2010-03-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violater
Ja just ja. Det heter ju en fot – flera fötter och därför heter det också en kanot – flera kanötter.

Hahaha, vad roligt skrivit. Hade det inte varit för att ungarna sover hade jag skrattat rakt ut!!!
Citera
2010-04-01, 11:37
Medlem
Kaktusmelons avatar
Citat:
Ja just ja. Det heter ju en fot – flera fötter och därför heter det också en kanot – flera kanötter.

Sluta fjanta dej. Du är väl inte seriös antar jag eller hoppas jag iaf.

Hur du annars drar slutsatsen att det skulle bli kanötter av kanot bara för att det blir fötter av fot är en gåta och har inte något med det jag skrev att göra.
Ordet fot ingår ju inte i ordet kanot, de slutar bara på samma två bokstäver. Däremot ingår ordet tala i betala med enbart prefixet be- tillagt i betala.

Liknande är ju ord som förstå som har prefixet för- till ordet stå. Dessa böjs ju lika dant. Stå - stod - stått, resp. förstå - förstod - förstått. Trodde detta var logiskt för alla över 4 år.
Citera
2010-04-01, 22:34
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktusmelon

Hur du annars drar slutsatsen att det skulle bli kanötter av kanot bara för att det blir fötter av fot är en gåta och har inte något med det jag skrev att göra.
Ordet fot ingår ju inte i ordet kanot, de slutar bara på samma två bokstäver. Däremot ingår ordet tala i betala med enbart prefixet be- tillagt i betala.

Liknande är ju ord som förstå som har prefixet för- till ordet stå. Dessa böjs ju lika dant. Stå - stod - stått, resp. förstå - förstod - förstått. Trodde detta var logiskt för alla över 4 år.

Mnja, riktigt så enkelt är det väl inte. Vi närvarar, inte närär. Och vi håller hus, men hushållar. (Själv skulle jag iofs. säga "hushåller", men så säger inte våra normerande ordböcker.)

Att säga betalt har ännu större fog för sig, eftersom det speglar en variation som tidigare har funnits inom själva verbet tala (ingen har nånsin sagtidag varar jag glad; verbet som förekommer i säg nåt fint som varar är inte samma som i idag är jag glad utan ett tyskt inlån; och ingen verkar heller ha sagt jag hållar). Går man tillbaka hundra år så var det vissa språkvetare som trodde att preteritumändelser på -te skulle tränga undan de på -ade, så att det skulle vara standardsvenska idag att säga jag talte; det smakte gott. Nu blev det inte så, men att äldre former lever kvar här och där är inte konstigt: vi har kvar ackusativ, dativ, oblika subjekt, konjunktiv osv. i många fasta uttryck utan att dessa är produktiva drag i svenskans grammatik.
Citera
2010-04-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktusmelon

Menar du att tala är stammen i betala? Om inte så är min skämtsamma liknelse lika logisk som ditt resonemang.
Citera
2010-04-02, 00:32
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Menar du att tala är stammen i betala? ...
Dekster kan säkert tala(!) för egen räkning(!) – men betala har nära anknytning till tala, ²tälja, förtälja etc. Att betala är att ersätta i valuta som räknas i ett antal kakaobönor, snäckor eller dollar.

Till och med dollarn själv, liksom den gamla svenska dalern, kan komma av samma rot som tyska "zahlen" – trots vad som sägs om Joachimsthal. I tyskan är det "erzählen" som är den avledda formen till "zahlen".

I engelskan står "tell" för både berätta (förtälja) och räkna som i "tell the money".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in