Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-05-09, 13:04
  #1
Medlem
daylights avatar
Fördelarna med att vara man i dagens samhälle är väl vid det här laget diskuterat så gott som dagligen i debatter gällande jämställdhet. Högre lön är nog den största grejen.

Men vilka fördelar har kvinnorna? Jag kan själv börja...

* Kvinnor får oftare psykvård än män för samma brott. (taget från en annan tråd här på FB)
* Lättare att få vårdnad över barn.
* Åldersgränser ofta till kvinnors fördel (uteställen)

Jag kan ju avsluta med att jag tycker det är självklart med lika lön för lika arbete osv. men jag är lite trött på den enkelriktade jämställdhetsdebatten som pågår idag.

Edit: Stavning
Citera
2005-05-09, 14:23
  #2
Medlem
*Värnplikt...
*Tjejtaxa och andra rabatter...
*Kvinnor slipper utstå påhopp från feminister...
Citera
2005-05-09, 14:29
  #3
Medlem
FetFulElaks avatar
Tjejtaxa och olika skillnader i ålder på ställen kommer inom snart försvinna.. Nån jämlikhetsgrejslag från EU.

Tjejer har billigare bilförsäkring och större bröst:-)
Citera
2005-05-09, 14:33
  #4
Medlem
MissEducateds avatar
Vi har lättare att få hem ett krogragg.
Citera
2005-05-09, 14:37
  #5
Medlem
Lysiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissEducated
Vi har lättare att få hem ett krogragg.

Är det verkligen en fördel?
Citera
2005-05-09, 14:37
  #6
Medlem
vejroniottans avatar
Antikritikbehandlad. Att kritisera kvinnor är lika med att sparka på någon som ligger ned. En kvinna kan säga de mest vansinniga saker och komma undan med det. Schyman och Winberg är härliga exempel på detta. De vräker ur sig dumheter på löpande band men ingen tar upp tråden. Det är väl kanske som att sparka in öppna dörrar.

Män inser att kritik av kvinnor är en "no win situation" och följden blir således att man bara ignorerar dumheterna. Kvinnorna har dock lyckats hittat ett namn på detta. De kallar det "Ignorering eller osynliggörande" och är en av de manliga härskarteknikerna.

Tydligen är feministen för dum för att inse att ignoreringen beror på att mannen inte ville såra kvinnan. För 100 år sedan hade han bara bett henne att hålla käft och gett henne en örfil.
Citera
2005-05-09, 14:41
  #7
Medlem
MissEducateds avatar
Dörrar hålls upp
Vi betalar kanske inte alla drinkar själv.
Vi slipper bära tungt om en karl finns nära.
Bilprovningen är generösare (upplever jag och en kompis som jag hjälper när det är dags för koll)
Citera
2005-05-09, 14:46
  #8
Medlem
*Män är mer våldsutsatta...
*Tjejer får bättre betyg i skolan...
*Tjejer är "modiga som vågar utforska sin sexualitet" när dom kollar på porr medans killar är "äckliga gubbslem"...
Citera
2005-05-09, 15:16
  #9
Medlem
Man kan alltid skylle ifrån sig.

På patriarketet.

1) Jag slöade mig igenom skolan, gick 2-årig klipp-och-klistra-linje på gymnasiet och nu slavar jag som vårdbiträde för 14.850 i månden.
Jag är fattig och har ett okvalificerat arbete.
Patriarkatet tvingade mig att vara slö när jag var ung. Jag ska bli feminist.
Lika lön för olika arbete!!

(Ska du inte alls bli. Du ska anstränga dig i skolan)

2) Jag är fet och har hängpattar. Det beror på att jag sitter hemma i soffan och glor på såpor och äter chips och skräpmat.
Patriarkatet tvingar mig att vanvårda min kropp!
Patriarkatet vill inte erkänna att soffläsk är vackert!
Jag ska bli feminist!

(Fel! Du ska sköta din kropp)

3) Jag vill inte jobba 10 timmar per dag och slicka chefen i arslet så jag blir befordrad. Jag har slagit i det patriarkala glastaket.
Jag ska bli feminist!

(Fel igen! Du ska slicka mer röv om du vill komma upp dig!)

Det bästa med att vara kvinna är att man kan skylla ifrån sig på patriarkatet.
Dessutom behöver man inte komma med ett enda förslag på hur man ska lösa icke-problemet, det är bara att gnälla på.
Citera
2005-05-09, 15:52
  #10
Medlem
284366s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmare
*Värnplikt...
*Tjejtaxa och andra rabatter...
*Kvinnor slipper utstå påhopp från feminister...

* Värn"plikt" är ju väldigt svårt att smita undan
* Tjejtaxa och andra rabatter kommer snart att vara ett minne blott, likaså mansrabatter på t ex klippningar.
* Nä, jag har blivit påhoppad flera gånger för att jag inte gillar ismer och inte vill kalla mig feminist.
Citera
2005-05-09, 15:54
  #11
Medlem
284366s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissEducated
Vi betalar kanske inte alla drinkar själv.

Äsch då, prostitution är inte unikt för kvinnor. Män kan också sälja sig, främst till andra män.
Citera
2005-05-13, 12:49
  #12
Medlem
daylights avatar
Som det verkar har kvinnor en hel del fördelar i samhället, mäns fördelar är väl mest ekonomiska... eller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback