2010-02-24, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john2376
Jag ringde deras kundtjänst igår ang fråga hur det blev med saken,
och de sade att dom skulle ringa när de är klara med att kolla datorn..
Men hur lång tid tar det egentligen för att konstatera att datorn är sönder?

Jag börjar få den obehagliga känslan av att de kommer reparera den, sedan tvinga mig att ta emot datorn igen eftersom den är reparerad...
Skicka ett brev eller e-post där du tydligt förklarar att du vill häva köpet i enlighet med konsumentköplagen. Detta eftersom att de inte klarat av att avhjälpa felet varken inom skälig tid eller utan väsentlig olägenhet för dig. Du vill vidare ha ersättning för all transport av datorn fram och tillbaka till dem som du har varit tvungen att ordna. Kan vara bra att nämna att du ämnar vända dig till ARN eller dra ärendet inför domstol om de inte fullgör sina skyldigheter.

Nu råkade det nästan bli ett identiskt inlägg som mitt föregående. Men varför gör du inte bara det, om du nu vill häva?
Citera
2010-02-26, 14:47
Medlem
Jag skrev igår till dem, i natt faktiskt,
Detta skrev jag

Hallå, Jag har börjat bli irriterad på Elgigantens kundservice, Det är såhär att jag lämnade in min dator den 23 Februari pga att den hade gått sönder tre gånger nu och felen har i stort sett varit likadana vilket har varit en ständig irritation för mig,
att behöva lämna in datorn för den sedan ska vara på
verkstad en väldigt lång tid, det är inte så det ska behöva vara. Det är så att jag köpte datorn
ursprungligen för att använda den i arbetet, men tydligt så har det inte funkat så jag bad om att få
häva köpet då när jag lämnade in den, kundtjänsten där sade då att de skulle kontakta mig när de
bekräftat samma fel på datorn, men än har jag inte fått något meddelande. Jag önskar att häva
köpet så fort som möjligt,
jag har inte tid att vänta på ett beslutande och jag har i stort rätt att
häva köpet då det står klart att datorn inte kunnat reparerats på skälig tid, samt har utsatt mig för
en väsentlig olägenhet. Enligt konsumentverket har jag möjlighet att kräva ersättning av Elgiganten
för transport av datorn fram och tillbaka de gångerna den behövt lämnas in för reparation, men den
jag vill, är att få häva köpet så fort som möjligt så jag kan fixa en dator som inte går i sönder. Vägrar
Elgiganten att låta mig häva köpet så får jag troligtvis kontakta ARN, för att få hjälp med detta.
Mvh John.

ElGiganten svarade idag, såhär:

Hej John, tack för ditt mail.

Vi beklagar att du haft problem med din dator!

Enligt kosnumentköplagen kan vi ansöka om reklamation efter tredje gången samma fal alt. fjärde gången olika fel. Felet måste den sista gången vara konstaterat av en auktoriserad verkstad som sedan söker reklamationen, servicetiden ligger på 2-4 arbetsveckor, därav ber vi dig avvakta på svar då den endast varit inne 3 gånger den senaste gången.

Trevlig dag!

Med vänlig hälsning / Best regards
Jenny F

..
Så ligger det till. Jag vet inte hur jag ska göra nu, vänta i 2-4 veckor på att de ska komma med ett beslut? Jag vill häva köpet i enlighet med kapitel §29 i konsumentköplagen (hur man nu säger det, så)

Direktlänk till just den delen: https://lagen.nu/1990:932#P29S1
Citera
2010-02-26, 14:55
Medlem
Så ligger det till. Jag vet inte hur jag ska göra nu, vänta i 2-4 veckor på att de ska komma med ett beslut? Jag vill häva köpet i enlighet med kapitel §29 i konsumentköplagen (hur man nu säger det, så)

???
Vad var det i DanielD: s instruktion du inte förstod?
Citera
2010-02-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in vino

???
Vad var det i DanielD: s instruktion du inte förstod?

Jag gjorde ju som han sade, eller skulle jag hotat ett stort företag med att gå till domstol med problemet? Jo det skulle ju fungerat bra...

Jag menar: vad kan jag göra nu, kan jag kräva att häva köpet, som i kräva NU, eller måste jag vänta på Elgiganten?
Citera
2010-02-28, 16:35
Medlem
Alltså jag har aldrig stått upp mot ett stort företag och hotat dem med domstol/ARN förrut,
önskar råd..

Hittills så har jag

(19 februari) Jag har kontaktat dem en gång och frågat vad jag kan förvänta mig av dem,
ElGiganten svarade med att köpet kunde hävas efter tre gånger datorn gått sönder

Lämnat in datorn (den 22 februari) ElGiganten kollade datorn i butiken, sen skickat till reparatör
(enligt deras "se var din produkt tagit ivägen")

Sen i Fredags (26 februari) skickade jag mejlet som skrivet står ovan i tidigare inlägg,
svaret står där med. Alltså jag får vänta 2-4 veckor på att de ska bli klara med datorn.

Det är just nu var jag står, 2-4 veckor som sagt får jag vänta... Kan jag inte typ.. Kräva en hävning av köp eller så? Ska det verkligen få ta så lång tid för att häva köpet av en dator som uppenbarligen inte fungerar då den är inne den tredje gången..
Citera
2010-03-02, 14:36
Medlem
Idag fick jag ett sms från ElGiganten där de sade att de hade beställt delar till datorn, och att datorn skulle repareras.
Vilka idioter alltså...

Kommer bege mig dit senare idag och hävda min rätt att häva köpet, och att de tre felen bara är praxis som DanielD sade, jag SKA förfan häva köpet, tänker inte acceptera en skitdator som ständigt går sönder.
Citera
2010-03-02, 20:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Enligt kosnumentköplagen kan vi ansöka om reklamation efter tredje gången samma fal alt. fjärde gången olika fel. Felet måste den sista gången vara konstaterat av en auktoriserad verkstad som sedan söker reklamationen, servicetiden ligger på 2-4 arbetsveckor, därav ber vi dig avvakta på svar då den endast varit inne 3 gånger den senaste gången.

Var i KköpL står nu detta om tre gånger? Tittade precis och fann det inte. Om hon menar det praxis - sedvänja - så har hon helt rätt, men att säga att det är enligt ett lagrum när det inte finns där minskar hennes trovärdighet.

Dessutom är "kosnumentköplagen[sic!]" felstavat, det skall vara "konsumentköplagen".
Citera
2010-03-11, 00:14
Medlem
DanielDs avatar
Citat:
Jag gjorde ju som han sade, eller skulle jag hotat ett stort företag med att gå till domstol med problemet? Jo det skulle ju fungerat bra...

Jag menar: vad kan jag göra nu, kan jag kräva att häva köpet, som i kräva NU, eller måste jag vänta på Elgiganten?
Du har missat några ganska viktiga delar.

Jag citerar igen:
Citat:
När de börjar dra upp en massa struntsnack om att det är X antal reparationer som gäller enligt lag/konsumentlag innan du får häva köpet så säger du bara "Nej, det är bara praxis, alltså sedvänja som du hänvisar till. Det finns ingen lag som säger att ni har X antal gånger på er. Däremot finns det en paragraf 28 i konsumentköplagen som säger att om reparationerna står till olägenhet för mig så har jag rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka, och detta vill jag nu."
Så vad gör du nu? Jo, du svarar på mailet du fick och säger att de inte alls har rätt att neka dig hävning av köpet i det avseendet hon beskriver. Klistra in denna paragraf:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

Säg sen följande:

Reparationerna av min laptop har varit till stor olägenhet för mig. Jag förväntar mig att jag när jag köper en dator skall kunna använda den felfritt, och den har nu gått sönder tre gånger. Jag har väntat i X månader nu, och jag kräver därför i enlighet med Konsumentköplagen att ni häver mitt köp med omedelbar verkan och ersätter alla kostnader för datorn.

Får du samma svar tillbaka, be att få e-mailadressen till kundansvarig och skicka samma krav till denne. Fungerar inte det så får du skriva ett klagomål på Fairshopping så att företaget måste ge dig ett officiellt svar.

Lycka till.
Senast redigerad av DanielD 2010-03-11 kl. 00:17.
Citera
2010-03-11, 17:33
Medlem
Citat:
Hej John, tack för ditt mail.

Vi beklagar att du haft problem med din dator!

Trevlig dag!

Med vänlig hälsning / Best regards
Jenny F
Att det skulle gå någon magisk gräns vid tre avhjälpningsförsök är en myt som förmodligen grundar sig i några avgöranden från ARN. Många handlare verkar tro att det är hugget i sten, men så är det verkligen inte. Visst kan det i vissa fall tjäna som ett riktmärke, men mycket mer än så är de inte.

Det som gäller är, som sagt, att det ska ske utan väsentligt olägenhet för köparen [vilket bedöms från fall till fall, men objektivt] och inom skälig tid. Det är så många faktorer som spelar in i de båda bedömningsgrunderna att det helt enkelt inte går att sätta upp en gräns på antal försök.

Jag skulle säga att du har grund för hävning, det jobbiga är att hävda sin rätt när företaget sätter sig på tvären.
Senast redigerad av jorre 2010-03-11 kl. 17:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in