är utrustning och materialvård, packning, hur man beter sig på hoppfältet och i och runt ett flygplan (gå inte in i propellern, 50m säkerhetsavstånd (tror jag) från flygplan om du ska röka, etc), hur man hoppar ur det när det är dags, hur man löser ut, flyger och landar fallskärmen. Man går också igenom vissa scenarion över vad man ska göra då saker är mindre trevliga, t.ex. vid turbulens, vattenlandning, trälandning och framför allt reservdragsproceduren.

Läroboken ni kommer att använda (om du tänker ta en kurs i Sverige) blir med största sannolikhet "Hoppa Fallskärm" av Anders Nyqvist. Ingår oftast (alltid?) i kursavgiften.

Utbildningen brukar vara en helg (~16 timmar) utbildning, nästa helg får du hänga i en sele på marken och bevisa att du kan hantera vissa situationer (instruktör visar en bild på en fallskärm, du bestämmer om du gillar den eller inte, och handlar därefter) och därefter är du fri till att börja hoppa. Under elevstadiet utför du vissa saker i luften baserat på en stegringsplan som ser lite annorlunda ut beroende på vilken utbildningsform du väljer (konventionell eller AFF).

Lyssna på instruktören, var uppmärksam, ställ frågor om du inte förstår och anteckna gärna. Man behöver inte vara Einstein för att klara av teorin, men när du väl är uppe i luften och skit händer kan det vara bra att ha någonting att falla tillbaka på istället för att gå in i flight/fight/freeze-läge

Lycka till!
Citera
2010-05-03, 18:46
Medlem
Spawnisens avatar
Hur är det i armén som fallskärmsjägare? Går dem igenom allt där?
Citera
2010-05-03, 20:41
Medlem
mr.ipods avatar
Det finns en klubb ganska nära där jag bor som har några kurser som börjar snart, jag är ganska sugen att börja faktiskt, men jag vill kunna allt som man ska kunna väldigt bra innan jag hoppar. Och det verkar ju bra det du säger att man får olika scenarion uppspelade för sig om hur skärmen kan krångla osv, så man får träna och lära sig agera rätt i sådana lägen.
Citera
2010-05-03, 21:48
Medlem
Spawnisen: Jag vet inte, mindre troligt dock. Sporthoppning och militär luftlandsättning ā la Band of Brothers är två rätt skilda saker

Citat:
Ursprungligen postat av mr.ipod
Det finns en klubb ganska nära där jag bor som har några kurser som börjar snart, jag är ganska sugen att börja faktiskt, men jag vill kunna allt som man ska kunna väldigt bra innan jag hoppar. Och det verkar ju bra det du säger att man får olika scenarion uppspelade för sig om hur skärmen kan krångla osv, så man får träna och lära sig agera rätt i sådana lägen.
Den utbildningen du kommer att få på kursen är väldigt bra. Det är kunnigt och erfaret folk som är kursledare och om något är oklart så var inte rädd för att ställa en fråga till kursledaren! Kursledaren kommer att se till att du förstår vad du ska göra innan hoppet. Teoridelen av kursen går ut på att du som elev lär dig att överleva, fokus läggs på reservdragsprocedur och säkerhet. Således är det inte så mycket aerodynamik och den typen av teori, utan teoridelen lägger grunden för att du ska kunna vara en säker hoppare. Det kan mycket väl hända att du behöver använda dig av reserven på första hoppet, eller att du gör tusentals hopp utan ett enda reservdrag för att sedan dra dig tillbaka till ett lugnt och stilla familjeliv. Oavsett så måste det du lär dig under kursen alltid finnas i bakhuvudet. Som sagt, det är väldigt grundläggande saker man lär sig, men också väldigt viktiga.

Det upplägg som finns räcker oftast för att man ska lära sig det som krävs av en inför de första hoppen, sen är det en bra idé att ta en titt i kursboken lite då och då under resans gång. Lärandet är en process som börjar den dagen du sätter din fot på hoppfältet, och därefter finns inget slut Fallskärmshoppning är en otroligt givande sport där man alltid lär sig nya saker.

Vill du börja hoppa så är det rätt tid på året nu Då har du resten av året på dig att ta cert, och så slipper du avbryta din utbildning över vintern vilket inte är så bra att göra eftersom kontinuitet är A och O. Beslutar du dig för att ta cert så är det en bra idé att hålla kontakten med dina kursare eller lura med dig en kompis på utbildningen. Tyvärr är det så att majoriteten som påbörjar en utbildning aldrig avslutar den, och oavsett vad orsaken till det är så hjälper det att dela erfarenheten med någon och prata om sina upplevelser under elevstadiet med någon som befinner sig i samma situation. Och prata för all del med erfarna hoppare också. Framför allt de instruktörer som har hand om din utbildning när det gäller den typen av frågor, men även "vanligt" hoppfolk. Att lära sig packa en fallskärm är något som kan vara ganska frustrerande i början, men det finns alltid folk som är villiga att hjälpa till med den biten. Det är i alla fall min erfarenhet. Ett steg i taget dock, Hoppet kommer först!

Man lär sig mycket om sig själv när man börjar hoppa fallskärm, ord kan inte beskriva alla känslorna man känner. Lycka, rädsla, frustration, livsglädje, kamratskap... Det är något jag rekommenderar starkt.

Jag svarar gärna på fler frågor efter bästa förmåga. Alltid kul med folk som visar intresse för sporten Jag bör dock tillägga att det som instruktörerna säger på kursen är det som gäller, oavsett vad någon random snubbe säger på ett Internetforum...
Citera
2012-04-13, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
Hur är det i armén som fallskärmsjägare? Går dem igenom allt där?

Fallskärmsjägarna är en sak, sporthoppning är en annan. Jag har sett FJS:are som fortsatt efter sin utbildning och hoppat privat. Jag vågar inte svära på det men jag tror att dessa genomgår en kortare "uppfräschning" av utbildningen innan de får börja hoppa.

Ett svar till dig som skapade tråden är att fallskärmshoppning kommer lära dig saker om dig själv som du aldrig skulle kommit på annars. Du lär känna dig och din kropp och kunna hantera den under extrema stressförhållanden. Det är en fantastisk känsla! Har du 10k som ligger och samlar damm på sparkontot är mitt tips att söka upp en bra klubb och börja ta ditt fallskärmscert!

Rekommendation: www.skydivenykoping.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in