2010-03-05, 20:10
Bannlyst
Hej,

Jag har sökt jobb som en dåre, säkert 20-30jobb. Har fått ett jobb som takskottare och fick väl ihop 10.000kr ungefär, vilket jag fick leva på i ungefär 4månader (bor som tur är hemma ännu).
Nu har jag varit inskriven över 3 månader på arbetsförmedlingen. Har jag rätt till arbetsgarantin/ersättningen eller vad den heter?
Och hur stor är den per månad ungefär? Hur ofta i månaden är det dessa aktiviteter dom anordnar? Eller är det varje dag?

För när jag var in på AMS för 3 månader sedan nämnde även min handledare om detta stöd. Måste jag själv gå dit och be om det? Har varit där flera gånger efter 3 månader men hon har aldrig sagt något då?
Jag trodde man skulle till försäkringskassan, därför frågade jag aldrig. Men det är väl på AMS jag ska till först?

Kommer själv få ett jobb senare i år, samma jobb som jag hade i ungefär 1-2 månader strax innan jul. Men fram till dess vill jag kunna leva i alla fall.
Citera
2010-03-05, 20:21
Medlem
BeachHunterNs avatar
Skumt att de inte kontaktat dig om det gått 3 månader, vilket de borde göra. Allt går väl genom AMS, dock kan de skicka vidare dig till andra ställen som hjälper AMS.

Stödet är väl runt 134kr omdagen om du har slutbetyg, vilket är ca 2900 i månaden. Aktiviteterna är olika, endel har att de ska va där varje dag, vissa har en gång i veckan och endel ska bara höra av sig vilka jobb de har sökt den månaden.

Tråden hör väl dock hemma vid https://www.flashback.org/f105
Senast redigerad av Kivan 2010-03-05 kl. 21:13. Anledning: quote
Citera
2010-03-05, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BeachHunterN
Skumt att de inte kontaktat dig om det gått 3 månader, vilket de borde göra. Allt går väl genom AMS, dock kan de skicka vidare dig till andra ställen som hjälper AMS.

Stödet är väl runt 134kr omdagen om du har slutbetyg, vilket är ca 2900 i månaden. Aktiviteterna är olika, endel har att de ska va där varje dag, vissa har en gång i veckan och endel ska bara höra av sig vilka jobb de har sökt den månaden.

Tråden hör väl dock hemma vid https://www.flashback.org/f105

Tack för svaret! Ja man tycker ju att dom borde nämna det! Men jag bor på en mindre ort, så det brukar vara rätt slappt på AMS, lätt att få stöd och bra handledare ändå.
Men vi säger att jag går dit på måndag, och säger att jag vill skriva upp mig för jobbgaranti? Finns det blanketter där för underskrift? Och när kan jag vänta mig första betalningen om jag ordnar det på måndag?

Ja det ser jag nu att den gör, mods får gärna flytta!
Citera
2010-03-06, 16:40
Bannlyst
Jag går dit på måndag då och ber om att få arbetsgaranti? Känns lite som en tiggare, hade känts bättre om de själva tog initiativet och informerade mig.
Om jag går dit på måndag (7 Mars) när kommer jag få min första utbetalning? 2 Mars har det gått exakt 3 månader sedan jag skrev in mig på AMS.
Eller får jag den första utbetalningen först 4e månaden?
Citera
2010-03-06, 16:56
Medlem
bernankes avatar
Ekonomi - Privatekonomi => Arbetsliv och arbetsmarknad

/mod
Citera
2010-03-06, 18:44
Medlem
n00bwinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBusher
Jag går dit på måndag då och ber om att få arbetsgaranti? Känns lite som en tiggare, hade känts bättre om de själva tog initiativet och informerade mig.
Om jag går dit på måndag (7 Mars) när kommer jag få min första utbetalning? 2 Mars har det gått exakt 3 månader sedan jag skrev in mig på AMS.
Eller får jag den första utbetalningen först 4e månaden?

Du har bara rätt till ersättning om du har varit arbetslös i 3 månader i sträck. Så om du jobbade som takskottare där emellan så måste du vänta 3 månader efter avslutat arbete igen. Så blev det för mig iallafall, hade varit inskriven i 2månader sen fått jobb men blir av med det snart så måste vänta ytterligare 3 månader.
Citera
2010-03-07, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av n00bwinner
Du har bara rätt till ersättning om du har varit arbetslös i 3 månader i sträck. Så om du jobbade som takskottare där emellan så måste du vänta 3 månader efter avslutat arbete igen. Så blev det för mig iallafall, hade varit inskriven i 2månader sen fått jobb men blir av med det snart så måste vänta ytterligare 3 månader.

Jag vet inte om jag var lite otydlig, men jobbet jag hade sist var för typ 5 månader sedan så det är lugnt !

Men till frågan då, jag skrev in mig på AMS 2 December, vilket betyder att det har gått 3 månader 2 Mars, om jag då besöker AMS på måndag, hur länge dröjer det innan jag får första betalningen? Och visst får jag betalning för Mars, eller måste jag vänta till April innan första?
Citera
2010-03-07, 10:39
Medlem
Matadiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBusher

Men till frågan då, jag skrev in mig på AMS 2 December, vilket betyder att det har gått 3 månader 2 Mars, om jag då besöker AMS på måndag, hur länge dröjer det innan jag får första betalningen? Och visst får jag betalning för Mars, eller måste jag vänta till April innan första?

Man får ersättningen i efterhand, en gång i månaden. Så om du blir inskriven i garantin så får du vänta till april.
Citera
2010-03-07, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matadior
Man får ersättningen i efterhand, en gång i månaden. Så om du blir inskriven i garantin så får du vänta till april.

Okej, det var ju lite dåligt. Då borde dom skriva ut att först efter 4 månader efter inskrivningen får man betalt, inte 3 som nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in