2010-04-12, 14:39
Medlem
SuperGeezers avatar
Var det någon mer än jag som såg den suveräna dokumentären om den "notoriske" lappskrivaren från Lund, Bernhard Redenstedt?

"Jakten på Bernhard
Svensk dokumentärfilm från 2010. Bernhard är en ensam 82-årig man som sätter upp lappar runt om i Lund. Serietecknaren David Liljemark blir allt mer besatt av att ta reda på vem denne Bernhard är. I söndagsdokumentären får vi följa Davids jakt på Bernhard; en jakt som tar många överraskande vändningar."

Se den på SVT Play: http://svtplay.se/v/1955973/dokumentarfilm/jakten_pa_bernhard

Det finns en hel del saker att diskutera, exempelvis: Den känsokalla vräkningen, Bernhards besatthet av att bo i ett tvåfamiljs enplanshus, Bernhards utomäktenskapliga son mm..
Citera
2010-04-13, 12:36
Medlem
Jag tyckte den var helt fantastisk! Jag var tvungen att se om den på SVT-Play bara för den var så bra. Har alltid gillat David Liljemark, och nu efter denna dokumentär inte bara pga. hans serier.
Citera
2010-04-13, 19:38
Medlem
Klart se värd
även om jag missa 5 min av början ..
Citera
2010-04-13, 20:34
Medlem
SuperGeezers avatar
Jag gillar själv David Liljemarks serier och är dessutom intresserad av udda personer, nutida som historiska. I dagens (13/4) DN drar TVkrönikören Niklas Wahllöf en liknelse vid att Bernhard var en "lappare" en sorts bloggarnas urfader...Jag tänker om Bernhard varit född några årtionden senare kanske han skulle ha bombarderat Flashback med trådstarter såsom "Vi som fick elchocker när vi var unga" i Psykatriforumet, han skulle ha efterlyst en bostad mm. Bernhard skulle förmodligen ha använt någon lämplig matchmakingtjänst i sin jakt efter en rök- och drogfri änka i lämplig ålder.
Citera
2010-04-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperGeezer
Jag gillar själv David Liljemarks serier och är dessutom intresserad av udda personer, nutida som historiska. I dagens (13/4) DN drar TVkrönikören Niklas Wahllöf en liknelse vid att Bernhard var en "lappare" en sorts bloggarnas urfader...Jag tänker om Bernhard varit född några årtionden senare kanske han skulle ha bombarderat Flashback med trådstarter såsom "Vi som fick elchocker när vi var unga" i Psykatriforumet, han skulle ha efterlyst en bostad mm. Bernhard skulle förmodligen ha använt någon lämplig matchmakingtjänst i sin jakt efter en rök- och drogfri änka i lämplig ålder.

Om du gillar Liljemarks serier så tror jag inte att du missat hans "Boltzius" (http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Boltzius) som även den följer udda karaktärer från en svunnen tid.. (Jag kan skryta med att jag spelade skivor (av en slump) på realeasefesten för boken och fick den även signerad.)

Det finns ju fler liknande karaktärer, iaf. i Stockholm, som sätter upp lappar. Bland annat paret som går runt och sätter upp A4-papper med helt schizofrena texter..
Citera
2010-04-13, 23:39
Medlem
olllies avatar
En dokumentär som i sin stil ter sig symboliskt väldigt lik fenomenet flashback och dess många grävande journalister för även det minsta av ämne. Lysande
Citera
2010-04-14, 10:01
Medlem
SuperGeezers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lusselusse
Om du gillar Liljemarks serier så tror jag inte att du missat hans "Boltzius" (http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Boltzius) som även den följer udda karaktärer från en svunnen tid.. (Jag kan skryta med att jag spelade skivor (av en slump) på realeasefesten för boken och fick den även signerad.)

Det finns ju fler liknande karaktärer, iaf. i Stockholm, som sätter upp lappar. Bland annat paret som går runt och sätter upp A4-papper med helt schizofrena texter..

Jag har sett några mystiska tätt handskrivna och kopierade lappar runt slussan, kan det vara de lapparna? Tack för tipset, jag har inte kommit mig för att köpa det albumet än.
Citera
2010-04-14, 11:54
Medlem
Fattade jag det rätt om Bernhards enda orsak till vräkning var att han hade för mycket saker eller fanns det andra faktorer?.
Citera
2010-04-14, 12:49
Medlem
SuperGeezers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Fattade jag det rätt om Bernhards enda orsak till vräkning var att han hade för mycket saker eller fanns det andra faktorer?.

I alla fall vad jag uppfattade. Som hyresgäst har du ansvar för att "vårda lägenheten med vad därtill hör". I Bernhards fall uppfattades hans samlarmani att strida mot detta. Vad jag uppfattade av filmen så hade Bernhard betalat hyran utan anmärkningar i 19 år. Det finns säkert omfattande praxis på området vad som uppfattas som "att vårda lägenheten" men rent spontant kan man bli vräkt p.g.a exempelvis onormalt slitage/skadegörelse av lgh, låta katter pissa på golvet mm.

Bernhards fall visar en sida av det svenska samhället där det har blivit lite för mycket byråkrati och organisation och lite för lite individ. De som vräkte Bernhard verkade vara från Bostadsbolaget och tog inget ansvar utöver det bostadsmässiga. Mig veterligen så kontaktas Socialtjänsten när en vräkning är aktuell.
Citera
2010-04-14, 12:51
Medlem
olllies avatar
Nu har jag reflekterat lite kring dokumentären och måste säga att jag är grymt imponerad över Davids medmänsklighet, tålamod och driv.

Tycker att det sätt Bernhard målas upp är mycket bra. För många utomstående är han en tokstolle som sätter upp lappar, men David lyckas beskriva en personlighet innanför den vita rocken.

Många starka scener mot slutet, bla när Bernhard visar sin tacksamhet över att äntligen fått en vän, men även sin glädje över sin nyvunna situation. Fikapausen när Bernhard visslar hejdå till kameran är en riktigt fin sekvens.
Citera
2010-04-14, 13:37
Medlem
B´stards avatar
Som lite kuriosa i sammanhanget kan nämnas att på Bernhards sista boende, Helgeandsgatan 9 i Lund, så bor även "skyltmannen" (Stellan Hagmalm) https://www.flashback.org/t118839

Vilket jävla dårhus det lär va
Citera
2010-04-14, 15:44
Medlem
SuperGeezers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Som lite kuriosa i sammanhanget kan nämnas att på Bernhards sista boende, Helgeandsgatan 9 i Lund, så bor även "skyltmannen" (Stellan Hagmalm) https://www.flashback.org/t118839

Vilket jävla dårhus det lär va

Finns det uppgift på att de bodde där samtidigt? Stellan känns betydligt mer paranoid och rättshaveristisk i förhållande till Bernard. David Liljemark kanske få ta och göra en "Jakten på skyltmannen" så vi får veta mer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in