2010-03-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Jag har inte nu läst var de stod parkerade,eller körde medans Djurfelt körde runt med sin bil ,finns den uppgiften någonstans,kanske i GK eller nån bok?

.

Jag har läst någonstans att piketen stod parkerad en bit in på Johannesgatan, som mynnar ut på David Bagares gata. Kan inte komma på vart jag läst det dock.
Citera
2010-03-22, 21:39
Medlem
På 90-talet gjordes en dokumentär på tv3 som handlade om polisspåret. I programmet fanns två poliser från just Södermalmspiketen med, varav en var D. Tyvärr såg jag inte programmet.
Citera
2010-03-22, 22:01
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamorak
På 90-talet gjordes en dokumentär på tv3 som handlade om polisspåret. I programmet fanns två poliser från just Södermalmspiketen med, varav en var D. Tyvärr såg jag inte programmet.

Den finns på Piratbukten.
Citera
2010-03-22, 22:21
Medlem
ja37viggens avatar
Apropå 45 minuter dokumentären som heter nåt typ "Political assasination of Olof Palme" eller nåt sånt, har det slagit er hur pass vågad och i stora stycken träffsäker den är. Varför har det inte i Sverige kunnat göras nåt som kommer i närheten, trots upprepade försök. Vi snackar: strip tease, norra magasinet, satans mördare, jag såg mordet på op, bla bla bla. Den dokumentären är inne och skrapar på provocerande ytor faktiskt.

Men då är den heller inte beställd av folk som vill gömma denna historia i den snö som föll i fjol.
Citera
2010-03-22, 23:03
Bannlyst
En liten utvikning som kan ger perspektiv på relationen SSI/KSI och Säpo. Bertil Lundin bror till Adolf (Lundin Oil) och vän till Carl Blidt (djupt involverad i Lundin Oil) var en av nyckelpersonerna inom organisationen efter IB avslöjandet fram till 2000-talet en stor del av tiden som chef. Under denna tid avlöste Säpocheferna varandra med en häpnadsväckande snabbhet och hela palmeutredningen rullade förbi. Behöver någon tveka om vem som hade kunskap och makt helt i det fördolda? Lustigt nog samanfaller Lundin Oli:s fantastiska affärsframgångar men broderns hemliga underrättelsekarriär. Lundin Oil har bedrivit sin verksamhet i oroshärdar där också SSI verkar med infiltratörer. Guldbrytning i Sydafrika under pågående bojkott på 80 talet är ett bland många exempel. Stark rysslandsexpansion i samband med att det smugglades militärteknologi från samma områden av SSI och Must! Tillfälligheter eller symbios?

I vilket fall kan man sluta sig till att bokstavskexen funnits vid rodret de senaste 35-40 åren i orubbat bo med direkt tillgång till både ledande moderater och socialdemokrater och insyn i Säpos verksamhet liksom polisen genom sina infiltratörer och täckanställda där liksom inom andra viktiga myndigheter. Vissa numera kända som Donald F är ganska bisarrt illustra personligheter med konspiratoriska idéer.

Frågan man ställer sig är om denne hemligt samansvetsade ledning som har starka personliga kopplingar över partipolitik och myndigheter kunnat avhålla sig från att utöva osynlig politisk makt.

Det framstår i dagens läge som ganska patetiskt när dessa under Palmeutredningen försöker via HH och Ebbe svartmåla och misstänkliggöra Säpo. Säpo har aldrig haft makt att mörklägga någon Palmeutredning. De har inte ens varit riktigt delaktiga. Bara bokstavskexen har kontakterna och organisationen att klara det.

Mörkläggning är en sak men därifrån till mordanslag är steget långt. Visserligen kan man se att det kan ha funnits klara kollisionspunkter mella OP och SSI. Ops tarka sydafrikaengagemang samtidigt som SSI hade utbyte med Sydafrikanska intressen inte minst Lundinbrodernas brott mot bojkotten mot Sydafrika som kritiserats hårt internationellt. Kunde OP:s internationella engagemang uppfattas som ett hot mot SSI:s intressen? Tänker på Palmes ord strax innan sin död om att man inte vet vad som fanns där ute. Var det en kamp mellan OP som insett var SSI sysslade med och att Säpo och PG Näss inte var så dåliga som det framställts utan att det var militären och SSI som såg OP och hans politik som säkerhetsrisker och hot mot deras kontakter i olika diktaturer och dessa som försökte neutralisera honom politiskt via t ex Harwardaffären. Han hade ju just vunnit ett val trots det.

Som en parentes kan man notera att Mehdi Ghezalis förste oficielle besökare på Guantanamo 2003 var just Bertil Lundin. Att mångårige chefen för SSI/KSI var den som besökte kanske säger lite om vad det kostade MG att blir fri i form av avslöjanden.

Finns det någon som tvekar om vem som utverkade dels Berglings förflyttning till Norrköpingsfängelset med lättnader och permissioner dels dennes benådning efter återvändandet i strid med Säpos uppfattning? Utan deras sanktion hade det aldrig skett. För övrigt förflytades Bergling till militär tjänst när det hettade till i Tores jakt på honom. Kunde man få sådana uppdrag utan godkännande från SSI?

Sedan har vi Johannesanläggningen något hundratal meter från OP:s dödsplats. En anläggning där man obemärkt kunde avlyssna både radiotrafik och telefontrafik utan insyn eller laglig kontroll. Säkerhetsansvarig en chef (Ö) som dessutom bevisligen hade ett dokumenterat kortpipigt vapen (ombyggt 38:a) och mordammunitionen samt lägenhet/kontor i mördarens förmodade flyktväg. Tillfälligheter eller motiv, medel och tillfälle? Bedöm själv.
Senast redigerad av uddis(s) 2010-03-22 kl. 23:08.
Citera
2010-03-22, 23:07
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ja37viggen
Apropå 45 minuter dokumentären som heter nåt typ "Political assasination of Olof Palme" eller nåt sånt, har det slagit er hur pass vågad och i stora stycken träffsäker den är. Varför har det inte i Sverige kunnat göras nåt som kommer i närheten, trots upprepade försök. Vi snackar: strip tease, norra magasinet, satans mördare, jag såg mordet på op, bla bla bla. Den dokumentären är inne och skrapar på provocerande ytor faktiskt.

Men då är den heller inte beställd av folk som vill gömma denna historia i den snö som föll i fjol.

Det ligger ett tyskt produktionsbolag bakom dokumentären. En hel del faktafel som borde kollats upp bättre innan, men å andra sidan en hel del material av stort intresse, bl a flera bilder på poliser som LT och TP.

Tycker väl egentligen att Bresky/Borgnäs var rätt vågade i sina dokumentärer, med tanke på hur nära efter mordet Borgnäs började rota i olika spår och hur många högintressanta intervjuer de fått SVT att visa på bästa sändningstid: Anders Larsson, höga sossar, m fl. Gummesson kom med sin bok om Stay Behind i början på 90-talet och mycket av det som nu är tämligen väletablerat i snacket på forum som FB var knappast det för 11 år sen när B&B gjorde sin sista SVT-dokumentär i ämnet. Det är bara att gå till Borgnäs bok som nu har fyra år på nacken och skriver omfattande om än vagt om precis det som nu utryckligen kallas för IB/SSI/Krigs-IB etc. I denna mening har tiden faktiskt talat för en öppnare debatt om mordet, även om det är en tämligen marginaliserad debatt.
Citera
2010-03-22, 23:52
Medlem
ja37viggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Det är bara att gå till Borgnäs bok som nu har fyra år på nacken och skriver omfattande om än vagt om precis det som nu utryckligen kallas för IB/SSI/Krigs-IB etc. I denna mening har tiden faktiskt talat för en öppnare debatt om mordet, även om det är en tämligen marginaliserad debatt.

Jag får intrycket när jag läser Borgnäs bok att den är noggrannt gjord och så men att den är lite för försiktig i det mesta. Han riktar dock stor kritik till hur lite vissa vittnen förhörts, medans andra fått stor plats. En bra bok att ha som en del av basen i sitt grävande.
Citera
2010-03-23, 00:02
Bannlyst
Citat:
Jag får intrycket när jag läser Borgnäs bok att den är noggrannt gjord och så men att den är lite för försiktig i det mesta. Han riktar dock stor kritik till hur lite vissa vittnen förhörts, medans andra fått stor plats. En bra bok att ha som en del av basen i sitt grävande.

När det gäller Borgnäs skall man kanske skilja på vad han har information om och vad han skriver. Estoniasmugglingen är ett exempel. När han skrev Palmeboken hade han heller inte vapenuppgifterna som jag redovisat som kan spela in vid slutsatserna. Samma sak gäller nog även vissa andra som skrivit. Det som publiceras är alltid ett urval där man samtidigt måste skydda källorna och ibland överväger det önskan att avslöja det man har information om. Dessutom kan det behövas kontrollpunkter för att unvika att bli vilseförd av googlande svamlare om sådana ,gud förbjude ,skulle finnas.
Citera
2010-03-23, 06:04
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamorak
Jag har läst någonstans att piketen stod parkerad en bit in på Johannesgatan, som mynnar ut på David Bagares gata. Kan inte komma på vart jag läst det dock.
Tack,kanske nån annan vet mer.Jag läste i GRK att när de fick larm så befann de sig på Malmskillnadsgatan.

Sedan så läste jag i GRK att Djurfeldt slutade som polis ett tag,det stod ingen anledning,så det var nog på eget bevåg för det stod att han senare återkom till VD1.

Alltså D.slutar som polis efter att favorithatobjektet är död?Var det jobbigt för D.att möta kollegornas frågande blickar?....Om D. är oskyldig och inte har nån som helst inblandning så borde D.orkat tycker jag..

Är det någon som vet vad D.gjorde under tiden han inte var polis?

Sedan så står det i GRK att det frågats om Norrköpingsmötet,där skulle man t.o.m diskuterat vad som krävs att hålla en stad som tex.Norrköping under kontroll vid en ev.Statskupp!!!!.......jag hade inte läst det stycket i GRK tidigare.GRK skriver då att man vid PU inte hade frågat aktuella poliser närmare.???!!!!

Borgnäs var tydligen nån som borrat i detta,jag har nu inte läst hans bok.

Alltså här drar man i CP i utredningen när det finns mycket mer underligheter runt dessa poliser.

Känsligt värre,då hade PU fått utreda vilka diskussioner man haft i Norrköping,varit tvungen att förhöra höga militärer och andra i statsapparaten.

Vet någon om Djurfeldt ingick i gruppen som tränade i Upplands Väsby?
Citera
2010-03-23, 06:17
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Sedan har vi Johannesanläggningen något hundratal meter från OP:s dödsplats. En anläggning där man obemärkt kunde avlyssna både radiotrafik och telefontrafik utan insyn eller laglig kontroll. Säkerhetsansvarig en chef (Ö) som dessutom bevisligen hade ett dokumenterat kortpipigt vapen (ombyggt 38:a) och mordammunitionen samt lägenhet/kontor i mördarens förmodade flyktväg. Tillfälligheter eller motiv, medel och tillfälle? Bedöm själv.

Gomorron Uddis,absolut att det lutar åt att det härifrån har styrts upp och här som man fått information och klarat efterföljande desinformation.Säkert ringde E. alternativt blev uppringt från bla Norge eftersom de kontakter som fanns i Norge måste få veta om det var statskupp och om de skulle aktivera livlinor.

De nämnda poliser har i sin lägsta form medverkat som hjälpgummor åt GM,genom att synligt synas för buset i kvarteren så att dessa försvann,hålla radiokontakt.Ingick Engström?

Visst är det märkligt att man tycks ha tömt området,frågan kvarstår dock angående knarkspan.Aktionen och planeringen kan ha planerats i förtid eftersom SAP högkvarter just ligger på Sveavägen 68,på andra sidan där biografen Grand ligger.Nu öppnade sig detta tillfälle istället.
Citera
2010-03-23, 06:19
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Javisst kan "ha gjort sig ett ärende" genom att oskyldigt bett dem köra till bilen. Inte alls otroligt, intressant twist i att det inte är omparkeringen i sig som är huvudsyftet. Dessutom, om han nu var så less på p-böter vet han ju bättre än att inte ställa sig där in the first place s.a.s.

Precis,hittade du nåt mer om LP?Vore intressant att få svar på om hon överhuvudtaget mött pressen i frågan och vad hon då sagt!?
Citera
2010-03-23, 07:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Gomorron Uddis,absolut att det lutar åt att det härifrån har styrts upp och här som man fått information och klarat efterföljande desinformation.Säkert ringde E. alternativt blev uppringt från bla Norge eftersom de kontakter som fanns i Norge måste få veta om det var statskupp och om de skulle aktivera livlinor.

De nämnda poliser har i sin lägsta form medverkat som hjälpgummor åt GM,genom att synligt synas för buset i kvarteren så att dessa försvann,hålla radiokontakt.Ingick Engström?

Visst är det märkligt att man tycks ha tömt området,frågan kvarstår dock angående knarkspan.Aktionen och planeringen kan ha planerats i förtid eftersom SAP högkvarter just ligger på Sveavägen 68,på andra sidan där biografen Grand ligger.Nu öppnade sig detta tillfälle istället.

Jag skall utveckla hur SSI byggde upp sin makt och hur de jobbat för egna syften där sk "socialdemokrater" som HH med en allt annat än socialdemokratiskt människo- och rättsyn hjälptes fram med hjälp av de kunskaper man hade kring skandaler från bordellhärvan och framåt genom systematisk avlyssning av makthavare. Holmer mfl var blott nyttiga idioter. Allierade var stora delar av den svenska vapeninustrin. När Bildregeringen kom till makten blev deras direkta inflytande fullständigt enastående. Bertil Lundin var en ung man i sena 20 årsåldern när han fick den position som han bibehöll i stort dett fram till sin död. Parallellt bler äldre brorsan förvandlad från anställd till egen företagare och miljardär på smutsiga risky buisness i diktaturstater. Hur mycket av detta var i realiteten indirekt från den läckande svenska försvarsbudgeten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in