2010-03-29, 19:23
Medlem
Allaks avatar
Jag har fått en del kaustiksoda på armen och har spolat vatten rättsålänge nu, men vad har jag att vänta? Det svider redan som fan och är rött, tycker mig se små sår komma fram men kommer det bli värre tror ni? På giftinfocentralen står det att läkare måste behandla frätskador, betyder det att jag måste boka tid till läkare nu då?

Mvh Allak
Citera
2010-03-29, 19:26
Medlem
ring sjukvårdsrådgivningen alt akuten..
Citera
2010-03-29, 19:47
Medlem
Allaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorSture
ring sjukvårdsrådgivningen alt akuten..

Så det är såpass alltså..
Citera
2010-03-29, 19:55
Medlem
pausonKhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allak
Så det är såpass alltså..

Ring 112 omedelbart.

"En del" låter inte som några droppar från en pipett. För 17 gubbar, det har redan gått en halvtimme. Du ska ta mig tusan inte boka läkartid...

Till alla: http://74.125.77.132/search?q=cache:NG3M4Fr6brEJ:www.jtbaker.com/msds/englishhtml/s4037.htm+sodium+hydroxide+msds&cd=2&hl=en&ct=clnk &gl=se

Citat:
Immediately flush skin with plenty of water for at least 15 minutes while removing contaminated clothing and shoes. Call a physician, immediately.

Natriumhydroxid är inte att leka med.
Senast redigerad av pausonKhand 2010-03-29 kl. 19:59.
Citera
2010-03-29, 20:21
Medlem
Var det löst i vatten, eller var det i solid form?
Häll olja/smör eller något annat fett på armen, vatten lär inte hjälpa.
Citera
2010-03-29, 20:33
Medlem
hiddens avatar
Jag hade några natriumhydroxidpastiller på handen ungefär 40 minuter, det blev ju ett lite
mindre snyggt ärr av det men jag menar efter 40 min... tror ärligt talat inte att det är någon
fara sålänge du sköljde av det direkt. Har även fått fuktig NaOH över hela nacken och
armarna, jag sköljde bara till den oljiga känslan försvann och det blev inget mer med det.

Kan tillägga att detta var när man var "ung och dum".
Citera
2010-03-29, 20:34
Medlem
Allaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Var det löst i vatten, eller var det i solid form?
Häll olja/smör eller något annat fett på armen, vatten lär inte hjälpa.

Det var som små bollar som man köper på flaska för att rensa avloppet som man blandar med vatten, jag fick stopp i toan och testade först med kaustiksoda, det fungerade inte så jag tog en såndär lång böjlig metallstake och körde ner i toan, hade handskar på mig men det kom ju på armarna.

Jag pratade även med en snubbe på giftinfocentralen och han sa att jag borde visa upp det för en läkare ifall att det tar sig in under huden eller något sånt, fan va jobbigt allt ska vara då får väl dra in till den jävla inkompitenta vcn jag har här.

Tack för hjälpen gubbs!
Citera
2010-03-29, 20:35
Medlem
Allaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
Jag hade några natriumhydroxidpastiller på handen ungefär 40 minuter, det blev ju ett lite
mindre snyggt ärr av det men jag menar efter 40 min... tror ärligt talat inte att det är någon
fara sålänge du sköljde av det direkt. Har även fått fuktig NaOH över hela nacken och
armarna, jag sköljde bara till den oljiga känslan försvann och det blev inget mer med det.

Kan tillägga att detta var när man var "ung och dum".

Jo jag är väl fortfarande det. Jag är lite röd på armen och svider men det är inte lika illa som det var innan.
Citera
2010-03-29, 20:41
Medlem
hiddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allak
Jo jag är väl fortfarande det. Jag är lite röd på armen och svider men det är inte lika illa som det var innan.

Antar att det är bäst att låta någon kunnig ta en titt på det iofs, jag blev varken röd eller svedd av det så du kan ju haft mer otur...
Citera
2010-03-29, 21:20
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Koka lite tjock havregrynsgröt. Pytsa i lite ättika. Smeta på. Bit ihop. Neutraliserar basen.

Vad är det för virke i folk nu för tiden? Vårdcentral...
Citera
2010-03-29, 21:26
Medlem
pausonKhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Koka lite tjock havregrynsgröt. Pytsa i lite ättika. Smeta på. Bit ihop. Neutraliserar basen.

Du är moderator, så banna mig då, men skriv inte något sådant här i ett forum där allehanda hemmalabbare går in och läser istället för att ringa 112. Postar någon och säger att han fått kaustiksoda på armen, så önskar jag att det inte blir som när en laborant fick butyllitium över sig och stod och stirrade. Havregrynsgröten kan man äta när man blivit hungrig, men hanskar och skyddskläder på...

Jo då, jag har fått DMF över ett par vinylhandskar och över ärmarna.
Senast redigerad av pausonKhand 2010-03-29 kl. 21:28.
Citera
2010-03-29, 22:13
Medlem
Allaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

FYI hade jag inte hört talats om ämnet innan jag fick stopp i toan och hittade det i städskrubben, i mitt dimmiga tillstånd glömde jag sen av att jag hade hällt ner det i toan när jag började mecka med händerna för att få bort stoppet.

Sen har jag bara suttit här hemma och det verkar inte vara så farligt då det röda är påväg bort och jag knappt känner av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in