2010-04-23, 19:24
Medlem
Mindstormers avatar
Jag skulle då vilja slå ett slag för canon eos 500D, du kan skägert hitta en begagnad för runt 5000 kr, annars skulle jag nog säga att en eos 450d eller 1000d duger utmärkt.

Info om canon eos 500d:här!
Citera
2010-04-24, 14:04
Medlem
Fioehlbaerths avatar
En annan variant, Olympus E-PL1 PEN med 14-42 zoom i nyskick:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=125783
Citera
2010-04-24, 14:40
Medlem
buyzabas avatar
Nu har ju någon annan redan nämnt Pentax, men jag har själv också blivit helt insnöad på att köpa en Pentax såsmåningom (efter påtryckningar från andra Pentax-ägare ska medges), men också eftersom jag har 5 olika objektiv med K-fattning. Köpte ett 250mm objektiv för hundralappen och ett 35-70mm för lika mycket i extremt bra skick. Objektiven är från 70-80-talet och definitivt inte plastiga utan i extremt bra skick. Det är dessutom oerhört lätt att hitta billiga och fina objektiv, från mer eller mindre kända tillverkare. Det är bara att leta gamla analoga systemkameror med tillhörande objektiv som folk vill bli av med och knappt har använt....Typ gamla Chinon eller Cosina samt Pentax, Sigma, Tamron och mer eller mindremindre kända men som kan vara jävligt bra som Vivitar, Komine och Hanimex i all oändlighet så kan man ha mycket att leka med

Jag tror man kan hitta jävligt schyssta kameror som har några år på nacken, begagnade, för cirka 3000 kr om man är villig att ha lite tålamod. Vet dock inte om det tvunget måste vara en ny?
Senast redigerad av buyzaba 2010-04-24 kl. 14:45.
Citera
2010-04-28, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Klart jäntan ska ha filmfunktion på kameran, det vidgar ju användningsområdet betydligt.
Eftersom nästan alla kompaktkameror kan filma, så känns det antagligen begränsande med en mycket större kamera som inte fixar det.
Snart blir det nog svårt att sälja systemkameror för amatörbruk utan den möjligheten.
De billigare modellerna av Canon och Nikon som nämndes ovan saknar den, medan Pentaxkameran har filmfunktion.
Vill man trixa med bildbehandlingsprogram så är det fördelaktigt att kunna ta bilder i råformat (RAW-filer), inte säkert att alla billiga systemare klarar det.
Men de redan nämnda gör det.
K-x har ju grym sensor.
Filmar HD.
Har autofokusmotor.
Har väl tror jag TVÅ rawformat.

Enda nackdelen är väl som sagt ingen indiktering av autofokuspunkt och att man köper in sig på Pentaxgrejer om de nu skulle råka gå under eller hitta på något nytt eller liknande. Canon och Nikon är ju större märken.

Jag hade ju aldrig tagit en av Nikons instegsmodeller över Pentaxen dock =P

Till fadern:
Du kan ju även kolla in Panasonic DMC-GF1 för 5400 kr.

Saknar optisk viewfinder och begränsar väl för tillfället objektivvalen lite mer, och begagnatmarknaden, men är ju mycket smidigare i formatet, kan fortfarande filma, snabb autofokus, 20/1.7 objektiv som kitobjektiv om hon nu skulle förstå att uppskatta det, finns med en kitzoom med (som är billigare.) Formatet för de kamerorna är väldigt nytt men de blir ju mycket smidigare i storlek. Fast fortfarande inte direkt fickvänligt, möjligen då med 20/1.7 som sagt.

Min personliga åsikt är att Panasonickameran är mycket snyggare än oldschoolutförandet på olympusmodellerna, den har automagisk korrigering av brister i linserna och snabbare autofokus. Till Olympusens fördel har den bildstabilisering i kamerahuset.

Men GF1 är ju grymt jävla snygg med pancakelinsen:
http://www.mydigitallife.info/wp-content/uploads/2009/09/DMC-GF1.jpg

(K-x är snyggast i oliv, även om vitt är uppseendeväckande med):
http://www.parkcameras.com/ProductImages/fullsize/pentax_kx-olive.jpg
http://www.markstechnologynews.com/wp-content/uploads/2009/09/pentax-kx-dslr-white-468x422.jpg
Senast redigerad av aliquis 2010-04-28 kl. 02:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in