2010-03-11, 08:25
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Nix, finns inga lagar om hur gamla däck får vara.
Men 4-5år brukar däcken hålla sig fräscha innan gummit blir väl hårt.
Fetstilt: Precis.

Jag har en gammal Opel stående som jag har kört lite med, den hade stått i ett mörkt garage i över 20 år när jag köpte den, på den var däcken ganska nya (fast tidigt 80-tal) Michelin XZX och de ser fortfarande bra ut utan torrsprickar och skit, jag har kört med dom; men på lite småhal/fuktig vägbana är greppet nog obefintligt,
Citera
2010-03-11, 09:16
Medlem
Jag förvånas över alla nästan alla snackar om torra däck, att gummit torkar. Men ingen har nämnt mönsterdjupet. Där finns det ju faktiskt en lag.
Citera
2010-03-11, 09:50
Medlem
Om det i trådskaparens fall handlar om bilens original sommardäck som den levererades ny med, så kan förklaringen vara väldigt enkel....

Det är faktiskt så att biltillverkarna kan ha helt egna däck på sina nybilar från fabrik. Dessa däck kan tyckas vara samma som de du kan köpa på däckfirma men tyvärr så är det ofta inte alls så.

T ex så har jag bekanta som köpte en flång ny Merca som de tyckte gick så himla tysk och fint på vägen. Tyvärr slets sommardäcken ner väldigt fort och de funderade om det var nåt fel på hjulinställningarna, men efter koll så visade de sig vara korrekta. När så de köpt nya sommardäck av samma däckmärke och modell så tyckte de bilen plötsligt blivit klar mer bullrig, mer vägljud och lite mer stötig på grova underlag.

Efter en den efterforskningar så fick de via kontakter på Mercedes beskedet att Mercedes nybilar levererades med däck som hade en mjukare gummiblandning än samma däck hade om man köpte dem hos däckfirma. Detta val hade Merca gjort för att deras bilar skulle upplevas som just tystare och komfortablare, men med baksidan att originaldäcken slets ned fortare och att man sen inte kunde köpa däck med samma gummiblandning hos däckfirmorna.

Så detta kan mycket väl vara orsaken även i TS fall, för andra biltillverkare har högst sannolikt liknade däckavtal med däcktillverkare

Dr Tinnitus
Citera
2010-03-11, 10:04
Medlem
sirVandalots avatar
Det korrekta svaret är 1 (ett) år. Jag köper 4 nya sommardäck varje år. Jag brukar hinna köra ca. 2000 mil på sommardäcken varje år sen är dom så blanka så man kan spegla sig i dom.
Citera
2010-03-11, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirVandalot
Det korrekta svaret är 1 (ett) år. Jag köper 4 nya sommardäck varje år. Jag brukar hinna köra ca. 2000 mil på sommardäcken varje år sen är dom så blanka så man kan spegla sig i dom.

Men då kör du inte som medelsvensson heller.
Citera
2010-03-11, 11:24
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekad
Jag undrar om någon vet hur länge sommardäck ska hålla.
Köpte bilen ny på försommaren 2006, bilen har gått 5000 mil.
Sommardäcken har bara suttit på på sommaren. Är det verkligen dags att byta däcken redan?
Det vore inte konstigt om det är dags, man kan generellt säga att dyrare däck med bättre prestanda håller sämre. På min förra bil var sommardäcken helt slut vid exakt 3 års ålder och 5000 mils körning, då var det Bridgestone Potenza som troligen inte håller så bra. Har även haft Pirelli P Zero Z och dessa däck är svindyra och hållbara som suddgummin.

Det är inte det minsta konstigt att det är dags och har du dessutom en bil med lite prestanda som därmed levererades med däck som troligen har lite mjukare gummiblandning så kan man inte räkna med längre körsträcka.

Däck kan vara hur gamla som helst om de förvaras rätt och det finns ingen lag som säger någonting om däckens ålder, 5 år gamla däck är inte ovanligt att få från däckfirmorna men det har ingen betydelse om de förvarats korrekt. Lagen har endast synpunkter på mönsterdjupet.
Citera
2010-03-11, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vaensterhaent

Det är väl precis det han gör?
Citera
2010-03-11, 13:46
Medlem
För några år sedan gjorde VTI studier på gamla vinterdäck. I vissa fall där de gamla vinterdäcken lagrats på rätt sätt (torrt, mörkt och svalt) märktes ingen skillnad på ett 10 år gammalt däck mot ett nytt, greppmässigt, stoppsträcka osv.

Det finns alltså ingen lag på gamla däck rent åldersmässigt. Däremot kan äldre däck få torrsprickor och separationer (tråddelningar i stommen) de bedöms då som uttjänta och iom att dom är rent av farliga så blir dom givetvis olagliga.
Citera
2010-03-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det är väl precis det han gör?

Vår Volvo rullar fem-sex tusen mil om året, och inte fan byter vi däck varje år. Vartannat däremot. Och dom är lagliga hela tiden, kör inte med slicks.

/Andreas
Citera
2010-03-11, 14:58
Medlem
sirVandalots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaensterhaent
Medelsvensson kör inte över huvud taget. Medelsvensson åker. Men trots den lilla felaktigheten så vill jag passa på att tacka, jag tar det du skrev som en komplimang ska du veta.
Citera
2010-03-11, 15:29
Medlem
Viggen82s avatar
ett tag då bytte jag däck bak varannan dag, men den körstilen lir dyr i längden.....
Citera
2010-03-11, 22:16
Medlem
Det är mönsterdjup som polisen går på och om däcken är lagliga, jo, det finns olagliga däck till salu som inte får köras på allmän väg.
Det startas en kemisk reaktion i däcken när man använder dom så ålder är inte allting, ett gammalt oanvänt däck som legat lagrat svalt och mörkt håller kvalitén länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in