2010-03-15, 13:45
Medlem
Feberns avatar
Jag har sedan jag införskaffade min första pedal blivit avrådd från att köpa pedaler av märket Behringer. Det finns två olika som jag har testat som inte gav något större intryck och då tar jag hänsyn till att det inte är särskilt dyra. Nu har jag dock på grund av ekomomiska begränsningar fördjupat mig lite i en reverb-pedal jag tycker verkar intressant. Det är en Behringer RV600.

Digitala pedaler har jag alltid fått ett dåligt intryck av och därför har jag förhållit mig till analoga. Men så upptäckte jag den här: http://www.thomann.de/se/behringer_rv600.htm?sid=5b1aa94b8337c85e9096f8e9aa 0048bc

Efter lite research på olika hemsidor som recenserar vet jag inte vad jag skall tro. Litar inte på användares omdömen då jag sällan ser att pedaler får dåliga betyg. Kanske har jag fel? Efter att ha lyssnat på just denna på youtube har jag blivit positivt överraskad.

Är den här pedalen bra eller borde jag satsa på någon annan?
Hur är Behringer generellt?
Citera
2010-03-15, 13:47
Bannlyst
Jag tror inte de är nödvändigtvis dåliga. Har kollat lite på internet angående deras delay samt phaser pedaler. De har fått bra omdömen och låter bra. Har du möjlighet att testa pedalen?
Citera
2010-03-15, 13:52
Medlem
Feberns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johangustav
Jag tror inte de är nödvändigtvis dåliga. Har kollat lite på internet angående deras delay samt phaser pedaler. De har fått bra omdömen och låter bra. Har du möjlighet att testa pedalen?

Dessvärre har jag inte det. Att tvingas skicka tillbaka den om jag skulle bli missnöjd är ingenting att tala om. Du äger ingen Behringer-pedal själv, alltså?
Citera
2010-03-15, 14:12
Medlem
Anledning till att dom flesta avråder från att köpa Behringer är att deras grejer väldigt ofta krånglar eller går sönder.

Dom Behringer-pedalerna jag testat har färgat tonen på ett sätt jag inte gillat. Just reverbpedalen kan jag dock inte uttala mig om. Du får testa dig fram helt enkelt =)
Citera
2010-03-15, 14:18
Medlem
Feberns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entvå3
Anledning till att dom flesta avråder från att köpa Behringer är att deras grejer väldigt ofta krånglar eller går sönder.

Dom Behringer-pedalerna jag testat har färgat tonen på ett sätt jag inte gillat. Just reverbpedalen kan jag dock inte uttala mig om. Du får testa dig fram helt enkelt =)

Att dem har gått sönder har jag också upplevt, två stycken faktiskt.

Jo, jag får enkelt chansa eller vänta på någons omdöme!
Citera
2010-10-23, 18:30
Medlem
Gingers avatar
Ja. Absolut så är Behringer dåliga. Ibland kanske inte ljudet är dåligt (Eftersom dom är billiga "kopior" av "riktigt kända pedaler") men då är det Bypass ljudet som krånglar.

Det jag råder dom "med stram budget" är att köpa sig en billigt pedal, och köpa en riktig bypass switch. Troligen en så kallad 3PDT kontakt. Och löda dit den. Inte alls särskilt svårt och det ger mycket.

Men annars tycker jag inte Behringer kan mäta sig i klassen "Dugliga pedaler".
Vill man komma billigt undan så skall man köpa begagnat.
Citera
2025-07-18, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Ja. Absolut så är Behringer dåliga. Ibland kanske inte ljudet är dåligt (Eftersom dom är billiga "kopior" av "riktigt kända pedaler") men då är det Bypass ljudet som krånglar.

Det jag råder dom "med stram budget" är att köpa sig en billigt pedal, och köpa en riktig bypass switch. Troligen en så kallad 3PDT kontakt. Och löda dit den. Inte alls särskilt svårt och det ger mycket.

Men annars tycker jag inte Behringer kan mäta sig i klassen "Dugliga pedaler".
Vill man komma billigt undan så skall man köpa begagnat.

Kul att läsa inlägg från 2010. På den tiden var Behringers plastpedaler usla. Men nu, 2025, är det annorlunda. Köpte precis en "fuzz driver", OCH jäklar va bra den är. Den som inte tror mig kan gå in på valfri gitarr YouTube kanal och kolla. By the way, all plast är borta. Nu är det metall som gäller. Och priset är fantastiskt. 700 kr betalade jag för fuzz pedalen. Originalet går på 1000-tals kronor.
Citera
2025-07-18, 11:29
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Kul att läsa inlägg från 2010. På den tiden var Behringers plastpedaler usla. Men nu, 2025, är det annorlunda. Köpte precis en "fuzz driver", OCH jäklar va bra den är. Den som inte tror mig kan gå in på valfri gitarr YouTube kanal och kolla. By the way, all plast är borta. Nu är det metall som gäller. Och priset är fantastiskt. 700 kr betalade jag för fuzz pedalen. Originalet går på 1000-tals kronor.

Härligt att utvecklingen går framåt. Tycker också man börjar se ett uppsving på kvaliteten. Dom har väll lärt sig en läxa.

Du menar Fuzz bender? Ja, den är helt annorlunda deras plastpedaler. Helt otroligt att jag fick vara med om att se denna utveckling
Citera
2025-07-18, 11:53
Medlem
Citat:
Härligt att utvecklingen går framåt. Tycker också man börjar se ett uppsving på kvaliteten. Dom har väll lärt sig en läxa.

Du menar Fuzz bender? Ja, den är helt annorlunda deras plastpedaler. Helt otroligt att jag fick vara med om att se denna utveckling

Just precis, Fuzz bender heter den. Skulle köpa deras Univibe också men den är tyvärr slut hos Thomann. Kommer om 2 veckor. Köpte en Vox wah istället. Men Behringers Centaur, eller Centara som den heter nu finns ju också till et bra pris. 800 kr.

Du har rätt i att detr är en fantastisk utveckling.
Citera
2025-07-18, 16:41
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Just precis, Fuzz bender heter den. Skulle köpa deras Univibe också men den är tyvärr slut hos Thomann. Kommer om 2 veckor. Köpte en Vox wah istället. Men Behringers Centaur, eller Centara som den heter nu finns ju också till et bra pris. 800 kr.

Du har rätt i att detr är en fantastisk utveckling.

Men vågar du köpa alla pedaler eller är det bara en som är okej? Googlade Behringer meme och det verkar fortfarande vara vissa produkter som är kazzzza
Citera
2025-07-18, 19:11
Medlem
Citat:
Men vågar du köpa alla pedaler eller är det bara en som är okej? Googlade Behringer meme och det verkar fortfarande vara vissa produkter som är kazzzza

Ja. Det kanske är ett vågspel. Men Univiben kostar en ynka 500-hundring. Kan vara värt att testa om man gillar det ljudet. Annars har jag både chorus och vibrato och tremolo i min Headrush mx5. Så det är inget nödvändigt köp. Men gött att ha de ljuden i en pedal att lirka med.
Citera
2025-09-16, 15:12
Medlem
PungiMunninens avatar
Det finns bättre alternativ än Behringer 2025. Joyo (Harley Benton på Thomann) gör grymma pedaler för en billig peng som känns robusta med metallchassin. Gear4Musics billiga pedalmärke ska tydligen inte alls hålla samma mått.

Jag brukar köpa lite dyrare för inspelning i studio, men för livebruk så duger de billiga gott och väl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in