2005-05-08, 17:06
Bannlyst
Hej.

Hörde för ett tag sedan en tjomme som sade att för att teorierna rörande kvantfysik skall funka så måste det rimligtsvis finnas ytterligare ca: 11 dimensioner utöver de vi känner idag. (Höjd, djup, bredd och tid?)

Vad sköter då dessa ytterligare dimensioner om, "Höjviiid"?, "Bredngd?" och liknande?
Citera
2005-05-08, 18:18
Medlem
Ruskigbusss avatar
Kolla efter strängteorin.

Detta är under kvantnivån.

Och som jag förstått det så är dessa dimensioner så starkt inkrökta så att deras omfattning är mindre än vad vi kan mäta. Alltså har dessa dimensioner inga namn på "vardagsspråk".

Om nu teorin stämmer så sköter inte dessa dimensioner om något, de finns - och enda skälet till att man tror att de finns är att i så fall så fungerar den matematiska modellen man har gjort.
Citera
2005-05-09, 10:17
Medlem
jeajaks avatar
Jag påstår inte att jag har några djupare kunskaper om de olika strängteorierna, men kortfattat finns det idag två olika typer av strängteorier.

* Supersträngsteorin som har 10 dimensioner inklusive tid.

* M-toerin som har 11 dimensioner inklusive tid. Denna teori klarar av att beskriva kvantgravitationen, vilket jag inte tror att någon av supersträngsteorierna gör.

Det är alltså inte 10 "extra" dimensioner.

Och som ruskigbuss skriver är de dimensioner vi inte "märker av" starkt ihopkrökta, vilket gör attt dessa inte är märkbara vid normala energinivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in