Citat:
Ursprungligen postat av Kaktusmelon
Sluta fjanta dej. Du är väl inte seriös antar jag eller hoppas jag iaf.
Hur du annars drar slutsatsen att det skulle bli kanötter av kanot bara för att det blir fötter av fot är en gåta och har inte något med det jag skrev att göra.
Ordet fot ingår ju inte i ordet kanot, de slutar bara på samma två bokstäver. Däremot ingår ordet tala i betala med enbart prefixet be- tillagt i betala.
Liknande är ju ord som förstå som har prefixet för- till ordet stå. Dessa böjs ju lika dant. Stå - stod - stått, resp. förstå - förstod - förstått. Trodde detta var logiskt för alla över 4 år.
Mnja, riktigt så enkelt är det väl inte. Vi
närvarar, inte
närär. Och vi
håller hus, men
hushållar. (Själv skulle jag iofs. säga "hushåller", men så säger inte våra normerande ordböcker.)
Att säga
betalt har
ännu större fog för sig, eftersom det speglar en variation som tidigare har funnits inom själva verbet
tala (ingen har nånsin sagt
idag varar jag glad; verbet som förekommer i
säg nåt fint som varar är inte samma som i
idag är jag glad utan ett tyskt inlån; och ingen verkar heller ha sagt
jag hållar). Går man tillbaka hundra år så var det vissa språkvetare som trodde att preteritumändelser på -te skulle tränga undan de på -ade, så att det skulle vara standardsvenska idag att säga
jag talte; det smakte gott. Nu blev det inte så, men att äldre former lever kvar här och där är inte konstigt: vi har kvar ackusativ, dativ, oblika subjekt, konjunktiv osv. i många fasta uttryck utan att dessa är produktiva drag i svenskans grammatik.