Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-03-27, 14:20
Medlem
PolRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Då får man väl helt enkelt lära sig att artikulera sig bättre.
Det är ju just det man gör när man använder smiley´s, det är som att använda händerna när man pratar.
Citera
2010-03-27, 14:23
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolRoger
Det är ju just det man gör när man använder smiley´s, det är som att använda händerna när man pratar.
Nej, att använda smileys är inte att vara välartikulerad. Inte heller kroppsspråk. Det handlar om hur man uttrycker sig med ord.
Citera
2010-03-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolRoger
Det är ju riktigt vanligt att folk tex garderar sina meningar med smileys för att inte trampa någon på tårna, eller liknande tar man bort den smileyn då så betyder ju inte meningen samma sak längre.

Apropå det tycker jag det är synd att man inte kan se tidpunkt i citaten, eller en länk till citerat inlägg, så hade det varit enklare att själv kolla originalinlägget och ifall citatet är en del av eller hela inlägget (och om inlägget förvanskats eller förändrats). Det händer ju att citaten ser märkliga ut och man börjar undra.

Det är ju inte heller ovanligt att A citeras av B som sedan svaras av C, men i Cs inlägg syns bara citatet av Bs text som blir obegriplig när man inte ser vad B svarade på... Jo, jag vet att det går att tex söka på en användares inlägg, men det är inte så smidigt, särskilt inte i långa trådar där folk ibland svarar på sådant som ligger lååångt tillbaka.
Citera
2010-03-27, 14:36
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Apropå det tycker jag det är synd att man inte kan se tidpunkt i citaten..
Det är det flera som tycker.
Citera
2010-03-27, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Det är det flera som tycker.
Där ser man! Får väl gå dit och instämma!

I stort sett håller jag med om att man inte ska ändra i citat, men ibland vill man ju ändå fetstila något för att visa vad man syftar på. Och i TS exempel tycker jag nog att hälften av smileysarna kunde plockats bort utan att andemeningen i det citerade ändrats.

Men man kan man ju alltid påpeka om man ändrat något, (min kursivering), (översättarens anmärkning) ser man ju då och då i text. TS skulle t ex kunnat lägga till (tog bort överflödiga smileys) i sitt inlägg.
Citera
2010-03-27, 15:31
Medlem
epost72s avatar
Det är trots allt så att FB är ett forum där skriftspråket premieras, för min del kunde man lika gärna ta bort alla smileys, då dessa allt som oftast kan ses som en brist på ord.

Liknelsen kan kan göras med att i sitt dagliga språkbruk svära och fäkta med armarna när orden tryter.

Ironi är ibland lika besvärligt att framställa när man pratar som när man skriver på ett forum.

Jag förstår inte vitsen med att använda ända upp till 10 smileys i ett inlägg, om man nu då väljer att citera en person som har svårt att uttrycka sig i ord så är det mao fritt fram att radera dessa intetsägande smileysar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in